I dag, hvor fitness er blevet en vigtig del af mange menneskers livsstil, er efterspørgslen på træningsfaciliteter efter et par magre “corona” år atter på vej op.
Men det er stadigvæk, ikke mindst i Danmark, en branche som mange unge iværksættere tøver med at kaste sig over. Derfor er det altid spændende, når et par unge iværksættere vælger at tage udfordringen op og åbne deres eget fitnesscenter.
I denne artikel har vi netop besøgt to unge iværksættere på henholdsvis 20 og 22 år, som har kastet sig ud i branchen og åbnet deres eget fitnesscenter.
Deres satsning bliver da heller ikke mindre spændende af, at den ikke er sket i vante omgivelser og under hjemlige himmelstrøg. I stedet har de to unge iværksættere valgt et sted, som er er kendt for sit varme og solrige klima året rundt, hvilket gør det til en populær destination for både sommer- og vinterferier.
Deres nye Scandinavian Gymhouse ligger nemlig i den populære ferieby Fuengirola. En by der er beliggende på den spanske sydkyst i Andalusien. Byen ligger ca. 25 km vest for Malaga og har en bred sandstrand, som strækker sig langs hele byen og byder på et bredt udvalg af restauranter, barer, butikker og aktiviteter for turister.
Vi besøgte Scandinavian Gymhouse i starten af marts måned, og selvom det var mandag og tidligt på dagen, så summede stedet allerede af aktiviteter. Og her blev vi mødt af to smilende og entusiastiske unge mennesker 20-årige Sebastian Elkrog og 22-årige Reginn Krebs.
Og det skulle hurtigt vise sig, at de havde god grund til at smile. For siden de startede deres nye fitnesscenter tilbage i starten af oktober 2022, så var der allerede kommet mere end 600 medlemmer til.
Ville ud og prøve noget andet
Det var nu ikke ideen om at åbne et fitnesscenter, der i første omgang havde fået de to unge iværksættere til at flytte til sydens sol. Oprindeligt var de flyttet herned, for som så mange andre unge mennesker at prøve lykken som telefonsælgere på et af de mange call-centre der befinder sig på sydkysten.
“Vi havde nok begge to lidt for meget krudt i røven til at sidde på en skolebænk, og tanken om at arbejde og bo under sydens sol lød ganske tiltrækkende, så vi startede på et call-center i Malaga, hvor vi skulle sælge magasin abonnementer for et dansk forlag,” fortæller Sebastian.
Men som mange andre unge mennesker, der starter på call-centre på sydkysten, opdagede de hurtigt, at det ikke var alle de ting, de var blevet stillet i udsigt, der blev indfriet.
“Vi kunne godt lide livet hernede i solen, så vi sagde vores job i Malaga op og flyttede til Fuengirola til nogle tilsvarende telemarkedsføringsjob. Det var nu heller ikke lykken,” fortæller Reginn.
Udover en fælles fortid som telefonsælgere, havde de unge iværksættere også en fælles interesse for sport og ikke mindst styrketræning. Og efter at have trænet i en del forskellige af de lokale fitnesscentre begyndte tanken at melde sig om, at det kunne de da gøre bedre.
“Vores markedsundersøgelse bestod primært i, at vi havde været rundt i en del andre fitnesscentre og spurgte ind til, hvor mange medlemmer de havde, og hvordan det kunne køre rundt.
Og da vi opdagede, at priserne for et medlemskab var på niveau med de danske, men at driftsomkostningerne var væsentligt mindre hernede, så kunne vi se nogle muligheder. Og vi begyndte at se på en del lokaler og endte med at finde det her,” fortæller Sebastian.
Optimal beliggenhed
Også her var de unge iværksættere spot on. For deres lokaler ligger i bunden af det populære Stella Maris Hotel og klods op ad den populære strandpromenade. Så hvis medlemmerne vil en tur i middelhavets blå bølger, så skal de kun gå ganske få skridt, før de har sand under fødderne.
“At vi ligger, som vi gør, betyder dels, at der er gode parkeringsforhold, og at vi også har en del af gæsterne fra hotellet, som benytter vores faciliteter,” fortæller Reginn.
Sebastian og Reginn har fra starten haft et stort ønske om at skabe en positiv og motiverende træningsatmosfære, hvor alle kan føle sig velkomne. Og de ønskede også at skabe et socialt fællesskab, hvor medlemmerne kan dele deres erfaringer og motivere hinanden til at nå deres træningsmål.
“Vi har fra starten markedsført os bredt, og vi har en filosofi om, at der skal være plads til alle. Vi reklamerede via de mange facebook grupper, der findes for skandinaver på sydkysten. Og vi startede faktisk med at annoncere inden åbningen, så de løbende kunne følge renoveringen.”
En satsning der betød, at de første kunder allerede stod klar på åbningsdagen. Og det er langt fra kun danskere, der træner her. Der er en international stemning, for her taler medlemmerne såvel engelsk, finsk, svensk og spansk.
“Når det kommer til vores typiske kunder, så favner vi bredt, men vi har mange fastboende i alle aldre. Kønsfordelingen er 60/40 med hovedvægt på mænd, og så har vi efterhånden fået ca. 20% spanske medlemmer. De lokaler spaniere har opdaget os via vores synlige placering ud til strandpromenaden,” fortæller Reginn.
Scandinavian Gymhouse har en god og veludstyret maskinpark fra den spanske producent Salter, der dels lå i den rigtige prisklasse og dels kunne levere hurtigt. Det sidste fornemmer man er vigtigt for de unge iværksætter, der helt klart sætter pris på at tingene går stærkt. Og de er da også yderst bevidste om, hvad årsagerne er til, at de er kommet så godt fra start.
“Vi tilbyder Personlig Træning, længere åbningstider – og to saunaer. Og vi har i modsætning til mange af vores spanske konkurrenter en høj hygiejnestandard, og der bliver gjort rent flere gange dagligt.”
Der er i øjeblikket tilknyttet to Personlige Trænere – en finsk og en dansk. For tiden har de desværre ingen plads til holdtræning, men de arbejder på at finde en udendørs løsning på den nærliggende strand.
Når man har etableret sig i en by som Fuengirola, der har ca. 180.000 indbyggere, men som samtidigt besøges af mere end 300.000 internationale turister hvert år, så er det vigtigt, at man også har turisternes behov for øje. Omkring dette fortæller Sebastian:
“Vi tilbyder dag-pas og 1 og 2 ugers træningsløsninger, så turister kan træne i den periode, de er her på ferie, og det er der mange, som benytter. Vinterferien viste, at den løsning var efterspurgt, og vi sælger typisk 10 dag-pas om dagen til turister.“
Efter at være kommet så godt fra start, er det da heller ikke mærkeligt, at de ambitiøse unge mænd allerede tænker på at åbne et center mere. Og i de mere langsigtede fremtidsplaner indgår da også drømmen om en fitnesskæde på Solkysten.
Har du planer om et ferieophold sydpå, og mangler du et sted at træne, så kan du her finde flere oplysninger om Scandinavian Gymhouse her. Og her på redaktionen er vi ret sikre på, at du vil blive modtaget med et smil.
Læs også artiklen om M&M Fitness Club der adskiller sig via design og branding her