Spanien vil forbyde reklamer rettet imod børn for produkter med højt sukkerindhold, som slik og sodavand, i et forsøg på at bremse en voksende tendens til fedme blandt børn i landet.
Sukker forbud træder i kraft i år
Forbudet, som træder i kraft i 2022, vil ramme reklameindslag på TV, radio, online og apps, der har til formål at sælge indhold til personer under 16 år, udtaler den spanske forbrugsminister Alberto Garzón. “Mindreårige er sårbare forbrugere, og det er vores pligt at beskytte dem imod reklamer”.
Forbudet kommer til at omfatte reklamer for chocolade, kager, is og sukkerholdige drikkevarer. Altsammen produkter som Verdens sundhedsorganisationen WHO har kategoriseret som skadelige for børn.
Forekomsten af fedme eller overvægt blandt børn og unge i alderen 5 til 19 år er steget dramatisk de sidste 40 år. Tilbage i 1975 var det blot 4% i den aldersgruppe, der var overvægtige. I dag er tallet på verdensplan steget til 18% ifølge WHO.
I Spanien er tallet endnu højere, her er det næsten hvert tredje barn, der er overvægtig ifølge tal fra de spanske myndigheder, som mener, at reklamerne målrettet til børn har en del af ansvaret for udviklingen.
Et højt sukker indtag har også en negativ effekt på vinterdepression, det kan du læse mere om her