En ny undersøgelse udført af cybersikkerhedsvirksomheden NordVPN har konkluderet, at over 83 procent af danskerne tager deres skærmenheder med i seng. Mexico topper listen over de 16 lande, som medvirkede i undersøgelsen.
Danskerne gør brug af to skærmenheder i sengen
Blandt de skærmenheder, der bruges i sengen, prioriterer vi danskere vores smartphones højest (88%). Danskerne var blandt de mindst tilbøjelige til at bruge en bærbar computer eller tablet i sengen, idet kun 28% brugte disse enheder.
Vi er også blandt de laveste, når det kommer til at se tv i sengen. Her var det kun 33% som svarede ja. Vi danskere skiller os også ud ved at være blandt de mindst tilbøjelige til at bruge spillekonsoller (4%) eller læse e-bøger (2%) i sengen sammenlignet med andre undersøgte lande.
“Vi vidste på forhånd, at folk tager deres smartphones med hvor som helst. Vores tidligere undersøgelse viste, at 65% af folk verden over sågar tager deres mobiltelefoner med på toilettet. Men eftersom smartphone-brug i et afslappet miljø typisk er forbundet med at scrolle, er folk mindre opmærksomme på sikkerhedsforanstaltninger online og generel sikker online adfærd,” siger Adrianus Warmenhoven, cybersikkerhedsrådgiver hos NordVPN.
De fleste danskere (66%) scroller gennem sociale medier, når de ligger i sengen, mens 61% vælger at tjekke e-mails eller sms-beskeder. Desuden ser næsten halvdelen (45%) tv-serier og film.
Blandt andre aktiviteter chatter danskerne med venner og familie (39%) eller læser nyheder (39%). Ligesom nordmændene er danskerne ikke store fans af at se YouTube, kun henholdsvis 35% og 36% af befolkningen gør det.
“Undersøgelsen viste, at danskernes vigtigste aktivitet om morgenen er at tjekke deres sms’er og e-mails, mens de om aftenen scroller gennem de sociale medier. Når folk er afslappede, lægger de måske ikke mærke til mistænkelige aktiviteter på deres enhed, som f.eks. at en fremmed har adgang til den, eller at der dukker mærkelige pop op-beskeder op på skærmen. At dele seng med sin enhed kan ende med at betyde, at man deler sine data med hackere,” siger Adrianus Warmenhoven.
Kun to ud af fem danskere mener, at skærmtid i sengen har en negativ påvirkning på søvnen
De fleste danskere (92%) bruger skærmenheder i sengen om aftenen eller om natten. Dog mener kun 43 procent af danskerne, at disse skærmenheder har en negativ påvirkning på søvnkvaliteten. Det er den laveste andel blandt respondenterne i de adspurgte lande.
39 procent af danskerne er dog enige i, at scrolling gennem dårlige nyheder (doomscrolling) har en negativ påvirkning på humøret.
Læs mere om hvordan du får gode sovevaner her
Derudover mener næsten halvdelen af os danskere, at vi spilder tiden, når vi bruger aftenen og natten i sengen med at scrolle i stedet for at sove. Langt de færreste gør dog noget ved det.
Blandt alle de undersøgte lande bruger to ud af fem danskere en enhed, når de deler seng med en anden. Mexicanerne, australierne og briterne tager føringen her, hvor halvdelen af befolkningen slapper af med enheder i sengen ved siden af deres partner.
Vi danskere kender ikke til enhedernes søvnfunktioner
Blandt de adspurgte lande, er det især danskerne (20%) som ikke har kendskab til de mange søvnfunktioner og sengetids-tilstande, som kan tages i brug for at mindske mængden af notifikationer og lignende på langt de fleste moderne enheder i dag.
Men sammen med australierne føler næsten halvdelen (45%) af de adspurgte danskere, at de bruger mere tid om aftenen med deres enheder, end de havde tænkt sig. Samtidig føler 44%, at de er tilfreds med administrationen af deres skærmtid og derfor føler, at de bruger præcist den tid, de har tænkt sig med deres enheder.
“Paradokset med søvn- og sengetidsfunktioner er fascinerende. Det er meningen, at disse funktioner skal fremme sundere teknologivaner, men alligevel ender mange mennesker med at surfe på nettet længere, end de havde tænkt sig. Det påvirker ikke kun deres søvn, men udsætter dem også for risici for privatlivets fred. At surfe sent om aftenen kan føre til impulsive beslutninger, som at bruge for mange penge eller falde for vildledende reklamer,” siger Warmenhoven.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen blev bestilt af NordVPN og udført af det eksterne firma Norstat den 12. februar – 4. marts 2024. Undersøgelsens målgruppe var indbyggere i USA, Storbritannien, Canada, Australien, Frankrig, Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien, Spanien, Holland, Sverige, Danmark, Norge, Polen, Mexico og Japan i alderen 18-74 år (nationalt repræsentativ) med undtagelse af Mexico (18-64). Stikprøven blev taget fra nationale internetbrugere. Der blev sat kvoter på alder, køn og bopæl. I alt blev 15.600 personer spurgt – 800 personer fra Spanien og Schweiz hver og 1.000 personer fra hvert af de resterende lande.