En Instructor coach er en værdifuld ressource for både nye og eksisterende Les Mills-instruktører, der hjælper dem med at få succes og til at gøre en forskel i andres liv.
Helene Bendtsen, en Les Mills Instructor Coach fra København, fortæller om sin rejse med at blive instruktør, og hvordan Les Mills ændrede hendes liv. Ivette Nilsson, også en Les Mills Instructor coach, oprindeligt fra Ecuador, nu bosat i Sverige, fortæller om sin rejse med at blive instruktør, coaching og vigtigheden af feedback og forblive åben over for udvikling.
Både Helene og Ivette deler i denne artikel deres historier om at være instruktørtrænere, og hvordan de har støttet instruktører til at nå deres mål.
Helene Bendtsen Les Mills Instructor Coach
Hvordan blev du instruktør?
“Jeg havde aldrig været til gruppefitness før på trods af jeg altid har været en aktiv. Jeg havde alvorlige rygsøjleproblemer og fik at vide, at der ikke kunne gøres noget ved det. Jeg er ikke sådan en, der bare ligger ned, og jeg tænkte, at det ikke kunne være sandt, og at jeg må gøre noget ved det.
På et tidspunkt begyndte min datter at gå til BODYCOMBAT®-klasser og blev instruktør i en ung alder, og det var sådan, jeg lærte om Les Mills. Første gang jeg prøvede BODYPUMP®, gennemførte jeg klassen uden vægte overhovedet, kun stangen.
Men jeg blev med det samme hooked af magien ved at blande musik og bevægelse. Ved at gå til undervisningen styrkede jeg min ryg og mine rygproblemer forsvandt. Jeg begyndte at fungere bedre i min hverdag. Så jeg tænkte, det vil jeg gerne give videre til andre.
Det var derfor, jeg besluttede mig for at deltage i den indledende uddannelse og blive instruktør. Jeg vil gerne gøre en forskel for andre og hjælpe dem med at få succes.”
Fortæl os lidt om hvordan det er at være Instructor coach, og hvad det går ud på?
“En Instructor coach er en coach for instruktører. Vores support afhænger af, hvad instruktøren har brug for. Vi støtter ikke kun nye instruktører, men også eksisterende. Vi kan hjælpe og støtte alle instruktører. Hvilken slags støtte vi giver afhænger af, hvad de har brug for.
Det afhænger virkelig af, hvor du er på din instruktørrejse, og hvad dine udfordringer er. En ny instruktør kan have brug for støtte til den indledende træning, hvor skal man starte, hvordan husker man koreografien, der kan være tekniske problemer eller problemer med at forstå coaching modellen.
Når en instruktør er længere fremme i karrieren, kan det for eksempel blot være mangel på motivation eller inspiration.
Efter covid-19-nedlukningen følte nogle instruktører sig dårlig tilpas med at komme tilbage til at instruere. Nogle havde måske været instruktører i mange år og havde så pludselig mange måneders pause og var lidt bange for at komme tilbage, så de havde brug for støtte til at komme tilbage til undervisningen.
Jeg har lært, at online coaching også er meget nyttig. Jeg har arbejdet med en del instruktører online, inklusive en instruktør fra Holland og en fra den anden ende af Danmark.
Og de nåede deres mål og gav rigtig positiv feedback på processen. De filmede sig selv, og vi havde videomøder med feedback og samtaler.
Der er så meget uudnyttet potentiale i instruktørtræner-rollerne, det er vigtigt, at instruktørerne ved, at de har trænere over hele Norden der kan støtte dem i at forløse deres individuelle potentiale.”
Hvad er det bedste ved at være Instructor coach?
“Virkelig succes er, når instruktøren bliver ved med at komme tilbage for at få coachingen og sparring. De fleste instruktører kommer til os, når de har brug for hjælp til at blive certificeret, selvom det rigtige arbejde faktisk starter, efter du er blevet certificeret.
Vi kan udfordre hinanden, når vi ved, hvordan man stiller de rigtige spørgsmål. Vi konkurrerer ikke med hinanden, men hjælper derimod med at finde de bedste kvaliteter og løfte hinanden. Det handler om at hjælpe og støtte hinanden til at vokse. Min succes som coach afgøres af, hvor godt de instruktører, jeg coacher, får deres mål indfriet.
Det bedste ved at være instruktørcoach er at se potentialet, og opdage hvordan du med de rigtige spørgsmål kan hjælpe nogen til at finde deres egen stemme og stil.”
Ivette Samaniego Nilsson – Les Mills Instructor Coach
Ivettes instruktørrejse startede i 1997. Hun var ellers fast besluttet på ikke at blive instruktør, som hendes mor var det, og Ivette troede altid, at det var det sidste, hun ville gøre. Hun konkurrerede i svømning, indtil hun var 16.
Efter at hun stoppede med at svømme, begyndte hun at deltage i gruppetræningstimer, og hun følte, at hun også ville prøve at undervise, og som du måske har gættet, så elskede hun det.
Hvad består dit arbejde som instructor coach af?
“Som instructor coach taler jeg med folk om at blive instruktør, jeg støtter nye instruktører, hvis de har brug for støtte til at kvalificere sig for eksempel eller jeg kan støtte de mere erfarne instruktører med deres udfordringer.”
Hvordan gik det til at du blev instructor coach?
“Da LES MILLS lancerede instruktør coaches i Sverige, blev jeg kontaktet af Charlotte Carlén, en for mig inspirerende instruktør, og hun mente, at jeg kunne hjælpe i denne rolle.
Jeg havde været LES MILLS-instruktør siden 2012. For nogle år siden tænkte jeg, at jeg er ved at blive for gammel til at være instruktør, og at vi har brug for en yngre generation af instruktører.
Så fik jeg en pris som “årets instruktør” fra den klub, jeg arbejder i, og en af grundene til, at jeg blev valgt, var, at jeg altid er klar til at hjælpe andre.
Mit hvorfor for at være instruktør og instruktørcoach er virkelig at hjælpe andre, så jeg indså, at jeg faktisk gør det, jeg virkelig elsker at gøre. Så det var en væsentlig årsag for mig til at fortsætte med at gøre det, jeg gør.
Som instruktører får vi så meget tilbage fra medlemmerne, og det giver os motivation. Jeg støtter andre til at finde ud af, hvad deres styrker og svagheder er, og dem arbejder vi på sammen.”
Kan du fortælle om et eksempel på nogen du har coached?
“Ja, for lidt mere end et år siden begyndte jeg at tale med Takashi, et medlem af vores klub, om at blive instruktør. Jeg har været i stand til at træne ham, og han er nu en vidunderlig kollega i vores fitnesscenter.
Takashi er halvt svensk og halvt japansk. Han har været så ydmyg og villig til at lære. Han er vokset så meget, og han er en stor inspiration at betragte. Han er meget innovativ med brugen af sine sociale medier, og det er også så inspirerende at se. Han bliver stærkere, mere fokuseret og prøver altid at hjælpe folk, selv efter undervisningen.
Jeg taler altid om at være ydmyg og have et åbent sind for at blive ved med at udvikle mig og blive bedre. Alle programmerne udvikler sig og ændrer sig, og det skal instruktørerne også. Ændre, udforske og udvikle sig. Nogle gange kan feedback være svære at modtage.
I coaching kan jeg godt lide at give en instruktør én ting at arbejde med og 2-3 ting, som de er rigtig gode til. Nogle gange er mindre også mere, Du kan give medlemmerne tid til at mærke musikken og bevægelsen, og du behøver ikke tale hele tiden. Dette er et aspekt, som jeg selv bliver ved med at udvikle, idet jeg er en snakkesalig person.
Når instruktører kontakter mig, beder jeg dem normalt om at sende mig noget feedback, de har fået fra Les Mills, og tjekke, hvad deres næste skridt er, og hvad de skal fokusere på.”
Hvad synes du er det bedste ved at være instructor coach?
“At være en del af instruktørens rejse, se dem vokse, se dem blive instruktører. Jeg er ret ligefrem med min feedback, men med en masse kærlighed. Jeg elsker at være en del af instruktørrejsen. Jeg synes, forandring er positivt, da der altid er en mulighed for at vokse og udvikle sig.
For et par år siden var jeg virkelig klar til at gå på pension, men jeg er stadig glad for at undervise mine klasser. Jeg tager ikke noget for givet. Jeg arbejder på mit hvorfor. Jeg føler, at der er et formål med at hjælpe andre. Jeg forsøger at blive ved med at motivere andre, og jeg holder øje med nye talenter, så jeg i fremtiden kan gå på pension.”
Det er 25 år siden af BODYPUMP blev lanceret i Norden – det kan du læse mere om her
Om Les Mills
Virksomheden blev grundlagt af Les Mills, firedobbelt olympisk deltager og cheftræner for New Zealands atletikhold, som åbnede sit første fitnesscenter i 1968 med det formål at bringe elitesportstræning ud til masserne.
I dag er LES MILLS verdens førende omnichannel-fitnessmærke – der tilbyder træning i verdensklasse, som brugere kan nyde live i deres fitnesscenter, derhjemme, på deres arbejdsplads eller hvor som helst ellers, de vælger at træne. Les Mills træning leveres af 140.000 certificerede instruktører i over 20.000 klubber rundt om i verden.
Du kan læse mere om Les Mills her: www.lesmills.com