Historien om REP, der udvikler og sælger innovativt styrkeudstyr, som sælges over hele verden, er først og fremmest en historie om et vaskeægte amerikansk væksteventyr.
For virksomheden, der i dag har mere end 200 medarbejdere, og global distribution, kontorer og produktion, startede under helt andre og væsentligt mere ydmyge forhold.
REP blev grundlagt i Colorado for blot 12 år siden af to brødre med en fælles passion for fitness. Det var tilbage i 2012, hvor de to brødre Ryan og Shane McGrotty fik øje på et voksende behov for kvalitetsstyrkeudstyr i deres lokalsamfund.
På det tidspunkt havde brødrene en forretning, der arbejdede med affiliate marketing, og i den forbindelse havde de også kontakt med flere fitnessfirmaer. Men brødrene, der betegner sig selv som styrketræningsentusiaster, var i den grad skuffede over de eksisterende tilbud.
Deres oprindelige skuffelse over de eksisterende udbud, blev hurtigt forvandlet til undren, og brødrene begyndte at stille hinanden en række relevante spørgsmål: Hvorfor kan man ikke få en fantastisk oplevelse, når man køber fitnessudstyr? Hvor er kreativiteten? Hvorfor er der så mange detail-led, der forhandler de samme trætte, gamle mærker med forældede designs?
Spørgsmål, der ledte dem frem til det vigtigste spørgsmål af alle: Kan vi gøre det bedre selv?
Svaret på det spørgsmål, kendte de naturligvis ikke på daværende tidspunkt, men de havde en ubetinget tro på, at de kunne.
De efterfølgende år har da også vist, at denne tro, samt en grundlæggende filosofi, der bygger på tre kerneværdier: Innovation – Kunde service – og Value for money på bemærkelsesværdig kort tid har gjort REP Fitness til en af de hurtigst voksende fitnessudstyrsvirksomheder i USA.
Her har deres direkte-til-forbruger-model, der springer fordyrende mellemled over, skabt begejstring hos såvel slutbrugere som fitnesscentre.
Det startede i en garage
Starten i hjembyen Longmont, Colorado, var dog væsentlig mere ydmyg. Deres første lokation var en detailbutik på 110 kvadratmeter med en tilhørende dobbeltgarage. På trods af det begrænsede areal blev der her fyldt godt op med udstyr, og der blev stablet vægtskiver helt op til loftet.
Herfra arbejdede brødrene mere end 60 timer om ugen, mens de sideløbende havde andre job for at få enderne til at mødes. Selvom butikken langtfra var prangende eller stor, så havde brødrene stadigvæk et mål om at se kundernes øjne lyse op, når de gik ind i butikken. Og kunne det ikke ske ved hjælp af omgivelserne, så kunne det ske ved at give dem et højt serviceniveau og ikke mindst ved at sælge udstyr af en så høj kvalitet, at brødrene selv ville købe og ikke mindst træne i det.
Fra den ydmyge start har den grundlæggende filosofi vist sig at ramme direkte ind i et stigende forbrugerbehov. Gode solide redskaber, der er overraskende billige i forhold til kvaliteten og alle udviklet med et glimrende øje for høj funktionalitet, fyldt med intuitive detaljer og med fokus på maksimal udnyttelse af areal, er nogle af de fællesnævnere, der sammen med brødrenes fælles passion for styrketræning har været driver for REP’s innovative ånd.
En ånd, der har betydet, at REP to gange er blevet noteret på Inc. liste over de 5.000 hurtigst voksende virksomheder i 2018 (#450) og i 2021 (#962).
Og som betyder, at virksomheden i dag beskæftiger mere end 200 mennesker fordelt over tre lande, har egen udviklingsafdeling, som beskæftiger 10 ingeniører, der alene sidste år lancerede mere end 50 nye produkter på et marked, der nu også omfatter Canada, Korea og Australien.
Nyt samarbejde bringer REP til Europa
Efter at REP med succes har etableret deres tilstedeværelse i USA og andre markeder gennem partnerskaber med lokale distributører. Så er virksomheden nu klar med en ny satsning, der har til formål at replikere den direkte-til-forbruger-model, som har været en væsentlig faktor bag deres succes på det amerikanske marked.
REP har derfor netop udsendt en pressemeddelelse omkring deres ekspansion til det europæiske marked. En strategisk bestræbelse, der skal gøre REP’s produkter tilgængelige i hele Europa.
Det kommer til at ske i samarbejde med to anerkendte europæiske fitnessbrands, Danske Fitness Engros og Innovex Fitness fra Holland, som i øjeblikket driver succesfulde distributionsnetværk i Europa. Et partnerskab, der er klar til at udnytte styrkerne fra hver part til at etablere en problemfri DTC-model, som stemmer overens med REP’s forpligtelse til kvalitet, innovation og kundetilfredshed.
I denne pressemeddelelse udtrykker Ryan McGrotty, co-CEO for REP, sin begejstring for det nye samarbejde:
“Vi er glade for at bringe REP til vores europæiske kunder. Vores partnerskab med Fitness Engros og Innovex Fitness vil sikre, at vi opretholder vores høje standarder for service og produktkvalitet. Det omfatter mere end blot at øge vores rækkevidde, det handler også om at gøre kvalitets fitnessudstyr tilgængeligt for flere mennesker, så de kan nå deres træningsmål med de bedst mulige værktøjer.”
En begejstring, som også Brian Andersen fra Fitness Engros deler, han udtaler:
“At gå sammen med REP er et monumentalt skridt på vores rejse. Vi har beundret REP’s engagement i kvalitet og innovation, og vi er begejstrede for at integrere vores lokale ekspertise med deres værdsatte omdømme. Sammen er vi indstillet på at omdefinere fitnessudstyrslandskabet i Europa.”
Du kan læse flere fitness nyheder fra vores reportage fra årets FIBO Messe her