Beskrivelsen af Globale Wellness Trends 2024, kan måske stikke lidt ud. For i modsætning til herhjemme hvor wellness begrebet ofte blot dækker over et spa-besøg, eller nogle kosmetiske produkter. Så dækker betegnelsen internationalt over et langt bredere omfang af sundhedsydelser. Og det er et område i voldsom vækst
Tekst: Steen Broford // Foto: Shutterstock
Da den amerikanske økonom Paul Zane Pilzer tilbage i 2002, i sin bog “The Wellness Revolution for første gang opgjorde værdien af det globale wellness marked til en værdi to tusinde milliarder dollars vakte det opsigt. Det vakte endnu mere opsigt da den reviderede udgave kom på gaden i 2007 og hans forudsigelse om, at marked ville være mere end dobbelt så stort – blot 5 år senere, viste sig at holde stik.
Alligevel var der ikke mange der troede på hans forudsigelse om at marked i løbet af 20 år ville være en billion industri.
Men selv om Paul Zane Pilzers forudsigelse dengang blev betragtet som umådeligt optimistiske, så udgør det globale wellnessmarked i dag en værdi på næsten det dobbelt.
Og ifølge McKinseys seneste rapport “The trends defining the US$1.8 trillion global wellness market in 2024” er det et marked der bliver drevet af, at forbrugerne i højere og højere grad tager mere kontrol over deres helbred.
Globale wellness trends 2024
Rapporten er baseret på indsigt fra McKinseys seneste Future of Wellness-undersøgelse, der blev udført i august 2023, hvor forskerne udspurgte 5.000 forbrugere på tværs af Kina, Storbritannien og USA.
Blandt nogle af de nøglepunkter som undersøgelsen kunne fastlægge var:
- Det amerikanske wellnessmarked har nået en værdi på 480 milliarder USD om året og vokser med 5 til 10 procent årligt.
- 87 procent af kinesiske forbrugere betragter wellness som en topprioritet eller vigtig prioritet i deres liv sammenlignet med 82 procent i USA og 73 procent i Storbritannien.
- Gen Z- og Millennial-kunder er de mest wellness-bevidste og køber flere produkter og tjenester end ældre generationer.
Forfængelighed og ønsket om et forbedret udseende er motivations faktor nummer ét, efterfulgt ønsket om at opnå bedre sundhed og kondition, forbedret ernæring, søvn og mindfulness.
Selv monitering og wearables
Pandemien har haft indflydelse på mange forbrugs vaner og en af de ting forbrugerne vænnede sig til var hjemmetestning for COVID-19, og det har betydet, at der nu er en øget interessere i at udføre yderligere hjemmediagnostik, for eksempel for vitamin- og mineralmangel, forkølelses- og influenzadiagnostik og kolesterol. I Kina har nogle mennesker endda erstattet sundhedsaftaler med hjemmetests, siger McKinsey.
Hvilken også giver sig udtryk via opblomstringen af biomonitorering og wearables, hvor teknologien har udvikler sig, med biometriske ringe til måling af søvnkvalitet og kontinuerlige glukosemonitorer, der nu er tilgængelige, og som kan anvendes på bagsiden af armen. Det kan du læse mere om her
Omkring halvdelen af de adspurgte forbrugere har købt en fitness-wearable på et tidspunkt, mens 75 procent er åbne for at bruge en i fremtiden, og en tredjedel brugte deres enheder mere i år end sidste år.
McKinsey siger dog, at der stadig er et hul på markedet for wearables der kan hjælpe med ernæring, vægtstyring, opmærksomhed og adfærdsændring. Databeskyttelse og klar indsigt er vigtigst, og alt for komplicerede oplysninger er afskrækkende.
Teknologiske fremskridt og førstepartsdata giver personalisering en ny fordel. Omkring 20 procent af de britiske forbrugere og 30 procent af de amerikanske og kinesiske forbrugere leder efter personlige produkter og tjenester, der bruger biometriske data til at give anbefalinger. Generativ AI kan komme til at spille en større rolle her.
Øget fokus på klinisk dokumentation
Sidste år udviste også et forbruger skift fra rene eller naturlige ingredienser til klinisk dokumenterede, især indenfor håndkøbsmedicin, vitaminer og kosttilskud. Virksomheder, der har opbygget deres brand omkring naturlige produkter, vil være godt tjent med i fremtiden, at søge tredjepartscertificeringer for at underbygge deres påstande.
Forbrugerne er i stigende grad trætte af healthwashing (vildledende markedsføring, der positionere et produkt som sundere, end det i virkeligheden er), og sundhedsudbydernes anbefalinger får stigende betydning, især omkring mindfulness og søvn interventioner.
Syv potentielle vækstområder indenfor wellness-sektoren:
Udover at beskrive markeds tilstand her og nu, så rummer den årlige McKinsey rapport også altid nogle kvalificerede bud på hvor der er “huller i marked” og vækstpotentiale. Oplysninger der ikke mindst bør være af høj interesse for udbydere og producenter af wellness produkter og ydelser.
Wellness trends 2024 – #1. Sundhedsprodukter til kvinder
Salget af sundhedsprodukter til kvinder er i vækst, og det højeste forbrug kan ses på produkter til kvinder i overgangsalderen og produkter der er graviditetsrelaterede. Hidtil har overgangsalderen været et overset segment.
Wellness trends 2024 – #2. Anti ageing og longevity
Efterspørgslen på anti ageing og longevity produkter og tjenester er stigende, drevet frem af et skift i retning af forebyggende medicin. Omkring 70 procent af forbrugerne i Storbritannien og USA og 85 procent i Kina har købt et produkt i denne kategori indenfor det seneste år.
I 2030 vil hver sjette mennesker i verden være over 60 år, så der vil være et større fokus på sund aldring, hvor yngre mennesker vil søge efter forebyggende løsninger, og ældre mennesker vil søge at forlænge deres levetid og ikke mindst kvaliteten af deres sidste leveår.
Wellness trends 2024 – #3. Vægttab
Vægttab er stadig top of mind hos forbrugerne, hvor 60 procent af amerikanske forbrugere forsøger at tabe sig. Motion er den mest rapporterede tilgang, men mere end 50 procent af amerikanske forbrugere overvejer at tage receptpligtig vægttabsmedicin.
Det tal er væsentligt mindre i Storbritannien og Kina, hvor færre end 30 procent anså vægttabsmedicin for at være effektiv.
Ifølge McKinsey er det for tidligt at sige, hvordan brugen af vægttabsmedicin vil påvirke det bredere sundheds- og wellnessmarked.
Wellness trends 2024 – #4. Fitness en central del af forbrugernes identitet
Fitness er nu for alvor en top prioritet for mange forbrugere, hvor omkring 50 procent af fitnesscenter medlemmer siger, at det er en central del af deres identitet.
Med forekomsten af flere valgmuligheder bliver sundheds- og fitnessmarkedet endnu mere konkurrencepræget. McKinsey anbefaler udbydere at opbygge stærke fællesskaber omkring deres brands ved at levere oplevelser såsom retreats, ernæringscoaching og personlige træningsplaner, muligvis faciliteret af AI.
Wellness trends 2024 – #5. Øget fokus på tarmsundhed
Bevidstheden omkring vigtigheden af tarmsundhed vokser, og mere end 80 procent af forbrugerne værdsætter betydning og mere end 50 procent planlægger at gøre det til en højere prioritet i de næste par år. Probiotiske kosttilskud er populære sammen med Probiotiske rige fødevarer som yoghurt, kimchi og kombucha. To potentielle områder for vækst er mikrobiom testning, der kan give dig indsigt i dine personlige tarmbakterier og som kan udføres i hjemmet og personlig ernærings vejledning.
Wellness trends 2024 – #6. Seksuelle sundhedsprodukter
Markedet for seksuelle sundhedsprodukter der dækker over produkter, tjenester og uddannelsesressourcer designet til at forbedre individers fysiske, følelsesmæssige og relationelle velvære omkring intimitet og seksuelle oplevelser.
Det var også et marked der voksede under pandemien, og dette – i kombination med en øget udbredelse af kommunikation om seksuelle sundhedsudfordringer – er med til at skab øget efterspørgsel. Flere traditionelle detailhandlere sælger produkter til seksuel sundhed, og ifølge McKinsey er der er plads til flere disruptor-brands.
Wellness trends 2024 – #7. Søvnkvalitet
Søvn rangerer som den næsthøjeste prioritet indenfor sundheds- og velvære hos forbrugere og er også det område, hvor forbrugerne har de fleste udækkede behov. Lidt har ændret sig siden sidste års undersøgelse, hvor 37 procent udtrykte ønske om flere søvn- og mindfulness-produkter, der adresserer kognitiv funktion, stress og angsthåndtering.
Ifølge McKinsey er det område der rummer vækstpotentiale for virksomheder der kan løse ovenstående problemstillinger ved at levere interventioner, der fremkalder søvn, minimerer søvnafbrydelser, og forbedrer søvnkvalitet.