Der blev solgt økologiske fødevarer for i alt 15,5 milliarder kr. i 2022, viser nye tal fra Danmarks Statistik Det er en nedgang på 3 procent i forhold til året før. Det overrasker ikke Landbrug & Fødevarer der trods nedgangen er fortrøstningsfulde for fremtiden
Salget af økologiske fødevarer er faldende
For første gang siden Danmarks Statistik har offentliggjort tal for økologisalget i Danmark, er der nedgang i salget af økologiske fødevarer i detailhandlen.
I 2022 købte danskerne økologi for 15,5 milliarder kroner. Det er en nedgang på 3 pct. i forhold til 2021.
Målt i mængde er faldet på 9 pct., da kiloprisen er steget for de fleste varer. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.
At der blev solgt mindre økologi i detailhandlen i 2022 kommer ikke bag på Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.
“Det er ikke overraskende, at vi har måtte konstatere et fald i økologisalget, da mange danske forbrugere i 2022 har haft et mindre rådighedsbeløb til fødevarer på grund af høj inflation og stigende energipriser”, siger hun.
Ifølge Danmarks Statistik har nedgangen i økologisalget været størst for kødvarer, men der er mængdemæssigt også solgt færre basisvarer som økologisk mælk og æg.
Til gengæld har frugt og grøntsager kun oplevet et lille fald i salget. Frugt og grøntsager er med et samlet salg på 5,7 milliarder kr. den største økologiske varegruppe.
I 2022 blev der solgt mejerivarer for 2,9 mia. kr., hvilket var næststørste varegruppe. Der blev solgt økologisk kød og æg for hhv. 1,1 mia. og 0,8 mia. kr.
Til trods for nedgangen i økologisalget er Landbrug & Fødevarer fortrøstningsfulde for fremtiden.
“Stigende forbrugertillid og faldende inflation gør, at vi i takt med at danskerne igen får flere penge mellem hænderne forventer, at økologisalget igen vil begynde at stige.
Vi hører ligeledes fra flere detailkæder, at økologien og de økologiske værdier fortsat vægtes højt af forbrugerne, og det gør os fortrøstningsfulde når vi ser på fremtiden. Vi forventer derfor også, at vi allerede i 2023 vil se en mindre vækst i økologisalget”, siger Kirsten Lund Jensen.
At Landbrug & Fødevarer forventer at marked for økologiske fødevarer atter vil stige, kan også aflæses at de netop har lanceret Økoportalen.
En ny digital undervisningsportal der fremover samler og formidler viden om økologisk produktion til eleverne på landbrugsuddannelserne.
En portal der giver en samlet faglig indgang til den økologiske produktionsform uanset hvilken driftsgren, man interesserer sig for samt til tværgående temaer som bæredygtighed, klima og biodiversitet – set i forhold til den økologiske produktionsform.
På trods af nedgangen er den økologiske markedsandel i detailsalget af Danmarks Statistik beregnet til 12 pct., hvilket formodes at være den højeste i EU i 2022, skarpt forfulgt af Østrig med 11,5 pct.
Læs også artiklen om hvordan danskernes forhold til bælgfrugter er ved at bløde op