I denne artikel deler Studio Nor der ligger i Knarvik i Norge ud omkring deres fokus og de strategier de har brugt for at gentænke gruppefitness så der er tilpasset fremtidige generationer.
Studio Nor – Club & ydelser
Tine Samdal Olson & Tonje Johannesen fra Studio Nor er nogle kvinder med årtiers branche erfaring og en finger på pulsen omkring, hvad der sker i fitnessbranchen i dag.
De leder en fuld service club og vi har talt med dem omkring hvorfor det er vigtigt at opdatere sine gruppefitness tilbud hvis man fortsat vil være relevant – også for nye målgrupper.
Studio Nor er en mindre kæde der består af 2 fuld service Clubber og et Yoga Studio, som drives af 65 medarbejdere.
Medlemmerne her er typisk fra 18 år og op til seniorer. Men den aldersgruppe, hvor man har oplevet størst tilvækst på det seneste, er blandt generation Z.
Traditionelt har den største kundegruppe hos Studio Nor været generation X og indenfor gruppefitness, mest kvinder.
Det har nu rykket sig, og de får flere unge til at deltage på deres gruppefitness timer. Hvilket i høj grad skyldes en gentænkning af det eksisterende gruppefitness koncept.
De har for nylig gennemført en større renoveringer af deres gruppefitnessstudier og renoveringen omhandlede ikke kun de fysiske lokaler, men de har også gentænkt selve ydelserne. Det fortæller de om her:
Tonje: “Før pandemien havde vi meget loyale medlemmer. Efter pandemien mistede vi 30 % af vores medlemmer, og det var især vores gruppefitness der led, og det var en af årsagerne til, at vi renoverede og fik nyt udstyr.
Samtidig besluttede vi os for at gentænke hele vores udbud af gruppens fitness tilbud og virkelig tænke over, hvordan vi kunne få vores medlemmer til at vende tilbage og måske også tiltrække nye medlemmer.
Vi ønskede at ændre den måde, vi hidtil havde betragtet vores gruppefitness aktiviteter på. Udfordringen var “Hvordan får man medlemmerne til at se, at det er trygt og sjovt at vende tilbage til timerne og samles igen”. Vi vidste, at folk elsker at være sammen.
Vi valgte blandt andet at forny gulve og udstyr, har uddannet flere instruktører og vi har indført noget nyt i form af programformater og binder dem sammen på nye måder i klasserne. Vi har mange 30-minutters klasser, for eksempel Les Mills SPRINT®, som medlemmerne kan kombinere.
Og fra at vi kunne se, at fremmødet var faldende, er vi nu ved at få det op igen, og de tiltag, vi har begynder, begynder at give pote.”
Tine: “Hvad angår investeringer i udstyr, kan vi se medlemmerne sætter pris på det, men det har været overraskende, er at det også har haft en positiv effekt på vores instruktører.
Instruktørerne føler, at vi investerer i de ydelser, de tilbyder, så de føler sig mere motiverede, og føler at vi også investerer i dem.
Vi har også kunne se, at hvis vi tilbyder undervisning én klasse om ugen af et bestemt koncept, så lykkedes den klasse ikke, det kan vi virkelig se nu.
For hvis du kun har én klasse, vil kunderne tænke, hvorfor gå på den klasse, det kan ikke være særlig populært, når der kun er én klasse.
Vi mangler stadig at arbejde på at få flere instruktører til for eksempel BODYPUMP® for at kunne afvikle flere timer om ugen. Vi kan godt lide 45-minutters konceptet med BODYPUMP. Det er en fantastisk funktionel klasse.”
Specifik marketing og onboarding
Når det kommer til marketingværktøjer og onboarding, benytter man også dette målrettet for at tiltrække de yngre generationer
Tine: “Vi har såvel intern, som ekstern markedsføring via sociale medier. Den største del af markedsføring går selvfølgelig via sociale medier.
Vi har en konkurrence for medlemmer, som de finder sjov. Den har til formål at opmuntre dem til at prøve flere klasser. Det er 2 ugers konkurrence, der opfordrer medlemmerne til at prøve mindst 5 forskellige klasser. Vi fokuserer også på yngre mennesker via Snapchat.”
Tonje: “Vores kunde-onboarding starter fra receptionen med en gennemgang af vores ydelser. De fleste nytilkomne siger ja til et møde med en personlig træner.
En PTér fortæller dem derefter om de forskellige klasser vi har, om de øvelse, de kan udføre på egen hånd, og vores PT-tjenester.
Vi har også en online registrering, men selv da vil et nyt medlem blive tilbudt muligheden for at møde en PTér. Vi opdaterer også løbende vores websider med mere information om klasserne og ydelserne.”
Tine: “Vi forbedrede vores onboardingen markant, da vi hyrede en PTér, som også er gruppefitness instruktør til at udføre denne. Fordi PTér altid er den første kontakter i vores club, skal de være i stand til at anbefale det fulde omfang af vores ydelser til medlemmerne.
Hvilke klasser de skal tage, hvad de kan gøre på egen hånd, og hvilke PT-tjenester kan de anbefale. Hvis en PTér kun er interesseret i PT-tjenester, vil medlemmet ikke få de fornødne anbefalinger til holdundervisning.
Gruppefitness er vigtigt, fordi gruppefitness-kunder er de gladeste og mest loyale medlemmer. De er mest motiverede over tid; det er lettere for dem at gøre fitness til en fast vane. Så derfor er det vigtigt at få folk tilbage på timerne.”
Fremadrettet er der også fortsat stort fokus på at forny såvel programmerne som formaterne af de gruppefitness tilbud der udbydes. Omkring dette fortæller Tone:
“Vi investerer i HIIT. Vi bygger et HIIT-studie og fokuserer promoveringen til de yngre generationer. Vi vil have et område, der vil være dedikeret til HIIT-træning. Vi ønsker at få de unge generationer ind og opleve værdien af gruppefitness. Vi har udskiftet dørene i alle studierne og gjort dem gennemsigtige, så alle kan se ind i på klasserne, og opleve hvor sjove timerne er.”
Og Tine tilføjer: “Jeg tror, vi holdt fast i de gammeldags holdklasser, som aerobic og step i alt for lang tid. At tilbyde nye innovative koncepter er mere moderne. Programmer som BODYCOMBAT® er blevet meget populære.”
“At arbejde sammen med Les Mills giver mig støtter til at styre gruppefitness og coache instruktørerne så de ved hvad de skal arbejde med. Vi ved, at det produkt, vi leverer til vores kunder, er solidt og af høj kvalitet. Jeg tror, at kunderne nu er mere interesserede i kvaliteten af de produkter, de køber, og det betyder, at vi også skal holde en høj kvalitet i vores ydelser. Vores lange partnerskab med Les Mills, har gjort os i stand til at fastholde den kvalitet og forny vores gruppefitness, så den passer til dagens standarder.” afslutter Tone
Læs også artiklen om hvordan man rekrutterer de bedste instruktører her