I hjertet af Europa i den smukke by Köln i Tyskland, samles fitnessentusiaster, branchefagfolk og teknologiinnovatører hvert år til en begivenhed, som samler det bedste og nyeste inden for fitness og wellness.
Navnet er FIBO 2024, og det er meget mere end blot en messe. Det er en eksplosion af energi, inspiration og den nyeste teknologi, der driver fitnessindustrien fremad. Og Fitnews var der naturligvis.
FIBO-messen har været et ikonisk mødested for branchen i over tre årtier, og er stadigvæk den førende platform til at opdage de nyeste tendenser, produkter og tjenester.
Det stigende fokus på sundhed og velvære har betydet, at fitnessindustrien har oplevet en enorm vækst i de seneste årtier, men efter nogle magre år i kølvandet på Corona og konsekvenserne af de mange og langvarige nedlukninger, ja, så var årets messe mere betydningsfuld end længe. Det var i år, at man for alvor ville kunne se, om branchen var kommet helt tilbage på vækstsporet.
De mere end 100.000 forventede besøgende, der samles fra hele verden til FIBO 2024 i Kölns messecenter, blev på ingen måde skuffede i år. For på messens to første dage, der primært henvender sig til fagfolk (lørdag og søndag er messen også åben for besøgende) havde såvel professionelle trænere, fitnessinstruktører, fitnessentusiaster, forretningsfolk og investorer, rig lejlighed til at udforske de nyeste produkter, koncepter og tiltag, samt netværke og lære fra branchens bedste.
FIBO 2024 præsenterer et imponerende udstillingsområde på 160.000 kvadratmeter, der var fyldt med alt fra fitnessudstyr og træningsmaskiner til kosttilskud og teknologiske innovationer.
Her kunne de besøgende opleve de seneste træningstrends, afprøve cutting-edge fitnessudstyr og få indblik i de nyeste videnskabelige fremskridt inden for ernæring og træning.
FIBO 2024 – øget fokus på teknologi
En af de mest spændende aspekter ved FIBO 2024 var årets fokus på innovation. Hvilket i praksis betød, at mange nye teknologier og produkter, der kan være med til at forme fremtiden for fitnessindustrien, blev præsenteret her.
En stor del af den nye teknologi har da også til formål at gøre det lettere for nye brugere at komme i gang med et mere aktivt liv. For på trods af branchens intensive vækstrater er det stadigvæk “kun” 15-20% af befolkningen på det europæiske marked, der har et fitnessmedlemskab, og at der nu satses intensivt på af få flere i gang afspejlede sig tydeligt i producenternes nye tiltag.
Stort set alle førende redskabsproducenter tilbyder redskabsserier med indbygget teknologi, som gør det nemmere at følge bevægelsesmønstre med korrekt belastning og i det rigtige tempo.
Ligesom bevidstheden om, at netop denne gruppe sjældent finder fysiske aktiviteter underholdende i sig selv, også afspejles af de mange tiltag, som skal sikre, at de har adgang til andre oplevelser samtidig med, at de træner.
Årets “it-thing”
Fra avancerede træningsapps og virtuelle træningsoplevelser til wearable gadgets og smarte træningsenheder, så var FIBO 2024 på alle måder et vindue til at skabe sig et overblik over den næste bølge af fitnessinnovation og indhente nogle brugbare indikationer om markedets udvikling.
FIBO 2024 understregede også, at alment sundhedsfremme i stigende grad har afløst tidligere tiders fokus på de rent kosmetiske fordele ved at træne, og den øgede interesse for en voksende målgruppes øgede fokus på aktiv alderdom og generel longevity viste sig da også i form af det, der vel bedst kan betegnes som årets åbenlyse “it-thing”.
Omfanget af udbud af maskiner der kunne tilbyde bodyscan og tilstandsrapporter på den enkeltes fysiske form var stort i år. Og det fandtes i mange forskellige varianter, og selv uden at være i besiddelse af en magisk krystalkugle, tør jeg godt spå om, at sådanne stationer, der kan måle alt fra blodtryk til hvilepuls, BMI, muskelmasse, fleksibilitet, kropsholdning, styrke og kondition, vil være et “need to have item” for de fleste fitnesscentre indenfor en overskuelig årrække.
For netop muligheden for at få nogle konkrete og målbare tal taler i den grad ind til moderne forbrugeres ønsker om at kunne sætte en målrettet træningsindsats ind lige der hvor det individuelle behov er størst.
Den mest imponerende af slagsen befandt sig ikke overraskende på TechnoGym´s stand, og den vil vi her på redaktionen behandle mere indgående, når den lanceres i Danmark lidt senere på året.
Øget fokus på segmentering
De seneste års stigende fokus på segmentering afspejler sig også ganske tydeligt, for i modsætning til tidligere, hvor det typisk var én trend eller tendens, der trak hele marked i en given retning, ja, så ser man i stigende grad, hvordan mange nye tendenser knopskyder i nye retninger.
Interessen for Boutique Studios, der henvender sig til brugere med specifikke træningsønsker, er i fortsat vækst, og det afspejlede sig også tydeligt i form spændende special træningstilbud og koncepter.
Her er det ganske tydeligt, at interessen for Yoga fortsætter med uformindsket styrke, ligesom TRX-træning og Pilates i såvel den traditionelle som i den mere muskelbetonede fitnessvariant stadigvæk er yderst populære.
Det er også ganske tydeligt at se, hvordan Boutique studiernes succes med at give brugerne en total oplevelse for alle sanser har inspireret den øvrige del af branchen til at satse mere på indretning og design, lyd og lys.
Den udvikling afspejles også indenfor det voksende Rehab segment, hvor den tidligere så fremherskende klinisk klinikagtige indretning er erstattet af et øget fokus på indretning af sansevenlige omgivelser.
Branchens øgede fokus på en mere holistisk tilgang til træning var også ganske tydeligt at se i form af nye satsninger på såvel balance- som holdningsfremmende tiltag.
Styrketræning er stadigvæk “the king”
I takt med at officielle myndigheder verden over indenfor de seneste år har anbefalet styrketræning, og der løbende kommer ny evidens for styrketræningens betydning for vores krop i alle aldre, ja, så er interessen da også blevet øget mærkbart.
På FIBO har styrketræning altid fyldt godt i landskabet, men i takt med at styrketræning også er blevet mere multi-facet orienteret, så har ikke mindst hardcore back-to-basic træning fået endnu mere opmærksomhed.
Og selvom den generelle interesse for cross-fit som en enkeltstående aktivitet er aftagende world-wide, har også den bølge sat et tydeligt aftryk i form af de mange funktionelle elementer, som er flyttet ind i de traditionelle fitnesscentre og har skabt en øget efterspørgsel på en række funktionelle træningselementer.
Men da det er pladskrævende, afspejler udviklingen sig også tydeligt i, hvordan mange producenter har satset på multifunktions-træningsstationer, der opfylder flere behov på det samme areal. Og ikke mindst i år var der et udpræget fokus på netop optimering af aktiviteter på så lidt areal som muligt.
Ikke alt på FIBO 2024 pegede fremad
Hvis al den innovation og nytænkning bliver en anelse overvældende, så kan man altid bevæge sig ned til de to bagerste haller, hvor hard-core segmentet holder til.
Her står tiden lidt mere stille – og alt er som det var før: Selvom der er længere imellem standene i dette område, så er der stadigvæk et publikum, som bliver tiltrukket af messens mere kuriøse indslag. Det er her i disse haller at bodybuildere, fitness atleter og bikinipiger bukker arme og viser baller oppe fra showscenerne eller kaster smagsprøver ud til publikum fra udbydernes stande.
Hvor man i fitnesscentre rundt om i verden fornemmer en begyndende revolution, hvor ikke mindst de yngre generationers øgede fokus på renere og sundere produkter har medført, at sortimentet på fitnesscentrenes hylder er blevet udvidet med flere naturlige, økologiske og friske produkter. Så er den udvikling endnu ikke slået igennem i hard-core hallerne.
Her bugner standene med kosttilskud, drikke og barer fyldt med kunstige sødemidler og tilsætningsstoffer, der sammen med endeløse rækker af kulørte emballager med diverse valleprodukter tilsat kunstige sødemidler, der stort set kun adskiller sig på de kulørte emballager.
Et besøg her efterlader en med indtrykket af, at her i de mørke bagerste haller dyrkes fortiden stadigvæk af en svindende men passioneret målgruppe, der såvel via deres kropsbygning som deres produktvalg primært opfatter begrebet “naturligt”, som et skældsord.
FIBO 2024 læring og vidensdeling
FIBO 2024 handlede ikke blot om produkter og teknologi; den er også i stigende blevet et sted for læring og vidensdeling. Med et omfattende program af seminarer, workshops og foredrag præsenterer førende eksperter og nøglefigurer i branchen de nyeste tendenser, forskning og bedste praksis. Fra træningsmetoder og ernæringsrådgivning til forretningsstrategier og markedsanalyse er der noget for enhver, der ønsker at fordybe sig i fitness- og wellnessverdens mange nye muligheder.
For udstillere er FIBO-messen en enestående mulighed for at nå ud til en global målgruppe og fremvise deres seneste produkter og tjenester. Men for besøgende kan den også være et oplagt sted til at etablere forretningsforbindelser, udveksle ideer og indgå partnerskaber, der kan drive egen forretning fremad.
Det er der da også i stigende grad flere danskere der har opdaget, både på udstillersiden og blandt de besøgende var de danske islæt ganske godt repræsenteret.
Grundlæggende er et besøg på FIBO 2024 ikke kun en begivenhed, det er en intens oplevelse, som bringer dig rundt i alle branchens hjørner på godt og ondt. Og selvom et besøg kræver godt fodtøj og en vis tolerance for støj, så er kombinationen af den intense energi på udstillingsgulvet til den dybe indsigt fra eksperterne på scenen med til at gøre FIBO-messen til en fejring af alt, hvad der gør fitnessindustrien så spændende og dynamisk.
Så hvis du er passioneret omkring fitness, wellness eller bare ønsker at udforske det nyeste inden for branchen, så er FIBO-messen i Köln et must-besøg. Det er her, hvor fremtiden for fitness bliver formet, og hvor lidenskaben for sundhed og velvære blomstrer.
Næste års messe finder sted i dagene 10– 13 April 2025
Vil du vide mere om hvilke trends der hitter her og nu så læs mere her