Af Per Andreasen
Alle i fitnessbranchen er klar over, at der skal holdes afstand, sprittes af og tænkes i alternative løsninger. Det mener Fitnews’ redaktør, Steen Broford. Han har den seneste måned været i kontakt med op mod 30 udbydere, som alle undrer sig over den fortsatte tvangslukning af de danske fitnesscentre.
“Min overbevisning er, at beslutningen er truffet på et lidt tyndt grundlag. De risikovurderinger, der ligger til grund, bygger på den eksisterende forretningsmodel. Der er jo ingen, der regner med at genoptage den,” siger Steen Broford.
Steen Broford understreger, at magthaverne lader til at overse, hvor broget fitnessbranchens berøring er med samfundet. Selve branchen består ikke kun af fastansatte medarbejdere, men i høj grad også af selvstændige, deltidsansatte og freelancere, som alle holder sig selv og andre danskere i gang med sunde aktiviteter.
“Branchens økonomiske betydning er derfor svær at gøre op på begge sider. Hvad med alle de mennesker, som bruger fitness proaktivt i forhold til deres livsstilssygdomme? Vi har langt flere alvorlige epidemier inden for fedme og diabetes,” siger han.
Højdepunkter
0:00 – Steens holdning til risikovurderingen af fitnessbranchen
2:18 – Opfattelsen af fitness i befolkningen
3:45 – Tanker om begrebet folkesundhed
5:19 – Retningslinjerne og hvordan fitnessbranchens kunder opfattes som dummere end de danske værtshuses kunder
5:53 – Om DFHO’s forslag til håndteringen af genåbning og behovet for en fælles stemme
7:09 – Steen Brofords egen rolle i kommunikationen for branchen
8:15 – Meldingerne fra de aktører, Steen Broford har talt med
8:55 – Ingen taler om en ny forretningsmodel
13:48 – Hvorfor den danske fitnessbranches priser skal hæves
15:38 – Situationen i Spanien lige nu
En fælles stemme for branchen
Steen Broford er glad for, at brancheforeningen DFHO har meldt nogle anbefalede retningslinjer ud til sine medlemmer. Men han er utilfreds med, at opbakningen til foreningen ikke er større.
“Jeg synes, DFHO var ret tidligt ude med et forslag til, hvordan det kunne håndteres. Vi har som branche været dårlige til at tale med én stemme. Jeg håber, at udbyderne fremover kan se, at det er en god idé at tale med én stemme, især når man skal lave lobbyisme,” siger han.
Lige nu savner han mest af alt en kampagne fra branchens side, som skal lægge pres på politikerne for at genåbne tidligere ved at minde dem om, hvor stor betydning fitness har for de 20 % af danskerne, der benytter der.
Fitnesscentrene i vores nabolande er genåbnede med restriktioner. DFHO lagde op til nogle af de samme tiltag, og derfor undrer politikernes prioritering Steen Broford.
“Hvis det eneste, der virker, er god håndhygiejne, afstand og desinficering, så kan jeg ikke forstå, at de 800.000 mennesker i fitnesscentre vurderes som for dumme til at håndtere det, når man samtidig genåbner værtshuse og vurderer, at fulde folk kan finde ud af det,” siger han.
De udbydere, som Steen Broford har talt med den seneste tid, er alle positivt overraskede over opbakningen fra deres medlemmer. Men han er bekymret over, at han ikke har hørt én af dem tale om, hvordan de vil udvikle deres forretning.
Vær proaktiv – og hæv prisen
“Det gør mig faktisk lidt forskrækket. Hvis man forventer at vende tilbage til den hverdag, man havde før, så venter der en brat opvågning. Worst case scenario kan være, at 40 % af kunderne er væk. Dels er der en gruppe inaktive, som det er lykkedes at aktivere. De har så haft fem måneder til at falde tilbage. For mange af dem er det en hverdag, hvor de gode intentioner om at komme i gang igen vil drukne i de gode intentioners bundløse hav.”
“Seniorsegmentet vil være skræmt fra vid og sans, for det eneste, de har læst om fitnesscentrene de seneste måneder er, at fitness er højrisiko. Der er ingen, der vil sætte sig tæt i et spinningrum igen eller gå til hot yoga. Holdklasser med mange mennesker på få kvadratmeter bliver et no go.”
Så Steen Broford opfordrer alle udbydere til at overveje, hvordan de får hævet prisen på sine loyale medlemmer og holder fast i dem. Samtidigt bliver man nødt til at se på, hvordan man får genereret flere kunder og genaktiveret tidligere kunder.
“Det bliver meget vigtigt at være proaktiv. Ingen siger “yes”, når man hæver prisen, men hvis man fortæller hvorfor, vil det være realistisk. For mig skriger det til himlen, at man kan træne ubegrænset hele måneden for det, der svarer til et halvt besøg hos en frisør. Vi skal være meget bedre til at fortælle, hvorfor tingene koster noget,” siger Steen Broford.
Steen Broford har de seneste år boet i Spanien, som er et af verdens hårdest ramte lande under corona-pandemien. Derfor kommer vi også omkring den aktuelle situation i landet. De seneste otte uger har karantænen været så omfattende, at borgerne kun måtte køre i nærmeste supermarked, til lægen eller på apoteket. Alt skulle foregå med masker, handsker og rigelige mængder håndsprit. Nu må man gå en tur på en time hver dag, og snart åbnes der for mere motion.
“Det er spøjst, at Spanien, som har været et af de hårdest ramte områder, nu har åbnet for personlig træning og ser på allerede i næste fase at åbne for mere træning. Her ser man mere på effekten af fitness på folkesundheden.”