Gruppefitness er en oplevelsesrig og motiverende service, som fitnessklubber kan tilbyde deres kunder. I bedste fald forstærkes motivationen af design, atmosfære og udstyr af høj kvalitet.
Udnyttelse af plads og indretning er med til at give et fitness center sit helt eget unikt udtryk.
Forskellige typer af boutique fitness studio´s er ikke mindst blandt de yngre generationer blevet utroligt populære, ikke mindst på grund af deres inspirerende design.
Traditionelle fitnesscentre har taget udfordringen op og bragt deres egen karakteristiske stil frem i designet af deres faciliteter, så deres kunder kan nyde atmosfæren og de vel designede rum, uden at der bliver gået på kompromis med servicen.
Et sådanne sted er M&M Fitness Club fra Turku-regionen i Finland. Deres koncept er opbygget på design af høj kvalitet med øje for hver detalje. Partnerne er nøje udvalgt for at forbedre kluboplevelsen yderligere, og her er partnere som Technogym, Eleiko og Les Mills med til at styrke konceptet.
I løbet af det seneste årti er virksomheden vokset, og nye tjenester og klubber er kommet til. I år er den første klub uden for Turku, i Vaasa, også blevet åbnet.
Vi har talt med Jani Hurme, CEO for M&M om deres mål, vision og hvad kvalitet og branding betyder i deres daglige forretning.
Omkring M&M Fitness Clubs baggrund fortællerJani Hurme:
“I Finland, i begyndelsen af 2000’erne, da fitnessbranchen først begyndte at modnes fra motionscentre af garagetypen til fitnessklubber med fuld service, var M&M i front med at skabe den nye kultur.
Vi har været i branchen i godt 30 år hovedsageligt i Turku-området. I de senere år er vi vokset fra en klub til tre i Turku og har åbnet en ny klub i Vaasa, den første uden for Turku. Jeg startede som medejer for over 20 år siden, og omkring samme tid åbnede vi vores største daværende klub, hvilket var et klart skridt mod full-service klubber.”
Konstant udvikling og klare mål
Netop omkring hvad begrebet full-service klub dækker over, fortæller Jani: “Vores mål er at tilbyde vores medlemmer en mangfoldighed af tjenester af høj kvalitet i inspirerende omgivelser.
Uanset om et medlem ønsker at nyde fitnesscentret, saunaen, massøren, gruppe-fitness eller personlig træning, finder de alle tjenesterne under ét tag”.
Første prioritet er altid at finde en lokation med en god placering til klubben og derfra begynde at designe indretningen. Omkring dette fortæller Jani:
“I et fitnesscenter af høj kvalitet er hver detalje gennemtænkt og præcist designet og placeret. Det er meget sjældent, at en lokation er opbygget fra bunden af med et fitnesscenter i tankerne. Derfor er der ingen færdige koncepter, der vil fungere for alle, så man skal altid være parat til at ændre designet efter forholdene.
Og selvfølgelig skal man nogle gange tilpasse sig lokalerne. Et godt eksempel er vores indendørs cykelstudie på M&M Kupittaa, hvor der var meget højt til loftet. Vi besluttede derfor at udnytte det høje loft og byggede en balkon i cykelstudiet.
I første omgang var vores entreprenør uenig i ideen og sagde, at det ikke ville fungere. Men nogle gange skal man bare stole på sig selv og sin vision. Balkonen har fungeret godt i praksis, og mange af vores kunder ønsker specifikt at cykle oppe på den.”
Satser på langsigtede partnerskaber
En anden strategi, der altid gør sig gældende hos M&M, er, at de altid vælger at indgå i langsigtede partnerskaber med deres serviceudbydere. Om baggrunden for det beretter Jani:
“Med Les Mills har vi for eksempel haft et langt samarbejde. M&M og Les Mills har grundliggende en ens forretningstilgang, hvor det altid handler om at udvikle nye tjenester og bevæge sig fremad.
Jeg tror, at det er en af grundene til, at partnerskabet har været så godt et match.
Vi introducerede Les Mills “The Trip” i vores nyeste klub, fordi vi ønskede at bringe noget unikt og friskt til indendørs cykling.
På trods af at de sidste 2,5 år har været en udfordrende tid, så er antallet af kunder faktisk steget, og “The Trip”-timerne er ofte fyldte. Det er et godt tegn, og baseret på antallet af kunder har “The Trip” vist sig at være et interessant produkt.”
I det hele taget anser Jani virtuelle programmer som en god aktivitet til at understøtte behovene for de motionister, der foretrækker holdaktiviteter.
“For eksempel giver de på helligdage vores medlemmer mulighed for at træne deres yndlingstimer helt efter deres eget skema. Ligesom at virtuelle programmer også kan være med til at sænke tærsklen for, hvornår medlemmerne føler sig klar til at deltage på live-undervisnings klasser.”
M&M Fitness – tror på at branding og design gør en forskel
Det er tydeligt at fornemme, at Jani brænder for design og har en klar vision med, hvad M&M Club skal udtrykke. Men hvor kommer hans vision og inspiration fra?
“Jeg nyder at være kreativ og skabe nye designs. Hvis jeg ikke var i denne branche, ville jeg sandsynligvis have været beskæftiget med design eller indretning.
Jeg har haft en karriere i hockey, og jeg har også studeret båddesign, og det har givet mig et grundlag for at designe vores faciliteter.
Jeg kombinerer ofte forskellige ideer og tilpasser dem efter rummet. Jeg begynder at skabe og designe konceptet ud fra den faktiske plads, vi har til det. Alt skal være i harmoni med lokalerne. Jeg tror på, at udstyr og branding af høj kvalitet vil være med til, at vi adskiller os positivt. Jeg vil gerne have, at alle, der går ind i en af vores klubber, ved, at de går ind i en M&M-Club, så alle vores receptionsområder er i det samme karakteristiske design.”
Man skal have modet til at investere
For Jani er det også vigtigt at understrege, at man som udbyder skal have modet til at investere og stole på, at kunderne også vil lægge mærke til og værdsætte, at faciliteterne hele tiden bliver forbedret.
“Vi kommunikerer til vores kunder, at vi ønsker at udvikle og servicere dem, også hvad angår faciliteter og udstyr. Vi foretog en stor investering i vores Kupittaa-Club denne sommer, indendørscyklerne blev fornyet, gulvene blev lavet om, og samtidig blev kredsløbssektionen udvidet til balkonen. Det gav vores kunder mere plads og et sikrere, større område at træne på.”
I Finland er lavbudget fitnesscentre også på fremmarch, og branchen har ændret sig, så konkurrencen er hele tiden blevet hårdere. Men selvom forretningen er blevet mere hektisk på grund af eftervirkningen af pandemien, og på trods af at langsigtede planer er slået fejl igen og igen, og beslutninger skal træffes hurtigere, så er Jani optimist:
“Jeg tror på, at høj kvalitet indenfor såvel service som udstyr også i fremtiden vil være noget, som folk sætter pris på. Den bedste feedback kommer fra kunderne – og at vores medlemmer er vendt tilbage til vores klubber.”
Læs også artiklen om Charlottehavens satsning på udendørstræning her