Holdtræning i større og mindre grupper er for alvor tilbage på toppen, når det handler om popularitet bland brugerne. Ny rapport fra ClubIntel kaster for alvor lys over, hvilke træningskoncepter der er i vækst og belyser samtidigt udfordringerne for nogle af de niche koncepter, der på trods af intensiv mediedækning stadigvæk ikke er blevet mainstream.
Tekst: Steen Broford / Foto: Shutterstock
”At kunne se blomsten i frøet er genialt.” Sådan lyder et citatet af den antikke kinesiske filosof Lao Tzu – og som er fremhævet i ClubIntels nye Internationale Fitness Industry Trend Report: “What’s All the Rage”.
Med det menes der, at dem, der kan identificere tendenser i deres tidlige faser, også vil være bedst til at drage fordel af disse tendensers efterfølgende vækst og mainstream-udbredelse. Og det er nøjagtigt hensigten med denne årsrapport: At fremhæve de seneste tendenser, der opstår på tværs af den globale fitnessindustri, og ikke mindst de skridt fitnessudbydere skal tage for at udnytte dem bedst muligt.
Uanset om det omhandler den skiftende magtdynamik på de internationale fitnessmarkeder, eller udbredelsen af de nyeste holdtrænings trendenser, der ofte begynder på gulvet i de enkelte klubber, eller de teknologitendenser, der i stigende grad præger branchen, så er der virkelig meget at reflektere over i den 94-siders lange rapport.
Rapporten omfatter indsigt fra fitnessfagfolk, der repræsenterer 11.500 fitnessstudier fra 20 lande. Og den går i dybden på tværs af fire kategorier (udstyr, faciliteter, programmer og teknologi) og undersøger, hvordan disse adskiller sig på tværs af klubsegmenter (f.eks. Boutique-studio, budgetklub, luksusklub, non-profit osv.).
Og rapporten giver et godt indblik i, hvilke nye frø der bliver sået i dagens globale fitnessindustri, samt hvilke der forventes at få en større udbredelse de kommende år.
Med udgangspunkt i rapporten følger her 5 tendenser, der lige nu boomer globalt indenfor holdtræning:
1. “Klub i klubben” Zoneopdeling af areal
Rapporten fremhæver den voksende opdeling af areal med klubber i klubben, hvor områder, der tidligere har været benyttet til generel træning, i stigende grad bliver omdannet til areal til specifik gruppetræning. Hvilket er helt i overensstemmelse med rapportforfatter Stephen Tharrettts nylige påstand om, at traditionelle multifunktionelle fitnesscentre ikke skal satse på et homogent “samfund” bestående af 3.000 medlemmer med samme ønsker og behov, men snarere “30 grupper af 100” med specifikke behov.
Funktionelle træningszoner er på toppen af listen med en global adoptionsfrekvens på 42%, mens udstrækningszoner (40%), indoor cycling (35%) og BodyMind også er stigende, hvilket afspejler den voksende popularitet af yoga og gruppecykling træning, især blandt Millennials og Gen Z.
Samtidigt fortæller rapportens tal også, at der er niche træningstendenser, der ikke rigtigt har fået fat, på trods af at de ellers har opnået betydelig pressedækning indenfor de senere år.
F.eks. findes Medical Fitness kun i 9% af centrene globalt, mens Hot yoga (7%) og Kryoterapi (1%) også kun sjældent findes.
Så det kan tyde på, at fitnesscentrene endnu ikke har implementeret disse tendenser med samme interesse som medierne har promoveret dem.
2. HIIT er stadig hot
HIIT træning fortsætter med at være populært og er listet som den mest populære gruppe træningsform i verden og udbydes i 56% af centrene, mens HIIT-træning i små grupper (for 6 personer og under) findes i næsten halvdelen af centrene (49%).
Samtidigt har gruppe cyklings klasser opnået en global penetrationsgrad på 50% (stigende til 75% i kommercielle fitnesscentre), og præ-koreograferet holdklasser (som f.eks. Les Mills-klasser) findes i 43% af fitnesscentrene.
3. Flere træningskoncepter opnår mainstream accept
Ved at benytte sig af Rogers Adoption Curve – først fremsat af Everett Rogers i sin berømte bog Diffusion of Innovations – kortlægger rapporten også stigningen indenfor holdtrænings koncepternes udbredelse og klassificerer dem, der nu anses for at være branchens vigtigste, kontra træningskoncepter, der er tæt på at blive mainstream, samt dem, der stadigvæk forbliver niche koncepter .
Efter at have passeret 50% -adoptionsmærket, kategoriseres HIIT og Indoorcycling som værende i over mainstream-adoptionenfasen, mens de koncepter, der er skemaet herunder er i den tidlige fase af mainstream-adoption og nærmer sig 50%-grænsen, inkluderer bootcamp konditions-klasser, pre-koreograferet holdklasser og traditionel yoga (såsom Ashtanga, Hatha og Ivengar) samt barre- og udstyrsbaserede klasser.
Blandt de koncepter, der endnu ikke har ‘krydset kløften’ og bevæget sig forbi en adoptionsgrad på 16%, finder man bl.a Mind/Body baserede kampsport (15%) Arial yoga (10%), Hot Yoga (8%) og EMS-træning (4%) – der derfor alle på nuværende tidspunk kan betegnes som nicheformer af holdtræning.
4. “Digital darwinisme”
Fitnesscentre hænger stadig i bremsen på teknologifronten
Rapporten undersøger også virkningen af ‘digital darwinisme’ på fitnesscentre. Et udtryk, der er beregnet til at beskrive den aktuelle tidsånd, hvor teknologi og samfund udvikler sig hurtigere end virksomheder naturligt kan tilpasse sig.
Rapportens forfattere bemærker da også, at ”den hastighed, hvormed fitness-udbydere anskaffer og benytter nye teknologiske muligheder, vil have en væsentlig indflydelse på deres fremtidige succes” og advarer om, at fitnesscentre, der ikke formår at holde trit, vil være i fare for udryddelse.
Selvom halvdelen af alle fitnesscentre (49%) rapporterer, at de bruger sociale medier til at promovere deres tilbud, er det kun 22% der i øjeblikket understøtter onlinekøb af medlemskaber, mens implementering af teknologi til support af holdtrænings tilbud stadigvæk befinder sig på et meget tidligt stadie.
- Mobile apps, der generelt benyttes af mere end 80% til at skabe kontakt til virksomheder, benyttes blot af 20% af fitness industriens udbydere.
- Mobile og digital betalings gateways, der allerede er en populær metode til at indhente betaling fra kunderne, har blot en adoptionsgrad på mindre end 15% i fitness industrien.
Cirka 13% af fitnesscentre på globalt plan tilbyder virtuelle holdtrænings klasser ifølge rapporten, mens knap en tredjedel af dette antal tilbyder klasser, der kan streames udenfor fitnesscenterets fire vægge, hvilket påkalder en skarp advarsel fra forfatterne.
“Streaming og downloadbart fitnesscontent, som f.eks. det, der tilbydes af Peloton, Les Mills og Wexer, leveres i dag blot kun af 5% af fitness-udbyderne”
I takt med at fitness bevæger sig fra ikke blot at være en oplevelse, der foregår indenfor centerets fire vægge, men også bliver digital, så skal udbyderne blive bedre til at udnytte disse platforme mere selvsikkert, hvis de vil forblive relevante.
5. USA er ikke længere den eneste trendsætter
Efter i årevis at have været fødestedet for globale fitnesstrends, kan USA ifølge rapporten ikke længere betragtes som den primære trendsætter indenfor industrien. Rapporten bemærker et markant magtskifte, hvor globale branchetrends nu også opstår udfra Asien, Europa og Latinamerika takket være den voksende konkurrence på alle fitnessmarkeder, der tvinger operatører til at udvikle sig og innovere med en hurtigere hastighed for at være på forkant.
Forfatterne rapporterer, at denne nye verdensorden betyder, at tendenser kan dukke op fra et hvilket som helst hjørne af kloden, men de påpeger også, at den adoptionsgrad, som en tendens opnår, mange gange er en konsekvens af den regionale markedsplads.
Så en anden vigtig overvejelse, inden man kaster sig over noget, der hitter på den anden side af kloden, er, om den lokale demografiske og kulturelle sammensætning af det lokale marked matcher tendensen. For faktorer som alder, kulturel praksis og indkomstniveau påvirker altid folks præferencer.
TRENDS
Derfor er de vigtige for din virksomheds succes
- Værdien af at observere, forstå, udnytte eller endda skabe trends kan ikke overdrives.
- At forstå trends giver dig en mulighed for at blive bedre til at se glimt af fremtiden.
Og evnen til at forudsige fremtiden med en rimelig grad af sikkerhed kan være en stor mulighed for
fremtidig succes. - Ved at følge trends, vil du ikke alene vide, hvad der sker i øjeblikket, men også hvad der er størst
sandsynlighed for vil ske i morgen. - Ved at følge trends og agere på dem, kan du etablere dig selv som en, der går forrest i stedet
for én, der blot følger efter.
”Innovation adskiller leder og følger.”
Steve Jobs
- Kendskab til trends er vigtig for at skabe de ideer og den innovation, der kan skubbe din virksomhed
fremad i perioder med hård konkurrence. - Ved løbende at observere trends får du mulighed for at identificere vigtige tidlige advarselssignaler
omkring ændringer, der kan skabe fremtidige forstyrrelser på dit marked. - Ved at forstå den betydning, som nye trends kan have for det marked, du arbejder i, har du også
en guide til, hvad der eventuelt skal forbedres i din organisation.