Det er 25 år siden, at BODYPUMP blev introduceret på det nordiske marked, og der er sket meget siden da.
Derfor har vi benyttet lejligheden til at få Per-Anders Dagborn til at dele sin historie, eftersom han var involveret i lanceringen af konceptet og Les Mills i Norden.
Sådan kom BODYPUMP til Norden
Tilbage i 1997 drev Per-Anders Dagborn parallelt to virksomheder, som han havde startet flere år tidligere: Sports Club Stockholm med det daværende 5. motionscenter under opførelse og S.A.F.E. (Scandinavian Academy of Fitness Education). I foråret det år hørte han om Les Mills præ-koreograferede træningskoncept BODYPUMP.
“Vi var ganske interesserede i dette nye koncept og kontaktede Les Mills. Den sommer havde Philip Mills lejet et hus i Sydfrankrig hvor han holdt ferie, og arbejdede på at udbrede Les Mills i Europa. Jeg rejste derned i juli sammen med Jesper Magnusson, som fik til opgave at tage sig af dette projekt i Sverige inden for S.A.F.E.´s rammer.”
En aftale blev underskrevet og S.A.F.E. blev distributør for Les Mills i Sverige. Den følgende dag rejste Per-Anders og Jesper Magnusson hjem og begyndte at arbejde på det nye projekt.
“Fordi S.A.F.E var meget veletableret blandt de fleste fitnesscentre i Sverige og blandt mange holdinstruktører, fik vi hurtigt udformet et tilbud til klubberne om at underskrive en licensaftale med os omkring BODYPUMP. For at forenkle hele processen inkluderede vi BODYPUMP vægtstængerne i prisen.
Fitnesscentrene fik lov til at låne vægtstængerne, hvis de betalte deres licens. Og hvis nogen ønskede at annullere deres licens, så skulle de også returnere stængerne.
Vi købte containere med vægtstænger fra New Zealand. Hvis jeg husker ret, var det dengang et særskilt firma, der fremstillede og solgte stængerne.”
For at beholde deres distributør licens med Les Mills var der også nogle forventninger, som de skulle leve op til. Kravet var at tegne mindst 30 licens aftaler det første år og derefter gradvist flere i de kommende år.
Grundet flere forskellige faktorer ramte de langt over målet:
- På det tidspunkt var gruppefitness relativt stort i Norden sammenlignet med resten af Europa.
- S.A.F.E. havde et veletableret ry som den førende træningsorganisation for gruppefitnessinstruktør på det tidspunkt.
- Deres personale arbejdede meget energisk og med stor succes med salget af konceptet.
Derfor blev BODYPUMP populært
På trods af at Bodypump var noget helt nyt i Norden, så skulle det hurtigt vise sig at klasserne med styrketræning, der udfordre og øger styrken i takt til fed musik, hurtigt fik tag i de nordiske forbrugere. Omkring den udvikling fortæller Per Anders:
“Jeg tror, at en de vigtig årsager til, at BODYPUMP med det samme blev så utrolig populært, var at klasserne var pre-koreograferede og derfor nemme at introducere i de forskellige fitnesscentre. Da træningen desuden omfattede vægtstænger, begyndte der også at komme mænd på klasserne, mange af dem havde ikke tidligere været tiltrukket af de mere danseorienterede holdtimer.
Samtidig blev kvinder i stigende grad interesseret i funktionel styrketræning og det var ikke længere så fremmed for dem at opbygge lidt mere muskelmasse.
Og det er netop de aspekter af vægtstangstræning i et gruppefitness-format der stadig er relevante og som gør, at BODYPUMP stadigvæk er en populær klasse selv i dag, femogtyve år efter lanceringen.”
Selvom Bodypump har bevaret sin popularitet igennem alle årerne, så er der også blevet produktudviklet intensivt undervejs.
“Det første udstyr til BODYPUMP var en simpel bar, der havde en vis kvalitet, der fungerede, men som nogle gange også var mangelfuld. Vægtskiverne var udført med en skal af plastik der var fyldt med vulkansk sand. Senere blev vægtskiverne forbedret og fyldt med jern, og vægte over 1 kg blev udstyret med grebshåndtag. I dag har en SMARTBAR et helt unikt design, der ikke kun tillader hurtige og lette skift af vægtskiver, men selve vægtene er designet på en suveræn måde, så de kan bruges individuelt som håndvægte. Baren retfærdiggør virkelig navnet SMARTBAR. Men den kunne også kaldes ELEGANTBAR på grund af sit stilrene design.” fortæller Per Anders.
Man fornemmer da også ganske tydeligt, at Per Anders stadigvæk her 25 år senere har bevaret sin oprindelige begejstring for koncepter omkring det fortæller han
“Vi har nu hos Sports Club Vallentuna opgraderet med 60 sæt SMARTBAR plus nogle tungere vægte, og fordelene er fantastiske. Vi har ikke fundet noget negativt ved det nye udstyr. Medlemmerne er glade. Stængerne ser ikke kun meget elegante ud, men de er også meget mere praktiske at bruge.
Hos Sports Club Vallentuna ser vi det som yderst vigtigt hele tiden at forbedre anlægget, så medlemmerne oplever, at vi altid giver dem mere værdi for deres kontingent. Flere erfaringer og mere effektiv træning vil generere bedre fastholdelse.
Vi mener, at designet af SMARTBAR kun er et lille udtryk for den kreativitet, som Les Mills generelt viser gennem programmerne. Ikke mindst i form af IMMERSIVE FITNESS – THE TUR, som vores medlemmer nu har kunne glæde sig over i præcis fem år.”
Få også 9 effektive tips til hvordan du kan gøre din holdtræning mere effektiv her