Det mærker man også i Danmarks største fitnesskæden Fitness World hvor næsten hundrede tusinde medlemmer under og efter coronakrisen har vendt fitnesskæden ryggen.
Ifølge en artikel i Børsen, har Fitness World siden 2019 mistet næsten 100.000 medlemmer. Hvilket naturligvis også har haft indflydelse på omsætningen, der fra at have været på 1,3 milliarder i 2019 landede på 800 millioner kroner i 2021. I samme periode er antallet af kædens danske centre faldet fra 183 til 174.
Nedgangen afspejler sig i tallene. Fitness Worlds danske forretning får nemlig et minus på driften på 45 millioner kroner.
Corona nedlukning har haft konsekvenser for hele branchen, men ikke alle er lige hårdt ramt
Nedlukning har betydet en generel nedgang landet over i antallet af medlemmer i de enkelte centre, men der tegner sig også et billede af at især større kæder og ikke mindst ubemandede nøglecentre har været hårdest ramt.
Mens de udbydere der umiddelbart er kommet bedst i gang igen, er dem, der under hele forløbet har søgt at bevare tilhørsforholdet til kunderne ved at holde dem opdateret. Eller som har vist oprigtig interesse i deres kunders behov ved at iværksætte online træningsmuligheder eller alternative undendørs træningstilbud på egen grund eller i naturen.
Den samme positive effekt lader også til at gælde for de centre, der udover at levere træningstilbud også har formået at skabe et stærkt socialt tilhørsforhold til deres kunder. For deres kunder er det ikke alene savnet af træningen, men også savnet af deres sociale netværk, der har fået dem hurtigt tilbage til træningen.
Der findes også, især mindre nicheprægende udbydere, der har oplevet vækst efter nedlukningen, fordi de har tilpasset sig et forbruger ønske om socialt tilhørsforhold og nærhed, en tendens der allerede var stigende inden nedlukningen ønske.
Fitness World opruster markant
Selvom coronakrisen har været hård ved Fitness World, har kædens britiske ejere, Puregym, ikke planer om at kaste håndklædet i ringen. Tværtimod.
Puregym er klar til at investere stort i Danmark, hvilket fremgår i deres nye årsregnskab. Heraf fremtræder det, at man vil investere et markant beløb på at renoverer Fitness Worlds danske træningscentre for at “realisere kædens fulde potentiale.”
Et arbejde, der allerede er påbegyndt og som ifølge kæden vil komme til at strække sig over to til tre år. Ligesom Administrerende direktør Morten Benzten fortæller til Børsen, at der både vil blive åbnet og lukket for centre rundt i landet.
Allerede nu ser det dog ud til, virksomheden går mod lysere tider. Ifølge Finans har kæden haft overskud de sidste tre måneder af 2021.
Puregym købte Fitness World i december 2019 af de daværende ejere, som talte kapitalfonden FSN Capital, Lego-familiens pengetank Kirkbi og den danske erhvervsmand Henrik Rossing. Prisen var 3,1 mia. kr.
Kort tid efter handlen ramte covid-19 og tvangslukkede de danske træningscentre i flere måneder.
I januar 2022 investerede det amerikanske investeringsselskab KKR 300 mio. pund i Puregym, som udover Danmark og Schweiz også ejer fitnesskæder i USA og Saudi-Arabien.
Læs mere om hvordan corona krisen har påvirket det danske fitnessmarked her
Kædens oprindelige stifter har succes med nyt projet
Anderledes godt er det gået for Henrik Rossing, der først grundlagde og siden solgte kæden Fitness World. Han har endnu engang vist sit imponerede talent for at spotte et hul i et eksisterende marked. Han er med sin nyeste satsning Wash World godt i gang med at ændre markedet for bilvask i Norden. Her viser det seneste årsregnskab for 2021 at Wash World sidste år både udbyggede omsætningen og resultatet på bundlinjen sammenlignet med 2020.
Wash World kom ud af 2021 med en bruttofortjeneste på godt 86 mio. kr., hvoraf der var 14,8 mio. kr. tilbage, da årets resultat var gjort op. Begge nøgletal er højere end i 2020, da Wash World leverede en bruttofortjeneste på 68,7 mio. kr. og et årsresultat på 13,1 mio. kr.