Aktiv ferie kommer i mange variation, nogle vælger at tage løbeskoene med på ferie og udforske nye løberuter, mens andre indlogerer sig på et ferieresort med fitnesscenter, så formen kan holdes ved lige, og andre igen tager på decideret vandre- eller cykelferier.
Men uanset hvad, så har det den samlede betydning, at danskerne i stigende grad vil have sved på panden og forbrænde kalorier i stedet for afslapning ved swimmingpoolen.De dage, hvor drømmen om en god ferie var ensbetydende med at flade ud ved en pool med en kulørt drink i hånden, er et overstået kapitel.
Og selv om ferie for mange stadigvæk betyder 14 dage sydpå, så må ferien i dag hellere end gerne indeholde elementer af fysisk aktivitet.
Udviklingen er en ganske naturlig forlængelse af en bevægelseskultur, der igennem de seneste år har betydet, at danskerne er blevet mere aktive, og alt tyder på, at den udvikling også vil vokse i årene fremover.
Sammenholder man det med udviklingen på arbejdsmarkedet, hvor mange tidligere havde et fysisk hårdt arbejde og derfor havde ferieønsker, som handlede om at få slappet helt af ved at sidde i solen og lave ingenting. Så er det en helt naturlig udvikling, at man i dag, hvor rigtig mange har stillesiddende jobs og for lidt fritid til at være aktive, i stigende grad vil bruge ferien på fysiske aktiviteter.
Typisk program af træningsaktiviteter
- ·08.30 Bodybalance (yoga, tai chi og pilates)
- 10.00 Bodyvive (puls-, styrke- og core-træning)
- 12.30 Vandsport for hele familien
- 14.00 Vandgymnastik · 16.00 CXwork (core-træning)
- 17.00 Boldsport som beachvolley, basket eller fodbold
Kilde: Star Tour
De ældre vil også have aktiv ferie
Denne udvikling bekræftes da også af en befolkningsundersøgelse, som rejseselskabet Spies har fået foretaget gennem analyseinstituttet Epinion.
Den viser at: Tre ud af fem danskere mellem 18 og 45 år, der samtidig er i et parforhold, dyrker motion på ferien. Ligesom den påviser, at hvert fjerde par i samme aldersgruppe har været på aktiv ferie, hvor formålet har været at dyrke motion.
Det er i sig selv ikke så overraskende, for de yngre generationer holder ferie for at holde fri fra alle fællesskaberne uden for familien og for at gøre noget godt for sig selv og kroppen. Det er blevet en del af den moderne families kultur at være aktive og ikke blot passive forbrugere.
Men udviklingen er også begyndt at smitte af på de ældre forbrugere. For hvor folk i de ældste generationer tidligere i høj grad forbandt ferie med at spise godt og mødes om maden, så vil de også i fremtiden være mere interesseret i nye former for aktiv ferie.
En trend, der allerede er begyndt at afspejle sig hos midaldrende mænd, der i stigende grad bytter golfrejsen ud med en cykelrejse. Faktisk i så høj grad, at det blandt trendspottere allerede har affødt et begreb “MAMIL” (middle-aged man in lycra).
Træningsformer i størst vækst på ferien:
- Fitness (styrketræning, pulstræning)
- Cykling
- Yoga
- Løb
Pionererne på Club La Santa
Den første, der så muligheder i aktiv ferie, var helt klart Tjæreborg-præsten Ejlif Krogager, som allerede sidst i 70érne så mulighederne i at omdanne et hensygnende lejlighedskompleks på nordøstsiden af vulkanøen Lanzarote til et feriecenter, hvor sportsinteresserede og aktive mennesker kunne kombinere ferie med motion og sport.
Og i juni 1983 blev ”La Santa Sport”, som var stedets første navn, indviet. Men stedet var langt fra en succes til at begynde med. Faktisk var de første år svære. Danskerne var langt fra klar til at udskifte dase ferien med en aktiv ferie.
Underskuddene var betydelige og tyngende for Tjæreborg-koncernens samlede resultat, men Ejlif Krogager var urokkelig i sin tro på stedet og kommenterede økonomien således: ”Club La Santa er en guldgrube. Det er kun et spørgsmål om, hvornår vi får guldet gravet op!”
Omgivelserne havde dog ikke helt samme tillid til den fremtidige indtjeningsevne på Club La Santa, så da Ejlif Krogager i 1989 solgte livsværket Tjæreborg Rejser til Spies Rejser, indgik Club La Santa ikke i handlen. Og forblev i Krogager familiens hænder.
Og man skulle da også helt hen til 1995, før stedet kunne fremvise overskud på bundlinien. Desværre var det 3 år for sent, for Krogager, der døde i 1992, nåede aldrig at se “guldet” blive udvundet på Club La Santa.
Siden 1995 har Club La Santa givet overskud hvert år, og gæsterne kommer nu fra hele verden. Halvdelen af gæsterne er danske, 30% er britiske og ca. 10% er tyske.
Efter den træge start er udviklingen kun gået én vej på stedet, og faktisk var succesen blevet så stor, at det var svært at følge med efterspørgslen. Hvilket betød, at man efter en gennemgribende renovering i 2014 åbnede 96 nye suiter, designet af den berømte danske arkitekt Henning Larsen. Ligesom man blandt andet tog et nyt svømmestadion og nye faciliteter til Fitness og dans i brug.
Men andre havde spottet den stigende sundhedstrend, og efter Club La Santa i en årrække nærmest havde haft markedet for sig selv, kom der lidt mere konkurrence om de aktive feriegæster, da Kuoni i 2009 lancerede et tilsvarende træningsresort Playitas på naboøen Fuerteventura.
Her er en olympisk pool med de rigtige mål, nye faciliteter, stort fitnesscenter og egen golfbane. Ligesom der er 24 villaer med privat pool tæt op ad golfbanen. En form for rummelighed der begyndte at tiltrække nye gæster med andre krav. Men selv med to store udbydere på markedet var danskernes lyst til holde aktiv ferie langt fra mættet.
Rejsebureauerne mærker, at danskerne ønsker at få pulsen op på ferien
Rejseselskabet oplever et boom indenfor aktive ferie og har en forventning om, at efterspørgslen kun bliver større. Hos Spies kan man tydeligt mærke en udvikling, hvor gæsterne i stigende grad efterspørger motionsfaciliteter og omgivelser, der giver dem muligheden for at holde aktiv ferie.
»Det er en tendens, som er eksploderet de seneste år, og det er noget, der vil blive satset på. Vi har instruktører, så man kan gå på aerobic- eller fitnesshold som i Danmark. Vi har også lavet løberuter og cykelruter ved mange af vores hoteller, så gæsterne kan få en god oplevelse i naturen, samtidig med at de får motion eller dyrker yoga,« udtaler Jan Vendelbo fra Spies.
Også hos Star Tour har man opdaget, at Danskerne træner på livet løs. Løb, cykling og især fitness-aktiviteter er i voldsom vækst, og den tendens fortsætter på aktiv ferie på de forskellige destinationer. Faktisk er udviklingen gået så hurtigt, at man hos Star Tour på kun ét år har haft 30.000 danske deltagere på Les Mills-fitnesshold og melder om konsekvent fuldt bookede hold.
“Det giver prestige at være sund og aktiv på ferien. Vi tager selfier, mens vi dyrker yoga og nyder en sund smoothie ved poolen for at fortælle folk derhjemme, at vi har overskud til at pleje os selv udvendigt og indvendigt.” siger Nikolai Johnsen, pressechef i Star Tour.
For at kunne følge med har Star Tour investeret i nyt og moderne træningsudstyr samt uddannelse af fitnessinstruktører. På den måde håber rejsebureauerne at kunne tiltrække de træningsglade danskere nu og i fremtiden.
Den samme tendens gør sig gældende på løberuterne, hvor Star Tour har måttet indtegne faste længder på 3, 5 og 10 kilometer på Blue Star hotellerne for at gøre det nemmere og mere struktureret for danskerne at tage deres faste løbetur.
Også hos Apollo Rejser kender man til denne udvikling. Udover sportsresortet Playitas har man hos Apollo udvalgt en række træningshoteller, som de mener er ekstra gode til dig, der ønsker en aktiv ferie med træning – de kalder dem Apollo Sports. Disse træningshoteller tilbyder en særlig mulighed for at kombinere en afslappende ferie med træningspas.
Men selv med masser af nye specielt tilrettede tilbud til aktive motionister fra de traditionelle rejseudbydere, så er der også en stærk vækst i hele underskoven af mere individuelt tilrettede træningsrejser.
De store sport resorts har slået sig op på mulighederne for at holde en aktiv ferie hvor der dyrkes masser af sport og afprøves alverdens motionsformer, der spænder fra windsurfing over svømning, dykning og snorkling i vandet, til mountainbike, landevejscykling, In-line-skating, løb og tennis, kombineret med aerobic- og cirkeltræning, fitness og golf.
Og det er klart, at denne mulighed for at prøve sig frem har tiltrukket mange. Men de har også haft stor succes med jævnlige event-uger med særligt fokus på én sportsgren eller aktivitet, f.eks. yoga eller triatlon.
De senere år har der dog været en stigende tendens til vækst blandt mindre udbydere med fokus på et speciel segment og en location tilpasset denne aktivitet. Og det er en udvikling, som er helt i tråd med nye forbrugsmønstre.
Individualisering blandt forbrugerne åbner op for nye muligheder
Nogle af de vigtigste kendetegn for de moderne forbrugere er mangfoldighed og uforudsigelighed. De designer i stigende grad deres forbrug, så det signalerer den rigtige identitet og livsstil. Hvilket betyder, at de i højere grad er blevet til kreative individualister, der ønsker at sætte et personligt præg på deres forbrug.
Og ligesom det kan ske på den måde som tøj og bolig sammensættes på, ja så har det også indflydelse på rejseønskerne.
Der er fokus på oplevelser, og det er ikke kun selve rejsen, som der er fokus på, men i lige så høj grad den måde den sælges på.
Vi besøger specialbutikker, lige så meget for at få duften af nyristet kaffe eller smagsprøver på spændende oste. Produktet iscenesættes som en oplevelse, og prisen får mindre betydning.
Når den moderne forbruger gerne vil være i overensstemmelse med at signalere sundhed, overskud og kontrol. Ja, så kan det være en del af denne selviscenesættelse, at turen går med veninderne via en mindre yogaudbyder til et økologisk ressort, hvor der udover yoga også er organiske måltider, og hvor stedets resurse forbrug er i økologisk balance.
Eller det kunne være cykel entusiasten, der vælger, at det er mere autentisk at bestige de samme bjerge som heltene fra Tour de France end bjergene på en vulkanø.
Vi er også blevet mere bevidste om den eksterne signalværdi, der ligger i at lufte vores oplevelser på de sociale medier. Og det giver lidt mere street credit at lufte foto af de trætte ben udad vinduet på et lille fransk bjerghotel end fra altanen på et traditionelt resort.
For det indgår som et væsentligt element af selviscenesættelse, at der gerne udbygges med foto på Instagram eller facebook de såkaldte “Braggies”.
Det er ikke kun de yngre forbrugere, der er blevet mere og mere optaget af at spise sundt og være fysisk aktive. Også de ældre køber økologisk, er kritiske over for funktionelle fødevarer og lægger vægt på at se slanke ud.
En udvikling, der ikke er blevet mindre af, at efterkrigstidens store årgange nu er kommet op i årene, men ønsker sig et aktivt liv som ældre. Hvor det før især var de unge under 50 år, der valgte aktiv ferie, så er de ældre nu også kommet med.
Men hvor de yngre foretrækker at dyrke fitness, styrketræning, løb og yoga på ferien, så tiltrækkes de ældre over 50 år stadigvæk primært af vandreture.
Men som noget nyt vinder cyklen i stigende grad indpas hos de ældre. Her er cykelferie stille og roligt blevet mere populært og har i stort omfang givet golfen baghjul.
Læs også artiklen om surfers paradise Tarifa her