IHRSA Global Report viser at den globale fitnessindustri i lyset af økonomisk og geopolitisk turbulens, fortsat står over for mange udfordringer, men også at innovation og en stærk iværksætterånd ser ud til gavne industrien.
Problemer med forsyningskæder, høje energiomkostninger, inflation og situationen på arbejdsmarked har hver især påvirket industriens opsving. På trods af disse makrobarrierer bevarer markedsledere ifølge den nyligt offentliggjorte 2023 IHRSA Global Report, et optimistisk perspektiv.
IHRSA Global Report viser branchen er på vej tilbage til niveauet før pandemien
Rapporten der udforsker industriens fremtids udsigter og undersøger markedsdata og -tendenser, deler også resultaterne fra en undersøgelse af branchens førende udbydere, og afslører den aktuelle stemning.
Rapporten viser at omkring 80% af udbyderne forventer at afslutte 2023 med et medlemstal og en omsætning der er vokset med mere end 5%, og på trods af inflation og høje energiomkostninger forventer to tredjedele, at deres EBITDA (Indtjening før renter, skatter, afskrivninger og tilbagebetaling af gæld) også vil være forbedret med over 5 %.
En optimisme der kan understøttes af forbrugertendenser som dem, der fremhæves af en nylig Ipsos undersøgelse foretaget blandt forbrugere i 50 lande, der viste, at 86% af dem er motiverede til at opprioritere deres fysiske velvære.
Ipsos undersøgelsen er nok mere noget som internationale udbydere, i højere grad en lokale udbydere kan læne deres optimisme op af. For denne undersøgelse viste, at ønsket om at investere i velvære er stærkest i regioner hvor fitnesscentre har historisk lave medlems penetrations rater.
Den viser at det fortrinsvis er i Asien, Afrika og Latinamerika, at der er en stigende sundhedsbevidsthed og hvor efterspørgsel efter fitness skaber ny vækstmuligheder for internationale udbydere.
Rapporten refererer også til Garmin’s “Year in Review”, der viser at deltagelsen i fysisk aktivitet er vendt tilbage til præ-pandemiske niveauer, med en stærk vækst i udendørsaktiviteter der ikke kan udføres derhjemme, og en stigning på 20% indenfor styrketrænings aktiviteter.
2023 IHRSA Global Report påpeger også en række tendenser, der rummer nye muligheder for udbydere som f.eks integrationen af industrien med sundhedspleje, mulighederne ved vægttabsmedicin, væksten af Gen Z som kundekohorte, den voksende popularitet af padel og pickleball, den stigende interesse for styrketræning og de voksende muligheder for at tilbyde restitutions interventioner, som trends der allesammen er værd at kigge ind i for udbydere.
Ligesom den også fremhæver sektorens betydning, når det kommer til være til at fremme den mental sundhed hos befolkningen.
Kunderne vender tilbage til fitnesscentrene
I IHRSAs rapport vidner en analyse af udtalelser fra industriledere på tværs af 15 geografiske områder om en voksende efterspørgsel efter fitness relaterede tilbud.
Genopblomstringen markeres også tydelig, i takt med at flere kunder vender tilbage til deres vante fitnessfaciliteter for, at deltage i aktiviteter de ikke kan kopiere derhjemme, og hvor de får adgang til specialudstyr og ekspertise.
Så på trods af de mange udfordringer oplever fitnessbranchen fortsat vækst, hvilket også fremgår at undersøgelsens tilbagesvar fra de 25 største udbydere på verdensplan, der viser en gennemsnitlig årlig medlems tilvækst på 15% mellem 2021 og 2022.
Det er dog de børsnoterede virksomheder og fitness-franchise virksomheder der er på forkant af denne vækst, på grund af deres adgang til kapital. Med deres placeringer på tværs af alle større geografiske områder, demonstrerer de også fitnessindustriens globale rækkevidde.
Nummer et i verden i 2022 var Planet Fitness, der havde 17 millioner medlemmer ved udgangen af året, en stigning på 12% i forhold til de foregående 12 måneder, hvilket placerede den i toppen af rapportens globale rangliste over udbyderenes medlemstal.
Nøgletal fra IHRSA Global Report
• Flest medlemmer: Planet Fitness – 17 millioner
• Størst vækst: Basic-fit – 51%
• Flest centre: Anytime Fitness – 5.143
Europa var den verdensdel, der kunne rapportere om den største medlemsstigning mellem 2021 og 2022. Når det kommer til udbydere med flest lokationer globalt, så var det Anytime Fitness der toppede listen med 5.143 lokationer ved udgangen af 2022.
Andre udbydere i toppen af listen målt på antallet af lokationer ved udgangen af 2022 omfattede Planet Fitness med 2.410, Curves Holdings – baseret i Japan – med 1.954 og USA-baserede Orangetheory Fitness med 1.528.
I rapporten bemærkes det også, at analytikere fra www.placer.ai – der måler IRL og webdetailtrafik på det amerikanske marked– så stigninger i trafikken på 25% mellem april 2022 og april 2023 for Xponentials Club Pilates, 20% for Crunch Fitness og 15% for Planet Fitness, mens La Fitness og Pure Barre ikke oplevede tilsvarende stigninger.
En undersøgelse foretaget af Deloitte og bestilt af Fitness Industry Council of Canada (FIC) “The Impact of the Sector: a Health Valuation of Sport and Physical Activity in Canada” viste, at den canadiske fitnessindustri havde genereret sundhedsbesparelser på hvad der svarer til 120 mia. d.kr i 2019 og forebygget mere end 2,2 millioner sygdomstilfælde.
FIC, der repræsenterer mere end 6.000 fitnessudbydere med mere end seks millioner medlemmer, havde også succes med at få forhindret en foreslået skat på 6% på fitnesscentre i provinsen Saskatchewan.
Et resultat der forhåbenligt kan få danske udbydere til at bakke mere intensivt op omkring DFHO herhjemme og deres indsats for at opnå politisk anerkendelse og støtte omkring branchens sundhedsfremmende tiltag.
På vej mod bedre tider
Modstandsdygtigheden hos fitnesskluboperatører, kombineret med den stigende globale vægt på sundhed og velvære, giver håb om en positiv fremtid.
Brancheledere er optimistiske, og deres forpligtelse til at imødekomme forbrugernes skiftende behov er en drivkraft bag deres positive udsigter, og når denne indsigt er parret med de data og tendenser, der er skitseret i 2023 IHRSA Global Report, er det klart, at industrien igen er på vej imod opsving og langsigtet vækst. Det er gode nyheder for såvel udbydere, som ansatte, medlemmer og folkesundheden generelt.
Læs også artiklen om Nike indtræden på det globale fitnessmarked her