Der tegner sig et billede af at CrossFit centre er kommet bedre igennem det sidste års krise i fitnessbranchen og det kan meget vel skyldes fire afgørende faktorer.
Tekst: Steen Broford Foto: Shutterstock
Eftervirkningerne efter corona nedlukningen sætter stadigvæk et markant aftryk på hele den danske fitnessbranche. Mange udbydere melder om, at helt op til 20% af det tidligere kundeunderlag endnu ikke er vendt tilbage til deres træningsvaner. Ligesom der tegner sig et billede af, at det er de traditionelle “one-size-fits-all” fitnesscentre der har været hårdere ramt, end de mere segment orienterede udbydere.
Det kan være nemt at pege fingre og mene, at nedgangen ene og alene skyldes de påførte nedluknings perioder og en falden tilbage til tidligere inaktive vaner hos nogle af branchens medlemmer.
Men det er måske mere hensigtsmæssigt at vende blikket indad og se på nogle af de ændringer, som branchen har gennemgået i løbet af nogle årtier, hvor en hård priskrig har medført, at mange har skåret ned på nogle af de tiltag, der i dagligdagen fremmer kundernes tilhørsforhold og loyalitet.
På trods af at CrossFit siden starten af nullerne har været den fitness trend, der har delt vandende mest, en træningsform som folk enten elsker – eller elsker at hade.
Og på trods af hårde og vedvarende rygter om en høj skades frekvens, ja, så har CrossFit udbydere formået at komme bedre igennem de senere års krise end de traditionelle fitness udbydere. Og for traditionelle fitness udbydere er der også læring at hente fra nogle elementer fra CrossFit.
For med de dagligt varierede træningspas, en gå-til-den-eller-gå-hjem-tilgang og en atmosfære, der ofte er gennemsyret af at skabe sammenhold, er det let at se, hvorfor så mange mennesker er villige til at betale penge – og få en masse blå mærker – for at dyrke CrossFit.
Du kan læse mere om CrossFit her
4 områder – hvor traditionelle fitnesscentre kan lære fra CrossFit udbydere
#1, Variation
For mange kunder i traditionelle fitnesscentre kan det være forvirrende ikke at have et konkret træningsprogram, der skal udføres. Det kan medføre, at især nye kunder blot fortsætter med at udføre de samme øvelser dag ud og dag ind, hvilket kan føre til kedsomhed og udbrændthed.
At tilbringe hvert træningspas med samme intensitet på løbebåndet eller hver gang udføre de samme øvelser med de samme belastninger er en sikker måde at skabe den kedsomhed, der får kunderne til at springe en træningsdag over, som kan blive til en uge, og som til sidst betyder, at træningstasken ender i et hjørne, hvor den samler støv.
CrossFit: Ikke to dage i træk er helt ens, og skiftende programmer holder brugerne motiveret. Det gør hvert træningspas frisk og interessant, samtidig med at det udfordrer kunderne på nye måder hver dag.
#2. Fællesskab
I mange traditionelle fitnesscentre er der desværre meget lidt fokus på at skabe social interaktion, hvilket kan betyde, at især nye medlemmer let kan komme til at føle sig som “Palle alene i verden”, når de udfører øvelser på egen hånd i et vægtlokale, hvor medlemmer sjældent eller aldrig taler med hinanden eller når de prøver at gemme sig bagerst på en holdklasse.
Dette manglende fokus på det sociale element kan komme til at betyde, at de fleste af venskaberne bliver dannet uden for fitnesscenterets fire vægge.
CrossFit: Er en noget anderledes træningsoplevelse end ovenstående. Alle hepper på hinanden og kæmper sammen, og det skaber en støttende atmosfære, der får medlemmerne til at komme tilbage, selv når de er ømme. Det skaber et tilhørsforhold, der kan danne grobund for nye sociale kontakter og venskabe
#3. Måling af fremskridt
Ingen går ind i et fitnesscenter, hvis de ikke har en eller anden form for sundheds og fitnessmål. Uanset om målet er at tabe sig, øge sin styrke, flytte om på placeringen af kroppens kilo, træne til en konkurrence eller blive en sundere, mere glad version af sig selv.
Og hvis du går efter et specifikt mål, så er det vigtigt, at du løbende kan følge dine fremskridt. Og gør du det på egen hånd, kan sporing af dine fremskridt kræve specielle apps, komplicerede regneark eller notesbøger fulde af skriblet håndskrift.
CrossFit: Selvfølgelig kan du følge dine fremskridt på et løbebånd, men der er noget helt specielt ved at slå sin personlige squat rekord med 10 kg, når du stort ikke har udført øvelsen i uger.
De fleste CrossFit-bokse bruger apps eller andre programmer, hvor medlemmer kan spore deres tider, belastninger og andre statistikker, så de kan måle deres fremskridt over tid.
#4. Coaching
Oprindeligt indeholdt et medlemskab af et traditionelt fitnesscenter en del læring. Der var udførlige introduktionstimer, hvor øvelser blev gennemgået.
Igennem de seneste årtier har udvikling bevæget sig henimod, at det man primært sælger er adgang til faciliteter, vel og mærke forbavsende gode faciliteter til en overraskende lav pris. Men det har også betydet, at læring er en ydelse, der skal tilkøbes i form af personlig træning.
I den udvikling har man måske også overset, at det for mange (ikke mindst begyndere) kan være en kæmpe udfordring at udføre komplicerede flerleds øvelser korrekt.
Og selv hvis man ved, hvordan en øvelse skal udføres, kan der stadig være problemer med form, balance eller andre faktorer, der ikke er tydelige, og som kan forårsage skader.
CrossFit: Det er ikke billigt at få en-til-en coaching. Men til CrossFit får brugeren den individuelle opmærksomhed – også på en klasse. Her er en coach, der fortæller, hvordan formen kan forbedres eller som korrigerer udførelsen af de enkelte øvelser.
Det er ikke nødvendigvis dyrt at overgå kundernes forventninger
Generelt forventer både nye og igangværende kunder, at der er et bredt udvalg af velfungerende maskiner, at der er åbent, når man har lyst til at træne, og at der er en vis service og vejledning omkring produkterne.
Men i en tid, hvor konkurrencen er hård, er det nødvendigvis ikke verdens bedste strategi kun at yde det minimale. Der skal mere til.
Ønsker du at give dine kunder mere, så er der inspiration at hente fra CrossFit, og det bedste af det hele er, at fokus på de fire ovenstående områder ikke kræver massive investeringer blot fokus og omtanke på kundernes behov.
I den forbindelse er det værd at huske på, at kunder, der får en overraskende og positiv oplevelse, og som ikke udelukkende går efter den billigste pris, ofte ønsker at købe mere af samme slags.
Du kan læse også læse om hvordan du kan forbedre din salgsindsats her