Tilpasning af fitness til Generation Z og deres behov kan lyde voldsomt, men det er vigtigt at huske, at i dens spæde start voksede fitnessindustrien op parallelt med, at Baby Boomers og Gen X blev myndige (det er dem der er født fra midten af 1960’erne til 1980), og den gængse fitnessmodel blev designet til at opfylde deres behov.
Men i dag, hvor Millennials og Generation Z udgør en stor andel af branchens medlemskaber, er det vigtigt, at du som udbyder fortsætter med at produktudvikle, ikke mindst for at kunne holde trit med de voksende forventninger som tidens yngste forbrugere stiller. For gør du det rigtigt så har du langt større mulighed for at sikre dig en større markedsandel.
Tilpasning af fitness til Generation Z
Generation Z vil snart overgå millennials som den mest folkerige generation, og udgøre mere end en tredjedel af verdens befolkning. Men for mange fitness udbydere udgør denne generations vaner stadigvæk et stort mysterie.
Det er værd at bemærke, at sundhed og velvære betyder noget helt andet for denne generation. For dem handler sundhed handler ikke blot at løfte nogle vægte, eller tage en holdklasse i fitnesscenteret. For Generation Z er sundhed holistisk, og de integrerer instinktivt sundhed og velvære i deres hverdag. De er også glade for at udnytte teknologien til at understøtte deres helbred, og de bruger nemt gadges og wearables der er forbundet med deres interesse for fitness sundhed.
Markedsføringsbudskaber
Og netop denne holistiske tilgang, bør fitness udbydere være opmærksom på når det kommer til markedsføring henvendt til denne generation. Er fokus udelukkende på fysiske og kosmetiske gevinster vil en kampagne falde pladask til jorden – markedsføring bør i stedet fokusere på overordnet velvære, herunder ting som angst, stresshåndtering og mindfulness.
Data fra State of Work-Life Wellness en international rapport foretaget af Gympass har påvist, at Generation Z har deres egne perspektiver på hvordan man definerer succes, både i livet og på jobbet.
Og ifølge rapporten er der hos denne generation en ubestridelig sind-krop-forbindelse, der gør fitness til et værktøj til at opnå mental sundhed og generelt velvære. Generation Z vælger ofte fitness som en måde at opbygge mental styrke, robusthed og et sundere mindset. Derfor vil fitnessudbyder der i deres markedsføring fokuserer på mental sundhed, ofte dominere Generation Z-markedet.
Tilpasning af fitness til Generation Z kræver en ændret definition af begrebet
Håndtering af angst og stress er lige så vigtig som antallet af gentagelser, der kan udføre, eller den distance, der kan løbes. Så vil du have Generation Z i tale, så husk at de er frontløbere på en udvikling hvor vi alle bevæger os ind i fremtiden med en ny definition af fitness, en der inkluderer såvel mentale, som fysiske elementer.
Invester i velvære for såvel krop som sind:
En holistisk tilgang til fitness er mere end blot en træning; det omfatter pleje før træning, ernæring, mental sundhed og restitution efter træning. Amerikanske 24 Hour Fitness er et godt eksempel, her introduceres medlemmer til Headspace, en af de mest respekterede digitale platforme for mental sundhed. Ligesom de også har lanceret nye sind/krop træningsprogrammer for små grupper.
Tænk i aktiviteter, der fremmer restitution og følelsen af velvære, såsom massage, kryoterapi, genoprettende yoga, vejrtræknings- og meditationsklasser.
Gør dine medlemmer klogere og gladere
Ved at fortsætte med at uddanne sig omkring holistiske tilgange, der rækker ud over vægttab og muskelvækst og ved at poste fakta om sammenhængen mellem træning og mental sundhed på sociale medier og i dine nyhedsbreve kan du være med til at mindske stigmatiseringen og åbne samtaler omkring f.eks. stress.
Husk at dine medlemmer har brug for humørforstærkende sejre samt frigivelse af endorfiner, hver gang de kommer til træning. Følelsen af fremskridt og præstation, der mærkes efter et besøg, kan have stor indflydelse på medlemmernes generelle mentale sundhed.
Ikke alene har industrien en forpligtelse til at gøre sit til at fremme afstigmatisering af de mentale sundhedskampe, som så mange unge mennesker kæmper med i dag, men det er også en mulighed for at fremhæve, hvor afgørende træning er for forebyggende sundhedspleje, men endnu vigtigere rummer det en endnu større mulighed for at foretage positive ændringer i medlemmernes og potentielle kunders liv.
Invester i teknologi
Ifølge mange nyere undersøgelser, herunder Deloittes 2020-undersøgelse af sundhedsforbrugere, vokser folks tiltro til digitale løsninger for deres sundhed. Den digitale ånd er ude af flasken, så spørgsmålet er ikke, om hvorvidt fitnessvirksomheder skal investere i ny teknologi, men hvordan de skal investere i teknologi fremadrettet.
De fysiske fitnessfaciliteter vil stadigvæk være en vigtig del af oplevelsen, men digitale løsninger vil i stigende være en hjørnesten i Generation Z´s oplevelser af én primær årsag: bekvemmelighed.
Derfor bør fitnessudbydere i stigende omfang tænke i at omdanne en del af deres fysiske omgivelser til en kombination af online-opfyldelses- og oplevelsescentre for de yngre medlemmer.
Fremsynede udbydere vil tilføje digitale komponenter til de yngre kunders oplevelser i fitnesscenteret, herunder augmented reality (AR)*, interaktive kiosker, digitale skærme med indbyggede touchskærme og apps designet specielt til brug i fitnesscenteret.
*Hvad er augmented reality
Hvis virtual reality transporterer dig til en virtuel verden, så kan man sige, at augmented reality (forkortet AR) er hvor den virkelige og den virtuelle verden kombineres. AR går ud på at lægge et virtuelt lag ovenpå den eksisterende virkelighed – hvor der virtuelle lag kan supplere virkeligheden med information og, i nogle tilfælde, spil.
Det nok mest kendte eksempel på AR er den globale mobilsensation Pokémon GO!. I sommeren 2016 begyndte spillere verden over at fange de små pokémon’er gennem smartphonens skærm
Virtuel sundhed og velvære er kommet for at blive, og det samme er ønsket om mere holistisk tilgang til velvære.
Selvom ovenstående kan lyde som lidt af en mundfuld, så er forandring ikke noget, du som fitnessudbyder skal frygte, det burde give dig energi til at bevæge dig forbi status quo og inspiration til at give nye såvel som eksisterende medlemmer en oplevelse, der rækker ud over håndvægte og løbebånd. At lytte til de mennesker, der går gennem dine døre, er det første skridt; det næste er at omfavne teknologi og andre innovationer, der vil flytte din forretning fra gennemsnitlig til ekstraordinær.
Læs også artiklen om de nyeste branche trends her