Lige nu straffer Google dine konkurrenter for at begå dumme fejl. På én time kan du se, om du også laver dem – og rette op på de værste.

Tekst: Per Andreasen / Foto Shutterstock

Får du lyst til at gemme dig, når du hører ordet søgemaskineoptimering? Så er du ikke alene. Heldigvis er disciplinen meget sjovere, end den har ry for at være. Og du kan let se din egen hjemmeside efter i sømmene.

Selv de største spillere på det danske fitnessmarked har i skrivende stund nogle ærgerlige begynderfejl på deres hjemmesider. Du har altså chancen for at gøre det bedre end dem inden for dit felt.

Det hader Google …

  • Ordrette gentagelse (kendt som duplicate content)
  • Store billedfiler (over 100 mb)
  • Skjult tekst
  • Langsomme hjemmesider

Her er de skridt, du bør tage allerede i dag

Måske har du et bureau til at hjælpe dig med hjemmesiden. Det giver god mening for de fleste. Men det giver også god mening at sætte et øjeblik af til at kontrollere kvaliteten af det arbejde, du betaler for.

Fartkontrol på din hjemmeside

Der skal være fart på trafikken, hvis Google skal give dig gode resultater.

Læg ud med at måle din hjemmesides hastighed på Google Insights. Det er gratis, og du har resultatet et øjeblik efter, du har tastet din adresse ind på https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Her får din hjemmeside enten grøn, orange eller rød farve.

De grønne hjemmesider er lynhurtige og får lettere gode resultater i Google-søgninger.

Google giver dig selv en række forslag til, hvordan du (eller dit bureau) gør hjemmesiden hurtigere og bedre for brugerne.

Der findes også andre værktøjer, som gør det let at finde fejlene på din hjemmeside.

SEO-bureauet Screaming Frog tilbyder en gratis version af deres værktøj. Du kan hente det på www.screamingfrog.co.uk

Her taster du også bare din adresse ind og får hurtigt et overblik.

Her er de fejl, du skal bruge programmet til at se efter i første omgang:

Manglende appetitvækkere

Klik på fanen ”Meta Description”. Her vil du se alle de beskrivelser, som dukker op sammen med linket til din hjemmeside i resultaterne i Google.

Beskrivelserne skal være unikke og give din målgruppe lyst til at klikke sig ind til dig fra Googles søgeresultater.

Google hader ordrette gentagelser (ligesom din målgruppe) og straffer dem. Så ingen copy + paste!

Manglende overskrifter

Dine overskrifter skal fortælle målgruppen to ting; emnet og værdien af at læse om det. Du må kun have én primær overskrift for hver underside.

Du finder dem under fanen ”H1”.

Ens overskrifter

Hver overskrift skal være unik. Det giver os grund til at læse videre og viser Google, at du holder dig til emnet for den enkelte underside.

Med hver underoverskrift kan du opsummere essensen, mens du dykker dybere ned i emnet. Find underoverskrifterne under fanen ”H2”.

Store billeder

Simple huskeregler gør det let at glæde Google med dine billeder.

Se under fanen ”images”, hvilke fejl du har. Filstørrelsen skal helst være under 100 kb. Du kan bruge en hjemmeside som tinypng.com til at gøre dine billeder mindre.

Hemmelige billeder

Google kan ikke se, hvad der (helt præcist) er på dine billeder.

Fortæl om indholdet med både filnavnet og teksten til billedet. Læg ikke billeder op med filnavne som ”shutterstock123456789.jpg” eller ”skærmbillede010419.png”.

Kald i stedet dine billeder for noget relevant i forhold til indholdet og din målgruppes søgninger.

Hvis du driver et hot yoga-studie i København, kan du med fordel kalde et billede af din holdsal for ”hot-yoga-koebenhavn-holdsal.jpg”.

I ”alt text” må du i modsætning til filnavnet gerne bruge specielle tegn, så her kan du fx skrive ”hot yoga københavn holdsal”.

Det vil fortælle både Google og din målgruppe, at hot yoga i København foregår hos dig.

Giv resultaterne af din undersøgelse til dit bureau. Så er du godt på vej mod bedre søgeresultater!

Hvad får du ud af søgemaskineoptimering?

  • Billig eksponering af din virksomhed
  • Et stærkere brand
  • Godt afkast af din investering
  • Data på dine resultater

Hvis du (og dit bureau) altså gør det godt.