Man kan sige meget om David Barton, men kedelig har han aldrig været. Udover at være kaldt fitnessbranchen flamboyante bad boy og ”party animal number one!” og manden bag det det geniale payoff “look good naked”, så har han også været den første i branchen, der for alvor har tænkt ud af boksen, når det kommer til at skabe unikke omgivelser.
Tekst: Steen Broford / Foto: Shutterstock
Han åbnede sit første David Barton Gym i New York tilbage i 1992, og det var indrettet i “Victorian punk”-stil, og det første fitnesscentre, hvor det var muligt at træne til live DJ´s. Udover at være kendt for sloganet ”look good naked”, blev det også kendetegnet for Bartons unikke evne til at skabe et univers, der tiltalte det mix af mennesker, der blev en del af kædens succes.
I det oprindelige studie i New York var det ikke usædvanligt at opleve Drag Queens, berømtheder fra filmen og musikkens verden, bodybuildere og områdets lokale beboere træne sammen under samme tag. Og netop denne evne til at skabe forbindelse mellem mange miljøer, tilsat en stemning, der i den grad gjorde træning til en fest – i stedet for en pligt, var i høj grad med til at brande ham som en branchepioner, der kunne tilbyde andre træningsomgivelser end industribelysning og pangfarver.
Han skabte om nogen en unik træningsoplevelse, der nærmest var delvist gym og delvist rock´roll. Og et af gyméts første medlemmer, designeren Calvin Klein, har tidligere udtalt: “David er bedre end nogen andre i fitnessindustrien til at skabe et image, der er unikt!”
David Barton Gym et unikt mix af indretning, stemning og miljø
Satsning på stemning, miljø og ikke mindst unikke indretninger var stærkt medvirkende til kædens oprindelige vækst, sammenholdt med Bartons evne til altid at lykkedes med at skabe en fusion imellem traditionel træning og lokal kultur.
Han har altid været kendt for at tage udgangspunkt i nabolagets historie, når han indretter. Om det er “punk og glamour” i New Yorks East Village, partystemning i Miami Beach, naturoplevelser i Seattle eller den tilbagelænethed, som kendetegner Westside i Los Angeles, så har det altid været udgangspunktet, når der arbejdes videre på konceptet.
Hvert enkelt studie har altid været individuelt indrettet, og uanset om man besøgte et i New York, Miami Beach eller Chicago, så har man som besøgende mere været efterladt med fornemmelsen af at befinde sig i en high-end natklub end i et traditionelt fitnesscenter. En strategi, der også har vakt opmærksomhed udenfor branchen, hvor magasinet Interior Design, der vel bedst kan betegnes som designverdens “bibel”, har haft David Barton på deres liste over såvel mest innovative idé og koncept, såvel som på listen over årets design.
Hans historie er dog ikke en ubetinget succes. For tilbage i 2011 kom kæden, der bar hans navn, i alvorlig økonomisk uføre. Turbulensen fik store personlige konsekvenser for Barton, der ganske vist fortsatte som direktør i de efterfølgende år, men som forlod kæden, der stadigvæk bærer hans navn tilbage i september 2013.
Han var dog hurtigt tilbage med sit nye brand TMPL, der er forkortelsen for temple, og hvor location i Hells Kitchen i New York og designet på stedet, har han endnu engang disrupted standarderne for, hvordan et fitnesscenter kan indrettes.
Sideløbende har han designet et væld af imponerende fitnesscentre for andre udbydere, og stort set alt, hvad han har skabt, har været super cool. Hans tilgang til design og indretning er også ganske unikt, for som han udtrykker det:
”I branchen er vi ikke meget for at indrømme det, men i sidste ende, så sælger vi en oplevelse til en stor del af vores kunder, som de slet ikke kan lide. For alle andre end vores hardcore kunder er træning hårdt og ubehageligt. De kan lide resultatet af deres anstregelser, men ikke processen.”
De fleste udbydere ved da også, at det er relativt nemt at få folk ind at træne første gang. Men branchens gordiske knude har altid været, hvordan får man dem til at vende tilbage igen, hvis de forbinder det med en smertefuld oplevelse? For David Barton har målet altid været at give kunderne et indtryk af at gå ind i en anden verden, der er så tillokkende, at den kan konkurrere med de potentielle negative tanker, de har omkring selve den fysiske træning.
”Jeg benytter altid design, belysning og teknolog til at skabe positive følelsesmæssige oplevelser, for miljøet har en massiv effekt på fantasien og kan give en oplevelse så positiv, at det bogstaveligt talt overvælder de negative følelser ved hård træning. Når kunderne kommer til os, så er det vores opgave at skabe et frirum, der fjerner dem fra hverdagen og fylder dem med energi. Et sted, som kunderne kommer tilbage til med glæde – også på de dage, hvor de ellers ville være blevet hjemme.”
“The environment has a massive effect on the imagination and can provide an experience so positive, that it literally overwhelms the negativity of a hard workout!”
David Barton
Læs også artiklen om fitness indretning her