Af Per Andreasen

Rasmus Ingerslev har stået bag succesfulde virksomheder som Fitness DK, REPEAT og Barrys Bootcamp.

Han havde lige åbnet sin virksomhed Wexer, da finanskrisen kom bragende. Nu vil han gerne dele nogle af sine erfaringer med dig om, hvordan du kan komme igennem den igangværende coronakrise.

Rasmus Ingerslev bor i dag i smukke omgivelser nær den Spanske kyst, hvor internet-forbindelsen ikke er helt optimal. Derfor er der enkelte udfald undervejs.

Højdepunkter:

0:00 – Om livet i Spanien lige nu (2. april)

2:26 – REPEATs nye app og vigtigheden af træning nu

4:50 – Om Wexer og behovet for digitale tilbud lige nu

5:55 – Skiftet fra fysisk træning til digital forretning

7:25 – Risikoen ved en hastig digitalisering af fitnessbranchen

11:25 – Hvordan man kan håndtere krisen som centerejer

14:45 – Skær til og brug det, du har til rådighed

16:12 – Vejen fra Fitness DK til Wexer

17:25 – Timet finanskrisen til opstart af ny virksomhed

19:45 – Selvom pengene forsvinder, behøver dine drømme ikke at gøre det

20:51 – Vær uselvisk og flink

22:54 – Hvorfor Rasmus Ingerslev er stolt og glad for at være dansk

23:45 – Hvor svært centrene i Sverige har det lige nu

25:11 – Se fremad og læg en plan for tiden efter krisen

26:16 – Hvis du beder om hjælp fra andre, så hav en plan klar

Hastig digitalisering kan gøre ondt

Rasmus Ingerslev er især bekymret for de virksomheder, der nu bliver tvunget ud i digitaliseringen af fitnessbranchen i et højt tempo.

“Det er svært at sige, hvor meget det påvirker, men hvis du har 20 % på bunden i et fitnesscenter, gør du det meget godt. Der er ting i det her, som bekymrer mig. Vi kan se en meget hurtig digitalisering af branchen, så vi ikke har det samme behov for den fysiske kapacitet, vi har i dag,” siger Rasmus Ingerslev.

Den store forskel på finanskrisen og den nuværende krise er det sundhedsmæssige aspekt og begrænsningerne på forsamlinger. Det kan betyde store skift i vores vaner.

“Adfærdsændringer tager typisk 45-60 dage. Så dem der ikke holder sig til ilden nu, kommer ud af deres gode vaner. Det kan betyde et utroligt stort frafald i branchen på kort sigt. Fordi det er et konkurrencepræget marked, vil det gøre rigtigt ondt,” siger han.

Sørg for at holde dig relevant

En af de vigtigste ting, Rasmus Ingerslev har lært i sin tid som iværksætter i fitnessbranchen, er at følge kundens behov. Han beskriver blandt andet, hvordan han i Fresh Fitness kunne se sine medlemmer træne ud fra andres trænings-apps i sit daværende center.

“Jeg tror på, at du skal være en partner for dine medlemmer. Når folk er på farten eller ferie, skal vi stadig kunne servicere dem og være relevante. Der er så mange alternativer. Den kundeoplevelsen, som før altid var vores 100 % fra medlemmerne kom ind ad døren og gik igen, skal vi sørge for at omfavne, så vi har en høj grad af relevans,” siger han.

Fitnews TV er et nyt interview-koncept på Fitnews.dk. Du kan høre vores tanker om det her og hjælpe os med at gøre det endnu bedre.