Når udlændinge tager på ferie i Danmark, så sker det i stigende grad som cykelturister. Særligt tyskerne har taget Danmark til sig som cykeldestination. Derfor skal det nu være lettere at finde information om de nationale cykelruter, som er et sammenhængende net af ferievenlige cykelruter i Danmark, der har sin oprindelse tilbage i 1990’erne.
Vejdirektoratet lancerer i samarbejde med Dansk Cykelturisme en ny hjemmeside, ruter.dk, der beskriver de 11 nationale cykelruter – på dansk, tysk og engelsk.
Transportminister Thomas Danielsen siger: ”Der er knap 5.000 kilometer nationale cykelruter i Danmark, og de giver rig mulighed for gode rejseminder på cykel. Nu bliver det endnu nemmere at udforske ruterne hjemmefra og planlægge turen efter behov. Det er en praktisk og nem måde at få overblik over cykelruterne, ikke mindst for turisterne, der oplever Danmark fra cykelsadlen.”
Ruter.dk henvender sig både til den garvede rejsecyklist og til børnefamilien, der skal på cykelferie for første gang. Den giver tips til planlægning af cykelferien, og den udpeger seværdigheder på de enkelte etaper. Derudover er det også nemt at finde pausesteder og andre interessepunkter som for eksempel overnatninger langs ruterne. Man kan sågar hente ruterne som GPX-filer direkte til cykelcomputeren.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger: “Tanken bag de nationale cykelruter er, at cyklister på tværs af alle landsdele kan tage på eventyr ad attraktive cykelveje, hvor der er et højt serviceniveau og spændende oplevelser langs ruten. Med den nye hjemmeside får man lettere adgang til de gode cykeloplevelser. Vi har været meget optagede af at gøre det så nemt som overhovedet muligt at finde den information, man har brug for, når man skal på cykeltur. Det gælder, uanset om man planlægger at cykle på kryds og tværs af Danmark, eller om man som familie plukker nogle dagsture ud i det område, hvor man er på ferie.”
Den nye hjemmeside går i luften på dansk, tysk og engelsk og imødekommer dermed, at der kommer flere og flere cykelturister fra udlandet til Danmark.
Direktør Jesper Pørksen, Dansk Cykelturisme, siger: “Næsten hver anden cykelturist i Danmark kommer fra Tyskland. De er især tiltrukket af at kunne cykle langs Danmarks kyster og selvfølgelig at opleve nogle af verdens førende cykelbyer. Der ligger fortsat et stort potentiale hos vores nabo i syd.”
Flere af de 11 nationale cykelruter indgår i et større europæisk netværk af cykelruter, som går under navnet EuroVelo-ruterne og forbinder Europa i et netværk af cykelruter fra nord til syd og fra øst til vest.
Du kan besøge den nye hjemmeside om de nationale cykelruter her
Fakta om de nationale cykelruter
De 11 nationale cykelruter strækker sig over næsten 5.000 km og forbinder Danmark på kryds og tværs.
- Vestkystruten fra Rudbøl til Skagen (560 km)
- Hanstholm-København (359 km)
- Hærvejsruten mellem Padborg og Frederikshavn (450 km)
- Søndervig-København (328 km)
- Østkystruten fra Sønderborg til Hulsig (666 km)
- Esbjerg-København (330 km)
- Sjællands Odde-Rødbyhavn (231 km)
- Østersøruten (827 km)
- Helsingør-Gedser (305 km)
- Bornholm rundt (105 km)
- Limfjordsruten (626 km)
Cykelturisme er big business i Tyskland
Vi kan lære kan meget af den tyske turistindustri, når det handler om cykelturisme og at udnytte potentialet i de nationale cykelruter. Det viser to nye rapporter fra Vejdirektoratet. Begge rapporter understøtter arbejdet med at fremtidsstyrke de nationale cykelruter i Danmark og gøre dem mere tilgængelige for både danske og udenlandske cykelturister og for motionscyklister.
Danmark har et unikt netværk af nationale cykelruter på næsten 5.000 km – 11 nationale cykelruter forbinder landet fra syd til nord og fra øst til vest, og Vejdirektoratet har i sommeren 2022 gennemført en brugerundersøgelse af ruterne for at blive klogere på, hvem der bruger ruterne, hvad de bruger dem til og hvor tit de cykler på ruterne.
Brugerundersøgelsen viser at, “cyklisten” på en dansk national cykelrute typisk er en dansk mand på 50 år eller mere. Han er hovedsagelig cykelturist, men kan også være motionist eller hverdagscyklist. Han kører for det meste på en klassisk cykel.
Kortlægningen af cykelturisme i Tyskland tegner et billede af “cykelturisten” som et tysk par på gennemsnitligt 53 år, hvor de fleste kører på trekkingcykler.
Tyskland har over de seneste 10 år oplevet et stigende antal cykelturister. Rapporten beskriver nærmere, hvordan Tyskland arbejder med at fremme cykelturisme. Vejdirektoratet vil nu se på, om der er tiltag, som Danmark bør implementere i arbejdet med de danske nationale cykelruter.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger: “Den tyske turistindustri støtter tæt op om ruterne i Tyskland, fordi det skaber arbejdspladser, udvikler områder uden for de store byer og giver god økonomi. For hver euro tyskerne investerer i cykelturisme, får de tre igen. Vi vil gerne have flere danskere til at bruge cyklen – også til mere end den daglige cykeltur. Derfor ser vi på, hvad vi kan lære af Tyskland, så de nationale cykelruter kan bidrage med cykelturisme af endnu mere høj kvalitet.”
Mad og skiltning er vigtig
Et af fokusområderne i begge rapporter handler om, hvilke faciliteter cykelturisterne bruger på deres ture.
Omkring en tredjedel af de danske cykelturister er kun på farten en enkelt dag, resten kører ture af flere dages varighed. De fleste bruger de borde og bænkesæt, der er tilgængelige på ruterne, går ind på nærliggende caféer og søger naturoplevelser langs ruterne.
Det tyske cyklistforbund klassificerer en cykelturist som en turist på cykel, der overnatter mere end tre nætter. De tyske cykelturister er typisk afsted i seks-syv dage, og de søger især seværdigheder langs ruten, god og sikker cykelinfrastruktur og god mad og drikke. For både danske og tyske cykelturister betyder det meget, at der er god skiltning på ruterne.
Vi kan lære om cykelturister af Tyskland
Cykelturisme er big business i Tyskland. Der bliver investeret i nye og attraktive cykelruter til den stigende gruppe af tyske cykelturister, som med penge på lommen ønsker at opleve deres land på to hjul i kortere eller længere tid.
Udvikling af og investeringer i cykelturisme i Tyskland er primært drevet ud fra et ønske om at skabe arbejdspladser og økonomisk udvikling i områderne uden for de store byer. Og der er mange penge og arbejdspladser at hente i cykelturisme. For hver euro tyskerne investerer i cykelturisme, får de tre igen.
Delstaterne finansierer, og regionale turistorganisationer udvikler, skaber og markedsfører ruterne, og destinationerne og lokale operatører driver dem som en forretning og honoreres efter succes. Ofte bliver ruterne knyttet til et tema med udgangspunkt i naturen eller historien.
Kortlægningen af cykelturisme i Tyskland viser, at der er god inspiration at hente i den tyske model, hvor alle de involverede parter har et økonomisk incitament til at investere, udvikle og drive cykelturisme af høj kvalitet.
Har du brug for gode tips til at holde formen på ferien kan du læse mere her