Af Per Andreasen

I denne uges udgave af Fitnews TV taler vi med Kaare Solhøj Dahle, stifter af kæden Local Fitness. Han kommer blandt andet med en opfordring til, at alle fitnesscentre nu står sammen om at hæve priserne til et niveau, som afspejler den værdi, medlemmerne får.

“Alle i branchen ved godt, at 250 kr. ikke er en pris, der er fair i forhold til det produkt, vi leverer. Derfor koster det også det dobbelte og mere, så snart du kommer ud over landets grænser. Jeg tænker, at det er nu, vi slutter den prisdumping og begynder at tage de rigtige priser for det. Regningen for det her skal betales af flere end os selv,” siger Kaare Solhøj Dahle i interviewet.

Fra sit hovedkontor i Padborg fortæller han også om hverdagen på tværs af organisationen, hvorfor han mest af alt frygter efteråret, og hvorfor han råder sine kunder i virksomheden e-inkasso til at være afslappede omkring ny gæld



Højdepunkter:

0:00 – Situationen lige nu i Local Fitness

2:26 – Planerne lige før coronakrisen kom til Danmark

3:58 – Baggrunden for ikke at lukke Local Fitness’ centre så tidligt som Fitness World og SATS

9:10 – Om uvisheden i regeringens hjælpepakker og hvorfor behovet for hjælp først for alvor kommer i sensommer og efterår

17:35 – Bekymringerne for fremtiden for centre med et stort senior-segment

22:22 – Hvorfor man bør være mere forstående over for sine nye skyldnere i denne tid

25:30 – Om Local Fitness’ egen oplevelse med udlejeres krisehåndtering

29:11 – Branchen bør stå sammen og sætte en stopper for lave priser


Sensommer og efterår bliver værst

Local Fitness brugte de første uger af nedlukningen til at få alle centrene til at stå skarpt med små renoveringer, reparationer og opsætning af standere med håndsprit i indgangene. Nu er de fleste ansatte sendt hjem og venter kun på, at det bliver tilladt at genåbne centrene. Gennem de seneste år har Local Fitness opkøbt en række centre. Indtil begyndelsen af marts var der gang i forhandlinger om nye opkøb, men den slags aktiviteter er nu sat helt på hold.

“Det er meget underligt. Vores mål er at undgå at lukke noget, og jeg kan slet ikke sige, hvor lang tid vi har at køre på. Medlemmer i alle landets centre melder sig naturligt ud nu, fordi vi er sidst på sæsonen for træningscentre,” siger han.

Den seneste måned har ingen nye medlemmer meldt sig ind i Local Fitness, så det normale frafald ser endnu voldsommere ud, end det plejer. Derfor er Kaare Solhøj Dahle ikke imponeret over regeringens hjælpepakker.

“Man skal ikke være utaknemmelig. Alt er bedre end ingenting, og hjælpepakkerne er superfine lige nu, men problemerne kommer først senere. Vi kommer især til at tage et stort tab på lønninger, fordi vi ikke kan sende alle hjem. Vi har bedre likviditet end de fleste, men flere fitnesscentre lever fra hånden til munden. For mig at se er de hjælpepakker lidt at sammenligne med, at man hænger os alle over et sort hul. Hjælpepakkerne er så den snor, vi hænger fra. Når man en dag klipper snoren over, fordi vi må genåbne, vil vi alle sejle ned i det sorte hul og se konsekvenserne af det her,” siger Kaare Solhøj Dahle.

Han er især bekymret for de centre, som har den største del af deres medlemmer i senior-segmentet, fordi de kan være for skræmte til at vende tilbage til deres træningsrutiner efter sommeren.

“De kommer jo hver dag og har deres kaffeklubber i centrene. Jeg ser flere af vores ældre medlemmer i byggemarkedet, men de vil have deres medlemskaber hos os sat i bero det næste halve år. Jeg tror, at det her har jaget en skræk i livet på dem, så de holder sig væk,” siger han.

Vær sød ved nye kreditorer

Kaare Solhøj Dahle har gennem sin anden virksomhed e-inkasso indblik i mange virksomheders håndtering af skyldnere. Han har tidligt meldt ud, at det vil være på sin plads at gå let til de, der ser ud til at misligholde deres gæld på grund af coronakrisen.

“Det her er ikke finanskrisen, hvor nogle har gearet sig for voldsomt. Vi er alle uforvarende kastet ud i det, så jeg forventer også, at vi alle er med til at tage regningen for det. Derfor vil jeg opfordre til, at man ikke fokuserer meget på nye skyldnere. Gamle skyldnere er det stadig forståeligt, at vi går efter, men har du en kunde, som er kommet i økonomiske problemer lige nu, er det bedre at fokusere på, hvordan den kunde kan blive ved med at være din kunde,” siger han.