Få fitnesstrends har fået så meget opmærksomhed i de seneste år som recovery, og ikke mindst på det amerikanske marked er det det helt store buzzword i øjeblikket. Som altid, når der sker noget nyt på det amerikanske marked, så er det som fitnessudbyder klogt at begynde at forberede sig. For så rammer det typisk også det danske marked inden for ganske kort tid.

Tekst: Steen Broford / Foto: Shutterstock

Recovery som begreb dækker ret bredt, for det være alt fra et produkt, en serviceydelse eller en specifik undervisningsklasse, der hjælper folk til enten at slappe af og hente ny energi eller restituere bedre efter træningen.

Og omfatter såvel velkendte og populære ydelser som massage, skumruller, dampbade og infrarøde saunaer, som nyere og mere teknologiske tilbud som kryo-, flotation og kompressionsterapi, men også tjenester, der fokuserer på at forbedre søvn lader til at være på vej. (Den amerikanske high-end kæde Equinox tilbyder allerede søvncoaching til deres medlemmer.)

Udviklingen er helt naturlig i en tid, hvor flere og flere mennesker indser vigtigheden af ​​at passe på deres krop også imellem deres træningspas. Og at udviklingen er startet på det amerikanske marked er ikke det mindste overraskende. For her har fitness udbyderne altid har været lysår forud for deres europæiske kollegaer, når det handler om at finde nye måder til at tilgodese deres eksisterende kunders behov – og ikke mindst omsætte det til potentielle nye indtægter.

Internationalt har branchefolk da også talt meget om recovery de sidste fem år, og interessen er kun blevet større i takt med, at de klubber, der har været hurtigst til at implementere det, nu også har opnået betragtelig succes med det.

Og befinder du dig på den del af markedet, hvor du foretrækker at servicere dine kunder og optimere på dine ydelser, fremfor at sælge adgang til træningsfaciliteter til lav pris. Ja, så kan en satsning på recovery være et godt valg.

For ifølge en rapport udgivet af Club Industry Magazine er recovery faktisk ikke længere noget, som bør betragtes som et tilvalg. Men mere en nødvendig, der bør satses på for de fitnesscentre, der ønsker at forblive konkurrencedygtige på dagens marked. Så måske er det tid til, at finder ud af, hvilke recovery ydelser, du vil tilbyde dine kunder – og ikke mindst, hvordan du bedst får dem indarbejdet i din eksisterende forretning.

Hvordan implementeres recovery med succes

Men når recovery begrebet dækker over så mange muligheder, ja – så kan det naturligvis også være svært at beslutte, hvilke af dem som der skal satses på. For meget afhænger af det enkelte fitnesscenters forretningsmodel og medlemssammensætning. Og det er jo indlysende, at nogle recovery ydelser passer bedre til et boutique-studie end til et stor multifunktions fitnesscenter.

De fleste centre har jo allerede et område, hvor medlemmerne kan vælge at strække ud og benytte skumruller. Og som regel kan man også være heldig at finde en yogaklasse af den mere blide eller restorative art på listen over holdklasser. Men selvom det er et skridt i den rigtige retning, så er det langt fra en fuldblods og målrettet satsning på recovery.

Hvis du virkelig skal have succes med recovery, så skal du være sikker på, at du tilbyder de medlemmer de aktiviteter af den karakter de savner eller betaler for et andet sted.

Som med salg af alle andre ydelser er det også forståelse af din medlemsbase, der bedst kan hjælpe dig til at finde ud af, hvilke ydelser du skal implementere, når det kommer til recovery.

Et spørgeskema kan være til stor hjælp til at lære mere om dine medlemmer, men den bedste måder at lære mere omkring dine kunders behov på, er nu engang at være tilstede på gulvet. Tal med dem om deres behov og lyt til, hvad de taler om, der er relateret til recovery.

Gør du det, så kan du også hurtigere afdække, hvilke ydelser dine medlemmer benytter sig af. Og hvor de køber disse ydelser, og om de ville købe dem af dig, hvis du tilbød dem.

Recovery tilbud kan nemlig også være med til at rykke lidt ved en af branchens største udfordringer. Den lave fastholdelsesgrad af medlemmerne. For jo flere af dine medlemmers behov, du kan tilfredsstille under dit tag, jo større chance er der for, at de ikke kan undvære dig og gentegner deres medlemskab.

Når du som udbyder skal vælge blandt de mange recovery muligheder, du kan satse på, så er det også en god ide at se lidt på, hvad dine konkurrenter tilbyder. På den måde kan du hurtigere indsnævre mulighederne. For der er jo ingen grund til at vælge noget, der er hård konkurrence om, med mindre du kan gøre det bedst.

Dampbad, sauna og boblebad er driftstunge installationer og forsvandt fra mange fitnesscentre verden over efter den globale finanskrise. Men de indgår atter som del-elementer i recovery-bølgen, der for alvor skyller ind over det amerikanske marked i disse år.

Recovery åbner for nye brugergrupper

Som fitnessudbyder har vi en tendens til at tænke træning som den primære aktivitet. Men hvis recovery skal implementeres med succes, så kræver det, at der tænkes sundhed i et lidt bredere perspektiv, og der også kommer fokus på trivsel, søvn, stress, manglende fleksibilitet og mobilitet samt tilsvarende problemstillinger, som appellere til de 80 % af befolkningen, der ikke har medlemskab af et fitnesscenter – endnu…

Først og fremmest betyder det, at det er en fordel at have et åbent sind, når overvejelserne om, hvilke ydelser der skal tilbydes sættes i gang.
For recovery kan være så meget forskelligt, for nogen er det en saunatur eller hård sportsmassage efter træning. For andre kan det være en blid udstrækningsklasse eller blot 15 min. i stilhed på en måtte eller en afslapningsbriks.

Brug plads på et recovery-område

Hvor meget plads man som udbyder vælger at afse til recovery afhænger selvfølgeligt at omfanget af de ydelser, der tilbydes, og hvor meget plads man har til rådighed. Men ifølge Rudy Fabiano, grundlægger af Fabiano Designs, et arkitekt og indretningsfirma der har specialiserer sig i at skabe sundheds-, wellness-, spa- og fitnessfaciliteter på det amerikanske marked, så er hans erfaringer: “At der ikke er et specifikt arealkrav for at tilbyde recovery, men at klubejere ofte ønsker, at de havde allokeret mere plads, når de opdager, hvor populært arealet bliver hos deres medlemmer.”

Og selvom hans design på de mere end 75 recovery arealer, han har indrettet de seneste par år, adskiller sig fra sted til sted, så er det fælles for dem alle, at hans design afspejler, hvad rummet er beregnet til: Afslapning.

“Det handler om at skabe et rum, hvor medlemmerne har lyst til at være, derfor er det vigtig at være opmærksom på alle elementer i miljøet, herunder belysning, lyd, farve og endda duft. Afhængigt af ydelserne kan denne følelse af afslapning opnås ved at ændre gulvbelægningen, tilføje en beroligende farve til væggene og/eller spille beroligende musik.”

Med hensyn til de ting som Fabiano fremhæver som belysning, lyd, farve og endda lugt, så må jeg give ham helt ret. Jeg har netop tilbragt nogle dage i Madrid, hvor jeg trænede i et ret luksuriøst fitnesscenter. Et sted hvor man netop havde indrettet et ganske lækkert recovery areal.

Desværre havde de placeret det overfor et spinninglokale, der dels gav lydgener, og hvor der hver gang døren blev åbnet også bredte sig en ram odor af armsved og spinningsko, hvilket ikke ligefrem var med til at skabe en afslappet stemning.

Så det er vigtigt at tænke i total indretning, hvis der skal planlægges recovery arealer med succes, eller som Fabiano siger: “Hvis du skal have succes, skal arealet indrettes så det er æstetisk, kommunikerer komfort, afslapning og genopbygger energi.”

På mindre arealer indeholder Fabianos løsning: Massagesenge, vandmassagesenge og massagestole. På større arealer kan løsningen også omfatte disse tilbud plus tilbud som saltværelser og meditationsområder.

Mange udbydere på det amerikanske marked føler, at det er vigtigt at have recovery arealet som et privat eller semi-privat rum i klubben. Men naturligvis er det at foretrække, hvis det er synligt og ikke gemt bag et behandlingsrum.

Andre igen anbefaler at placere området forrest i ​​klubben, hvis det er muligt, så alle kan se det, og så der er let adgang til recovery-ydelserne uden at gå igennem hele klubben. For som det har vist sig på det amerikanske marked, så er det ikke ualmindeligt, at folk besøger klubber udelukkende for at bruge deres recovery-ydelser.

Når arealer indrettes til recovery, er det vigtigt, at der skabes et rum, hvor medlemmerne har lyst til at være. Derfor er det vigtig at være opmærksom på alle elementer i miljøet, herunder belysning, lyd, farve og endda duft. Afhængigt af ydelserne kan denne følelse af afslapning opnås ved at ændre gulvbelægningen, tilføje en beroligende farve til væggene og/eller spille beroligende musik.

Recovery behøver ikke være omkostningstungt

Omkostninger kan ofte være en bekymring for klubejere, der tænker i at tilbyde recovery services. Vælger man f.eks. at ville være frontrunner og tilbyde Cryo eller Flotation terapi, så kan det hurtigt blive en tung investering. Og selvom begge ting uden tvivl også kommer til at hitte på det træge danske marked, så kan det være omkostningstungt, hvis man er for tidligt ude.

Men implementeringen af recovery kræver ikke nødvendigvis en voldsom investering. Afhængigt af de ydelser man overvejer, kan det sagtens lade sig gøre at starte i det små og teste medlemmernes interesse.
Den helt simple måde at teste interessen er f.eks. at sætte en recovery klasse på holdskemaet, og derefter se om der er behov for at satse yderligere.

Recovery kan være løftestang til premium- medlemskaber

Udviklingen på det amerikanske marked har da også vist, at tilføjelsen af recovery ydelser også kan være nøglen til at opgradere en del af medlemmerne til premium-medlemskaber, hvor medlemmer mod ekstra betaling tilkøber sig til ydelserne. Har man f.eks. allerede sauna eller dampbad og tilføjer ekstra fordele som håndklædeservice, adgang til massagestol og afslapningsklasser, så er der allerede en del værdi, der kan bruges til at overbevise potentielle medlemmer til at investere i et premium-medlemskab.

Nye såvel som eksisterende medlemmer skal naturligvis gøres opmærksom på værdien af de ekstra tiltag og de fordele, der tilbydes. Og en af bedste måder at gøre dette på er f.eks. at tilbyde en “gratis” uge med premium fordele. Efter at have oplevet det, er det som regel de færreste, der har lyst til at blive “nedgraderet” igen.

Ligesom holdundervisere naturligvis kan afslutte deres traditionelle undervisningsklasser med at oplyse omkring muligheder for at tilkøbe sig adgang til de nye recovery klasser, der kan hjælpe dem med at restituere hurtige.

Og erfaringerne fra det amerikanske marked viser da også, at netop fordi recovery-tilbud også rummer et stort element af “mig tid” og selvforkælelse, danner de også et godt afsæt for egen markedsføring på sociale medier og ikke mindst gode fotomuligheder for kundernes egen selviscenesættelse på f.eks. Instagram.

Og i en tid, hvor differentiering er vigtigere end nogensinde tidligere, er en målrettet satsning på Recovery også noget, der kan få din forretning til at adskille sig fra dine konkurrenters og fortælle om en mere holistisk tilgang til sundhed hvor det ikke kun handler om at få pulsen op, men også ned.

Og netop evnen til at få skabt en omhyggelig markedsføring, der er designet, så medlemmer forstår, at recovery tilbud er en ekstra ydelse, der hjælper dem til at indfri deres mål, er en af nøglerne til at få succes med en sådan satsning.

Og så er det naturligvis også sådan med recovery, som et et hvert andet nyt tiltag, at de, der får succes, også er dem, der bestræber sig på at give deres medlemmer den bedst mulige oplevelse.