Når det handler om indretning af fitnesscenter, så har det taget den danske fitnessbranche mange år at forstå, at ikke alle fitnesscentre behøver at være præget af primærfarver og hvide betonvægge. Men efterhånden kan et besøg i et fitnesscenter også være en behagelig – men alligevel energisk og til tider overraskende oplevelse.
Tekst: Steen Broford / Foto: Jimmy Lund Henriksen
For i stigende grad oplever man, at der tænkes i totaloplevelser for kunderne, hvor belysning, spejle, uventede farvesammensætninger og ikke mindst naturlige elementer som træ og sten gør, at de fitnesscentre, der har satset på at opgradere deres look, er blevet til meget mere end blot et sted at træne.
I en tid, hvor virksomheder indretter fitnessrum, for at imødekomme medarbejdernes forventninger omkring trivsel, og hvor såvel eksklusive hoteller, som mere mainstreet feriesteder også er gået et skridt videre i deres satsninger på at tiltrække fitness fokuserede rejsende ved hjælp af træningscentre i fuld skala, ja, så siger det næsten sig selv, at kunderne stiller øgede krav til indretningen af de faciliteter, hvor de træner til hverdag.
Står du foran en opgradering af dine faciliter, uden du nødvendigvis har et større budget parat til at kaste efter en indretningsarkitekt, så findes der også nogle generelle retningslinier til, hvordan du kan skabe en indretning, der højner wellnessoplevelsen og skaber nogle forbedringer, der øger kvaliteten af dine medlemmers oplevelser.
Det er tankevækkende, hvordan det rette brug af innovative materialer og belysning, et intelligent layout af dit gulvareal, farvesproget og øvrige elementer i dit design alle kan være med til at skabe en mere sanselig oplevelse for dine medlemmer.
Indretning af fitnesscenter: Overskuelig layout af grundplan og inddeling i zoner
Et vellykket designkoncept kræver særlig opmærksomhed omkring zone indeling og pladsfordeling. Hvert areal og dets brugere har deres unikke behov, og derfor bør der altid tænkes i at skabe det bedst mulige miljø, som såvel er funktionelt som sikkert og behageligt.
Det siger sig selv, at hvis et mindre rum samtidigt er rodet og føles trangt, så føler medlemmerne sig også mindre godt tilpas, når de træner. Det betyder ikke nødvendigvis, at man som udbyder udelukkende kan skabe den ultimative fitness oplevelse, hvis man råder over et stort areal. Man kan sagtens med god planlægning forvandle et kompakt rum til et behageligt areal, der såvel giver mange adgange til træning, rummer det passende træningsudstyr og har mulighed for optimal opbevaring af træningstilbehør.
På samme måde er en behagelig og overskuelig layoutplan af det samlede areal vigtigt. Et stærkt fokus på design og inddeling i tydelige zoner kan være afgørende for at øge et fitnesscenters appel til en specifik målgruppe.
Ved tydeligt at signalere, hvor man som medlem “hører hjemme”, gør du det ikke alene nemmere for brugerne at navigere rundt i hverdagen, det sikrer også, at de undgår den skræmmende oplevelse af at træde ind i et forkert miljø i forhold til deres forventninger.
Højt til loftet og rigelig luftcirkulation er en fordel, men også muligheden for at lave zoner, der skifter fra et tæt til et åbent område, sikrer fleksibilitet i indendørsmiljøet og hjælper med at undgå at skabe den “indrammede” følelse, som indendørs træning kan skabe hos nogle brugere.
Farver og valg af indretning
Et fitnesscenter er i dag meget mere end blot et rum med træningsudstyr omgivet af ensfarvede vægge. Og ligesom de færreste forbrugere i dag ville vælge en feriebolig, der var dårligere indrettet end de rammer, de bor i til hverdag. Lige sådan forholder det sig med dine medlemmers fremtidige tilgang til træningsfaciliteter.
Hvis du ønsker at skabe nogle imponerende og dynamiske rammer for dine medlemmer, så kan det være en god idé at sætte sig lidt ind i farvernes betydning. Farvepsykologi spiller en væsentlig rolle i den måde vores sanser aktiveres, og f.eks. er brugen af friske, energigivende nuancer perfekt til de zoner med høje adrenalin frigivende aktiviteter – mens der skal væsentligt mere subtile farvetoner til for at skabe et roligt og afslappende miljø, der passer til yoga og andre mere holistiske træningsformer.
- Lidenskabelige farver
Levende farver som rød eller orange skaber visuel energi, der hjælper til med at skabe mere energifyldte og intense træningsoplevelser for dine medlemmer. Konditionstræning forstærkes også af lyse nuancer, hvor bare et stænk af rødt kan øge pulsen, orange kan stimulere tankerne, mens gul øger følelsen af munterhed og entusiasme. - Afkølende farver
Farver som blå og hav grøn kan fungere godt for at skabe en kølende effekt. De narrer sindet til at sanse en mere kølig oplevelse og nedsætter overophedning under træning. Ligesom de også kan fremkalde den succesfølelse, der motiverer medlemmer til at opnå deres træningsmål. - Pålidelige farver
Enkle og neutrale farver som råhvid og beige er afgørende for yoga- og meditationsrum. Disse farver giver en mere behagelig og beroligende oplevelse. De er mindre distraherende og hjælper med at skabe fokus under træning. Og beroligende neutrale nuancer gør rummet meget lysere, åbent og luftigt.
Indretning af fitnesscenter: Gulvløsninger
Gulvløsninger findes i en bred vifte af teksturer og funktionaliteter, hvor mulighederne næsten forekommer uendelig – fra gummigulv til hårdt trægulv. De skal naturligvis have en stærk, holdbar overflade, der understøtter de forskellige funktioner, de enkelte områder har, samt naturligvis også være slidstærkt nok til at kunne holde til de udstyrstyper, der benyttes i de enkelte zoner.
Tænk naturen ind i dine rammer
Biofilt design er et koncept, hvor der benyttes genoprettende, energigivende egenskaber fra naturen, der påvirker såvel vores fysiske sundhed, som vores følelsesmæssige sindstilstand.
Det udspringer at det latinske ord Biophilia (som betyder kærlighed til naturen) og fokuserer på menneskets medfødte tiltrækning af naturen og de naturlige processer.
WHO forventer, at stressrelateret sygdom, psykiske lidelser og hjerte-kar-sygdomme vil være et stigende problem i de kommende år. Det øgede pres på byrummet og den allestedsnærværende teknologiske tilstedeværelse betyder, at vi har mindsket vores forbindelse til naturen og dermed mindre mulighed for at genoprette vores mentale og fysiske energi.
Biofilt design er derfor yderst relevant i dag. Igennem forskning er det blevet påvist, at en indretning med Biofilt design kan reducere stress, blodtryksniveauer og puls, samtidig med at produktiviteten, kreativiteten og det selvrapporterede velbefindende øges.
Virksomheder på forkant med design af arbejdspladser som f.eks. Apple, Google og Amazon har investeret stort i Biofilt designelementer. Ikke mindst fordi principperne forbedrer medarbejdernes koncentration, engagement og kognitive evner, men også for at tiltrække og fastholde personalet i “krigen om talent”.
Og der findes vel næppe et bedre sted at implementere denne naturinspirerede tilgang end i et fitness- eller yogastudie, hvor forbedret trivsel er målet?
I praksis betyder det inddragelse af direkte eller indirekte naturelementer i dit indendørsmiljø. Integrering af naturmateriale som træ og sten, evt. små træer og grønne planter, naturligt lys, organiske former, der efterligner naturens mønstre og en beroligende palet af jordfarver, kan altsammen skabe en stærk ramme omkring et fitnesscenters indretningssucces.
Belysning skaber stemning
Tiden, hvor de fleste fitnesscentre primært var oplyst af kedelige, flimrende fluorescerende paneler, er heldigvis forbi. Og at finde den rigtige belysningskilde er blevet en kunst i sig selv. Belysningsdesign er blevet mere kreativt, og det er i dag en nødvendighed at have fokus på den rigtige belysning, hvis du vil skabe omgivelser, der inspirerer og skaber oplevelser for dine kunder.
Den rigtige belysning forstærker ikke alene stemningen, men understreger også dit samlede design og rækker samtidigt langt ud over bare at præsentere æstetiske tiltalende rum. For det rigtige lys sikrer også, at dine kunder føler sig godt tilpas.
Forholdet mellem stemning og belysning er veletableret og en integreret del af arkitektur og lysdesign. Belysning kan såvel skabe ro som give dine kunder ekstra energi til deres træning. Naturlig belysning har indflydelse på den enkeltes årvågenhed. Lyse farver kan forstærke denne følelse af opmærksomhed, og blå og rød kan for eksempel intensivere sanseoplevelsen.
Belysning med farver, som gult og orange, vides at give energi. Og det faktum har den amerikanske fitnesskæde Orange Theory baseret hele deres træningskoncept omkring. De benytter orange lys, fordi der er undersøgelser, der siger, at netop orange lys kan hjælpe kroppen til at komme i den optimale kalorieforbrændings tilstand. Og hvis man deltager i en klasse med orange lys, så kan man forvente at forbrænde ekstra kalorier i op til 24 timer efter klassen!
Mens man hos Gym Box har brugt en helt anden lyssætning til at skabe det, de kalder en “modgift til kedelige fitnesscentre”. Deres lysdesign og koncept afspejler oplevelsen af en aften ude i byen, og ideen er, at deltagerne skal opnå fysisk og mental stimulering igennem kombinationen af træning, spændende design og musik.
Er en nytænkning af dit lysdesign helt uden for dit nuværende økonomiske formåen, så kan du også komme langt ved blot at gennemgå din nuværende belysning ud fra et brugerperspektiv. Der kræves et vist lysniveau i de arealer, hvor dit udstyr er placeret. Men du bør som et minimum sikre dig, at det ikke sker ved hjælp af spotlys, der kan distrahere brugeren og blænde øjet. I disse områder bør ikke-forstyrrende lyskilder, der fordeler lyset mere jævnt og forhindrer direkte blænding, foretrækkes.
I holdsalen bør et styringssystem, der er enkelt og funktionelt – og som ved hjælp af forskellige indstillinger kan justere lysintensitet, farve og display – også gøre det meget lettere for underviserne at skræddersy unikke træningsoplevelser.
På særlige klasser, som f.eks. yoga og pilates, er et kontrolsystem, der kan øge eller reducere lysniveauet og at styre tænd/sluk for nogle separate lyskilder, en stor fordel. På denne måde kan lysene styres for at skabe det ønskede miljø, eller evt. dagslys kan udnytte dagslyset maksimalt ved at dæmpe visse lys.
Godt fitness design skaber en fantastisk atmosfære
En professionel indretningsarkitekt kan naturligvis sørge for, at atmosfæren i dit fitnesscenter er kompatibel med dine kunder. De fleste større leverandører i branchen tilbyder da også adgang til projektbaserede designtjenester, der integrerer alt den interiør planlægning, som skal til for at konvertere et indendørsmiljø til et inkluderende fitness paradis.
Læsere af design- og boligmagasiner vil sikkert have bemærket udtryk som “luksus livsstil” og “luksus indretning”. Men hvad dækker de betegnelser egentlig over? Hvad er de uundværlige egenskaber?
Det er svært at give en specifik definition på begreberne. For det er en naturlig proces, der begynder som et frø og blomstrer igennem vores daglige livsstilsvalg.
Men for mange er “luksus” en tilstand af komfort og bekvemmelighed. Hvor det miljø de befinder sig i fungerer gnidningsløst og opfylder deres behov. Det skal føles komfortabelt, imødekommende, indbydende og have unikke egenskaber-og på samme tid fremkalde en følelse af velvære.
High-end indretning er mere end blot at arrangere overstående elementer efter andres forudfattede meninger. Det handler i høj grad om at frembringe den ægte autenticitet, der matcher din forretning. Det autentiske design er et lærred, som du kan bruge din kreativitet og inspiration til at udforske.
Og har du ikke budgetter til at købe ekstern rådgivning, så kan du også komme ganske langt ved hele tiden at tænke på, at dine kunder skal tilbydes et look og et feel, der gør, at de ønsker at blive hængende også efter deres træning.
For fitness industrien kan den rolle, som indretning spiller i dag, ikke overvurderes. I takt med, at vi er blevet mere sundhedsbevidste, betragtes fitnesscentre for brugerne nu som en væsentlig del af deres daglige liv. Og netop derfor bør fitnesscentre i stigende grad være opmærksomme på de designtendenser, der er i overensstemmelse med den moderne trivselspolitik.
Et gennemtænkt interiør og designstrategi, der implementerer den korrekte anvendelse af plads, belysning, farveskemaer og materialevalg, understøtter ikke kun brugernes tilfredshed, men sikrer også en større kundetiltrækning og i sidste ende en langsigtet fastholdelse.
Hvad siger branchens leverandører omkring den stigende betydning indretningen
Bent Hagen
CEO Pedan
Design og indretning har helt klart fået større betydning de senere år, og jeg forventer, at det vil få endnu større betydning her i tiden efter corona.
Jeg oplever, at fitnesscentre i stigende grad trækker hen imod, hvad man kender fra indretning i detailbranchen, hvor det er vigtigt at kunne levere oplevelse målrettet til specifikke segmenter.
Vi mærker det også tydeligt i hverdagen, jeg er f.eks. lige kommet ud fra et kundemøde, hvor samtalen var ligeligt fordelt imellem fokus på udstyr og indretning. Vi leverer sjældent en udstyrsløsning uden at være i tæt dialog omkring indretning med kunden. Og vi tilbyder derfor også rådgivning fra en indretningsarkitekt som en del af vores ydelse til såvel nye som eksisterende kunder.
Tilpasssede oplevelser, som vi kender fra Boutique fitness, fylder mere i udbydernes bevidsthed, og det betyder også, at man i større traditionelle fitnesscentre har fået øget fokus på zoneindeling, og hvilke oplevelser man vil tilbyde kunderne på de forskelligt arealer.
Jeg tror på, at fitness som produkt skal differencieres mere, og der skal udbydes mere specifikke ydelser til specifikke segmenter for at opnå højere priser for ydelserne hos slutbrugerne. Indretning i overenstemmelse med målgruppen kan være et godt værktøj til differenciering og en løsning på at komme ud af det prispres, der har været på markedet.
Vores erfaringer og feedbacks fra de kunder, der har satset på en gennemført indretningsløsning, har da også været meget positiv. Der er sket et stor skift indenfor de sidste tre år. Boutique Fitness har vist vejen og været med til at øge bevidstheden om, at den rigtige indretning er værdiskabende for kunderne. Min vurdering er da også, at her på den anden side af corona effekten vil der være forventninger i branchen om øget konkurrence, og det betyder, at differentiering, præsentation og look kommer til at betyde endnu mere.
Når man som jeg kommer fra detailbranchen, hvor der er stort fokus på kundeoplevelser, indretning, lyd, duft, etc, så må man erkende, at fitnessbranchen herhjemme fortsat har masser af muligheder for at udvikle sig endnu mere, når det kommer til slutbrugernes visuelle oplevelser.
Internationalt oplever jeg, at 1Rebel, Orange Theory og Barry´s er utroligt dygtige til at skabe kundeoplevelser, ligesom John Reed i Tyskland har været eminente. Herhjemme er Vesterbronx Gym, Fitness Yoga Club og ProRepubliQ gode eksempler på nogen, der var langt foran markedet med hensyn til at skabe en indretning, der totalt matchede deres nærmiljø.
Hvad siger branchens leverandører omkring den stigende betydning indretningen
Peter Frislund Ipsen
CEO FitPartner
Det er absolut mit indtryk, at design og indretning har fået større betydning i branchen.
Man kan sige, at det burde det altid have haft. For selv om design er mange ting, så er helheden omkring et produkt også et markant udtryk for den enkelte udbyders vision.
Der er heldigvis sket meget de sidste 10-15 år, og de mest progressive udbydere har bestemt ikke holdt sig tilbage. Der er langt flere fitnesscentre, der i dag er indrettet med omtanke og et tydeligt udtryk. Ja, selv i crossfit miljøet, hvor træning oprindeligt kunne foregå i en garage/lade, ser man også, at indretning og design får større betydning – her i en mere målrettet rå udgave.
Som leverandør mærker vi det i hverdagen primært i form af langt flere forespørgelser omkring indretning, hvor vi tidligere oftest kun fik henvendelser omkring udstyr. Kunderne er blevet mere helhedsorienterede, så vi har tilpasset os behovet og supporterer i dag med professionelle samarbejdspartnere i form af indretningsarkitekter, designere og reklamebureauer. Vi vil gerne bidrage med inspiration og sparring helt fra starten.
Hvor man tidligere kunne nøjes med at forny sig ved at foliere væggene og opdatere receptionsområdet, så er zoneopdelte arealer – samspillet imellem det fysiske udtryk, lyd og lys blevet mere udtalt. Det er tydeligt, at flere er blevet bevidste om at kombinere deres visuelle udtryk med lys og lyd, og fremadrettet vil vi også se mere fokus på dufte, så alle sanserne bliver dækket ind.
ProRepubliQ er et godt eksempel på en udbyder der lykkedes med en tydelig og gennemført visuel profil. I mere traditionel kæderegi syntes jeg at såvel SATS som Fitness World, indenfor de sidste 4-5 år, har været yderst konsekvente og er lykkedes godt med helstøbte løsninger. Kigger man i retning af boutique fitness er Powerhouse Pilates og Senses nogle gode eksempler.
Indretning og design er effektive greb, der kan benyttes til differentiering fra konkurrenterne og formår du som udbyder at afspejle dit lokale miljø og tilmed trække elementer fra det nærmiljø du er omgivet af indenfor i dine træningsfaciliteter, så rammer du også din lokale målgruppe. Vores erfaringer og feedback fra de af vores kunder der har forstået netop dette, at satse på en gennemført indretning, har da også været udelukkende positive tilkendegivelser. Det er tydeligt at dem der er gået “all in” øjeblikkeligt har modtaget den ønskede respons fra deres kunder.
Her efter Corona nedlukningen er det måske blevet endnu mere væsentligt, at man som udbyder signalere “risikofri zone” når man skal præsenterer sine omgivelser for kunderne. Gulve, vægge og udstyr med overflader der let kommer til at se usoigneret ud, er noget der skal der strammes op på. Det er mit indtryk at progressive udbydere, allerede er bevidste omkring dette og vælger overflader samt indretninger der er smarte i forhold vedligeholdelse og som dermed signalerer det rigtige udtryk.
Når det kommer til design handler det meget om tilvalg og fravalg. Når noget skal vælges til, så skal andet vælges fra. Mange er gode til at vælge til og måske knapt så gode til at vælge fra og det kan bringe det samlede udtryk af deres profil ud i en grå zone. Men hvis jeg skal placere danske fitnesscentre på en europæisk skala, når det kommer til design og indretning, så syntes jeg faktisk at vi gør det rigtig godt i Danmark.
Læs også artiklen om David Barton og hans unikke øje for fitnessdesign her
5 gode eksempler på fitnessudbydere, hvis indretning matcher målgruppen spot-on!
Udover at Fitness Yoga Club på Frederiksberg har været gode til at implementere zoneopdeling, så har de også formået at skabe nogle omgivelser, der er rolige for øjet. Indretningen er stram men indbydede, og det er tydeligt, at der er kælet for enhver detalje. Hvilket kort sagt betyder, at her er det utroligt rart at opholde sig.
Hos b:fit by Zeenta i Aarhus har man formået at skabe nogle omgivelser i en sjælden kombination af et råt industrielt look, der med enkelte virkemidler og smagfulde detaljer samtidigt signalerer, at her er rart at være.
The Wolfpack Gym har på Østerbro skabt nogle omgivelser, hvor der er plads til såvel intensiv træning som afslapning i hyggelige omgivelser. Der er stort fokus på lyd og lys, ligesom der er installeret et klimastyringssystem, som konstant tilfører frisk luft, opretholder den rigtige iltprocent og kontrollerer luftfugtigheden i de enkelte sale.
Hos Senses har man skabt rammerne for en positiv og personlig træningsoplevelse med en høj grad af komfort, smagfuldt indrettede lokaler og et indbydende træningsmiljø. Inspirationen fra New York´s yogamiljø skinner tydeligt igennem på indretningen. Det er lækkert, fred-fyldt og masser af unikke detaljer.
Da Vesterbronx Gym åbnede tilbage i 2015 revolutionerede de måden, man tænker træningscentre på. Ved at skabe et interiør, hvor lys, farver og lyd skabte en stemning, der dels inkluderede, hvad Vesterbro oprindeligt var, og samtidigt matchede bydelens nuværende status som et af de mest eftertragtede og trendy kvarterer i København. Og de har formået at bevare den feeling, der gjorde, at vi allerede dengang døbte det: “The coolest gym in ”hipsterville”.