Selvom vi herhjemme i fitnessbranchen har været lidt længere om, at komme tilbage til normal tilstande, så melder også mange danske udbydere om fremgang i årets første kvartal. Så hvis dit fitnesscenter virker lidt mere fyldt i år, så er det ikke nødvendigvis din fantasi der løber af med dig.
Det er en ny international rapport fra fit tech-giganten ABC Fitness der viser, at besøgstallene er steget med 60% i første kvartal af 2024 og antallet af medlemmer er steget med 8% sammenlignet med 2023. Ligesom brugen af personlige trænere, er steget med 78% sammenlignet med sidste år.
Rapporten “ABC Fitness Q1 Wellness Watch”, der har indsamlet data fra 40 millioner medlemmer i 100 lande og fra mere end 30.000 studier og fitnesscentre, viser også, at boutique-studier har oplevet en stigning i deres besøgstal på 22%.
Resultaterne er i overensstemmelse med lignende resultater rapporteret af Placer.ai, der også viste øgede besøgsrater fra år til år næsten hver uge fra januar til april i år fra store fitnessudbydere som Planet Fitness og Crunch Fitness.
Unge forbrugere prioriterer træning højt
Efter en årrække hvor antallet af yngre brugere var en anelse stagnerede, så er der igen vækst blandt de unge i fitnessbranchen.
Ifølge ABC Fitness er de forbrugere der tilhører Generation Z villige til at investere mere i deres fysiske og mentale sundhed end nogen anden generation og de repræsenterer også generationen med den største stigning i nye medlemskaber.
Det er også forbrugerne fra denne generation, der opsøger vejledning fra personlige trænere i højere grad end de øvrige befolkningsgrupper, ligesom “Small Group” har deres interesse, og det er også blandt Generation Z, at man finder flest som overvåger træning med wearables (56%).
Rapporten påpeger også, at størstedelen af Generation Z (68%) træner på egen hånd, hvilket tyder på, at fitnessbranchen såvel fitnesscentre og trænere specifikt bør målrette digitale tiltag mod denne demografi.
App-baseret træning, udfordringer baseret på gamification og personlige data er med til at skabe forbindelse til denne målgruppe, der er mere digitalt forbundet end nogen anden generation.
Øget efterspørgsel på Personlig Træning
Selvom den udvikling endnu ikke helt har afspejlet sig på det danske marked, så er den internationale forbrugers interesse for personlig træning samlet set vokset i første kvartal af 2024.
Og selvom mænd i øjeblikket har et lille forspring i brugen af personlige trænere (i alt 3,6 millioner kunder), så er kvinderne ikke særligt langt bagefter med 3,5 millioner.
Med en tilvækst på 1,2 millioner ny PT kunder, kan ABC Fitness rapporten konstatere, at antallet er 78 % højere målt over år for år, og kvinder udgør over 50 % af nye kunder.
Hvor USA oplevede den højeste stigning i besøgstal (i alt 184 millioner besøg), så bemærker CEO Bill Davis fra ABC Fitness, at forbrugere rundt om i resten af verden også i stigende anerkender vigtigheden af fitness for deres fysiske og mentale velvære, såvel som en del af deres sociale netværk.
Social interaktion er blevet vigtigt i fitnessbranchen
I takt med at fitnesscentre og studio´s i stigende grad også er blevet et pusterum fra skole/arbejde og hjem, så er behovet for at kunne socialisere og skabe nye meningsfulde forbindelser også blevet en vigtig prioritet, for såvel mænd som kvinder. En udviklinger der for alvor har taget fart efter pandemen.
Ifølge rapporten siger 58% af brugerne, at det er vigtigt for dem at et besøg i deres fitnessklub også har et sociale formål.
Hvem står bag undersøgelsen
ABC Fitness er en af de førende teknologiudbyder til fitnessvirksomheder verden over. Der baseret på mere end fire årtiers brancheerfaring har opbygget en række globale platforme hvorfra der kan indsamles branchedata.