Tekst: Steen Broford Foto: Shutterstock og DIFG

Handelsorganet for den tyske fitnesssektor, Deutscher Industrieverband für Fitness und Gesundheit (DIFG), har offentliggjort en detaljeret køreplan for genåbning af landets fitnesscentre, sundhedsklubber og fitness-studier.

I partnerskab med to førende universiteter har DIFG udarbejdet en “videnskabeligt bevist” fempunkts-plan, som skitserer de nødvendige foranstaltninger, der skal til for sikkert at genåbne fitnessfaciliteter i et miljø, hvor COVID-19 stadig kan være til stede.

Efter offentliggørelsen af ​​planen opfordrede DIFG den føderale regering til at placere genåbningen af ​​fitnessfaciliteter i fronten af de foranstaltninger, der skal til for at påbegynde en lettere genåbning af de lukkede faciliteter.

For at styrke budskabet har DIFG arrangeret en højprofileret reklamekampagne – under sloganet “Gesundheit Braucht Fitness” (sundhed behøver fitness) – der indrykkes på tværs af en række førende trykte tyske medier.

Kampagnen skitserer folkesundhedsfordelene ved fysisk aktivitet og peger også på de negative effekter, som manglende træning kan have på fysisk og mental sundhed – fra diabetes og depression til hjerte-kar-problemer.

DIFG har også lanceret en internetplatform dedikeret til støtte for kampagnen.

Planen er udarbejdet af det tekniske universitet i München og University of Applied Sciences i Düsseldorf og indeholder følgende 5 hovedpunkter:

1. Uddannelse af medarbejdere

Et omfattende træningsprogram for alle fitnessmedarbejdere, der skal sikre, at alt personale bliver opmærksomme på mulige infektionsveje og korrekte desinfektionsprocedurer, samtidig med at de bliver i stand til at identificere dem, der er mest udsat for infektion.

Fitnessudbydere og indehavere bør også samarbejde dagligt med deres ansatte for at holde dem ajour med den seneste udvikling – f.eks. overvågning af antallet af COVID-19 tilfælde i deres nærområde.

2. En informationskampagne rettet mod medlemmer

For at hjælpe kunderne til at føle sig sikre på, at fitnesscentre er sikre miljøer, er udbyderne nødt til at informere medlemmerne om de foranstaltninger og handlinger, der udføres i deres fitnesscentre for at sikre, at infektionsrisikoen minimeres.

3. Justering af forretningsgang

Alle fitnesscentre skal træffe effektive og grundige foranstaltninger for at minimere risikoen for infektion gennem dråber og / eller sved.

4. Beskyttelse af risikogrupper

Der er behov for særlige beskyttelsesforanstaltninger for dem, der er mest udsat for COVID-19. Højrisikogrupper skal også informeres tydeligt om foranstaltningerne for at sikre overholdelse.

5. Plan for at reagere hurtigt i tilfælde af potentiel infektion

Omfattende handlingsplaner skal implementeres, så de enkelte fitnesscentre hurtigt kan reagere, hvis et medlem udviser COVID-19-symptomer – eller hvis et medlem tester positivt for ny coronavirus.

I en kommentar til planen og kampagnen udtaler Ralph Schulz, formand for DIFG: “Fitnessbranchen har ydet værdifulde bidrag til at holde befolkningen sund under COVID-19 udbruddet – ikke mindst gennem de mange digitale tilbud, online træning og coaching-ydelser, som fitnessudbyderne har leveret.”

”Disse tilbud er blevet enormt populære og tiltrækker millioner af visninger. Hvilket viser, at offentligheden betragter fitness som meget vigtigt. Online-fitness erstatter dog ikke den oplevelse, der er i et fitnesscenter, og vi ønsker at åbne vores faciliteter for medlemmerne – underlagt alle sikkerhedsregler.”

“Flere serier, mere at spise, mere overvægt, mere depression, flere hjerteproblemer, flere kredsløbsproblemer og ingen fitness-studios,” er nogle af ordene på kampagneplakaten.