Nike Strength er netop blevet lanceret og med dette tiltag markerer beklædnings giganten, at 2023 er året hvor virksomheden med flere markante satsninger for alvor træder ind på det globale fitnessmarked.
Tekst: Steen Broford // Foto: Nike
Rygterne har cirkuleret længe og nu ser det ud til at beklædnings giganten Nike, for alvor er på vej med en række massive satsninger på fitness området.
At noget var under opsejling blev allerede synliggjort tilbage i juni, hvor Nike annoncerede deres planer om at ansætte 1.000 fitnessinstruktører globalt.
Og i starten af august tog virksomheden springet ind på gruppefitnessmarkedet med lanceringen af Nike Studios.
Det skete i samarbejde med FitLab – og blev lanceret som “en ny generation af gruppefitness til enhver krop og ethvert mål.”
Lancering af Boutique Studios
Gruppefitness-konceptet omfatter Nike Training Studios og Nike Running Studios, hvor der tilbydes funktionel træning og udholdenhedstræning.
Studierne tilbyder klasser, hvor der roteres gennem tre forskellige træningsprogrammer. På klasserne benyttes vægte, sandsække, kettlebells og slæder. Og undervisning bliver leveret af Nike-trænere.
De første fysiske lokationer er i West Hollywood, LA, og det eksklusive Newport Beach i det sydlige Californien, nær FitLabs hovedkvarter.
Med en strategi om at overtage og rebrande eksisterende fitnessklubber, sammenholdt med moderselskabets dybe lommer, har Nike Studios da også alle forudsætninger for at sætte turbo på udrulningen af deres boutique studios.
Tidligere i år indgik Nike også et samarbejde med fitness platformen Strava, med henblik på at skabe et “meningsfulde rum” for fitnessentusiaster, hvor Strava medlemmer kan få adgang til udfordringer og eksklusivt indhold leveret af Nike-trænere og atleter.
Nike Strength – nu lanceres styrketræningsudstyr
Her i oktober kom så beskeden om at beklædningsgiganten nu kommer med endnu en udvidelse af deres fitnessambitioner.
Denne gang handler det om præsentationen af Nike Strength, en ny linje af styrketræningsudstyr.
En serie der har til formål at støtte “elite- og hverdagsatleter på deres træningsrejser”, og kollektionen omfatter i første omgang:
- Håndvægte (5-100 lbs) og kettlebells (9-88 lbs)
- Vægtstænger og skive, inklusiv “Nike Grind”-vægte der er fremstille af en granulat blanding, der er et biprodukt ved fremstilling af træningssko
- Squat stativer, bænke, og stativer til opbevaring af håndvægte, etc.
Satsning er i første omgang forbeholdt det amerikanske marked hvor produkterne er tilgængelig direkte til forbrugeren online og i udvalgte DICK’S Sporting Goods og Scheels butikker.
Men derudover, så accepterer Nike også engrosordrer – hvilket klart signalerer at der også er fremtidige planer om at levere direkte til fitnesscentre, boutique studios og andre kommercielle udbydere.
Så alt tyder på at Nike er gået all-in på fitness og wellness, hvor de nye tiltag, bakker op omkring en i forvejen voksende liste af tilbud.
Tilbud der i forvejen omfatter streaming af træning på Netflix, samt en opprioritering af holistisk sundhed via deres Well Collective initiativ.
Så alt imens andre sportstøjsproducenten kæmper indbyrdes om at blive den næste Nike, ja så er Nike i fuld gang med at, kile deres ikoniske mærke “The Swoosh” markant ind på fitness og wellness marked.
Med serien Nike Strength, der er den første satsning på styrketrænings udstyr i virksomhedens 51-årige historie, har Nike endnu engang vist, at de har fingeren på pulsen og øje for tidens trends, for styrketræning fortsætter med at stige i popularitet blandt fitnessentusiaster.
Vanen tro har Nike allieret sig med en række professionelle atleter – og på hjemmesiden Nike Strength kan de ses benytte udstyret. Her ses blandt andre basketballspilleren LeBron James, de amerikansk fodboldstjerner Russell Wilson og Derrick Henry, samt golfspilleren Nelly Korda.
Udover at alt udstyr er påført den ikoniske Nike Swoosh, så rummer hjemmesiden også en liberale spredninger af sloganet “Just do it”, Nikes legendariske opfordring til handling. Ligesom Nike Strength naturligvis også har en dedikeret beklædnings linje – der i øjeblikket omfatter T-shirts, hættetrøjer og caps.
Selvom Nike Strength serien i første omgang kun vil være tilgængelig i USA og Canada, så formodes det at med Nikes globale distributionsnetværk, så vil dette sandsynligvis ændre sig hurtigt, hvis lanceringen bliver den forventede succes.
Læs også om en dansk virksomhed der har indgået samarbejde med World Heart Federation her