Med benhård fokus på mindre byer landet over og et træningsmiljø, der styrer langt uden om bankende musik i højtalerne, store spejle på væggene og med målrettede tilbud til det mere modne publikum, har Loop Fitness på ganske få år sikret sig en position som den næststørste udbyder på det danske fitnessmarked.

LOOP Fitness fungerer efter en franchisemodel, hvor konceptet sælges videre til franchisetagere, der så varetager driften af de enkelte centre rundt omkring i landet.

Og i stedet for at fokusere på højprofilerede lejemål og ekspansion i de største byer, har Loop i stedet rettet vækststrategien imod de mindre byer og har på blot 12 år formået at etablere 86 centre.

På træningssiden adskiller LOOP Fitness sig også markant fra de traditionelle fitnesscentre ved at tilbyde et cirkeltræningskoncept, som på blot 24 minutter træner hele kroppen igennem.

Et koncept, som har vist at passe rigtigt godt til en målgruppe, der har fokus på, at træning skal være enkelt og effektivt og kunne tilpasses til den travle hverdag. Og konceptet har da også vist sig at tiltale mange, der aldrig tidligere har benyttet sig af fitnesscentre. Ligesom en god del af kunderne i Loops centre typisk er ældre end gennemsnitsbrugerne normalt er på fitnessmarked.

Men det startede helt anderledes for Loop. For da kæden blev stiftet i 2006 af Thomas Terp og Anders Boel var det oprindelige mål  at skabe et træningtilbud til elitesportsfolk.

LOOP Fitness var de første til for alvor at opdage eksistensen af et mere modent og betalingsvilligt segment i markedet. Det anslås, at over 60 % af kunderne er over 50 år. Foto: LOOP Fitness

De to stiftere havde været en tur i USA og fået øje på HIIT træningsformen, sikret sig en aftale på levering af træningsmaskiner og bragte konceptet med hjem til Danmark. De kom i kontakt med racerkø­reren Tom Kristensen, der blev medejer af virksomheden og ansigtet udadtil.

Men tanken om at etablere en Premium Club for elitesportsfolk viste sig hurtigt at være for spinkelt et grundlag til at opnå succes på det danske marked. Markedet var begrænset, og der var hård konkurrence.

I 2009 blev kædens nuværende direktør Brian Schneider hentet ind til at gentænke den fremtidige strategi.

“Jeg kom med en bag-grund som revisor og mange års erfaring med udvikling og franchise implementering fra detail branchen, og min opgave blev at sætte skub i den franchise model, der på det tids-punkt bestod af 5-6 centre,” fortæller han.

Markedsundersøgelser af +35 segmentet viste, at de savnede træningstilbud målrettet dem, ligesom miljøer med fokus på kropsidealer afskrækkede dem. Så med en redefineret målgruppe for øje gik man i­gang med at skabe det, man internt kaldte for fitnessbranchens svar på Jysk. Det skulle være overskueligt, let tilgængeligt og til at betale. Og den nye satsning skulle vise sig hurtigt at falde i kundernes smag.

“Vi har siden været tro mod vores koncept hele vejen. Og det tiltaler vores kunder, at de ikke skal tage stilling, træningen er klar til dem, der er instruktør på i de beman­dede timer, og de kan så og sige lægge hovedet uden for døren og hoppe med på en 24 min. cirkel. Det tiltaler dem i en sådan grad, at når vi foreslår ændringer, så er tilbagemelding fra kunderne stor set altid: I holder fingrene væk!” fortæller Brian.

Hvor mange andre udbydere i kampen om kunderne har ligget i regulær priskrig igennem en årrække, så har Loop helt bevidst holdt sig ude af det slagsmål.

“Vi skal ikke hoppe med på den bølge. Det segment, vi har fat i, er typisk et lidt mere voksent og betalingsvilligt segment, der gerne vil betale lidt ekstra for kvalitet,” fortæller Brian.

Loop var de første til for alvor at opdage eksistensen af et lidt mere modent og beta­lingsvilligt segment i markedet. Et publikum der tilmed var lidt forskrækkede over for den traditionelle fitnessmodel.

Loop har været knivskarpe i deres tilretning af deres koncept til målgruppen. Og da de samtidigt nærmest har været de eneste, der har henvendt sig målrettet til det voksne segment, ja, så er det ikke underligt, at Brian anslår, at over 60% af kunderne er +50 år. Eller som han selv udtrykker det:

“En kollega i branchen sagde engang, at Loop var det sted, hvor forældre til medlemmerne i Fitness World trænede. Og den udtalelse har vi med stolthed taget til os.”

I takt med at flere udbydere – omend langsomt – har fået øjnene op for, hvor attraktivt et segment de voksne udgør, er det også nærliggende at spørge Brian, om Loop også i fremtiden får lov til at beholde den brugergruppe for sig selv? Eller om han tror, at flere af deres konkurrenter også begynder at satse mere målrettet på dem?

“Jeg ville være naiv, hvis jeg troede, at vi fik lov til at beholde dem for os selv. Men set fra sidelinjen tror jeg også, at nogle af vores nuværende kollegaer får svært ved at dreje deres koncept over i vores retning uden at skubbe deres yngre brugere væk. Så spørgsmålet handler nok mere om, de for alvor ønsker at trække i den retning.”

“En kollega i branchen sagde engang, at Loop var det sted, hvor forældre til medlemmerne i Fitness World trænede. Og den udtalelse har vi med stolthed taget til os.” udtaler Brian Schneider, administrerende direktør i LOOP Fitness. Foto: LOOP Fitness.

Loop´s cirkeltræningsmodel har igennem de sidste 10 år vist sig at være super effektiv overfor de voksne brugere, der har fundet den måde at træne på både effektiv og let tilgengængelig.

Men i takt med at den nye generation, der i de her år træder ind i halvtredserne og for manges vedkommende har træning som en del af deres livsvaner, så rejser det også spørgsmålet, om denne relativt enkle træningsform også vil være udfordrende nok for dem. Eller om Loop har planer om at tilbyde mere varierende løsninger fremover.

“Der vil helt klart være nogen af dem, for hvem vores koncept ikke vil være udfordrende nok. Vi tænker i fremadrettede løsninger, og vi har netop implementeret en målbar løsning til de af vores brugere, der tænker i resultatmåling. En app og et medfølgende system, der gennem et armbånd, som medlemmerne kan tilkøbe, måler, hvor meget og hvor hårdt der bliver trænet. Det gør dem i stand til at følge med i, hvor mange kalorier de forbrænder, og hvor meget vægt de har løftet. Ligesom vi har taget løbebånd ind og har udvidet lidt på tilbehørssiden.”

Og det ser da heller ikke ud til, at der er brug for de store ændringer af koncepter, for omkring 100.000 danskere lader til at være glade for tilbuddet om 24 min. effektiv træning i de nuværende 86 Loop centre. Og der er ekspansionplaner igang, 8 nye centre er allerede undervejs, og man forventer at være oppe på 105 til 110 centre ved årsskiftet.

Nu også med fokus på hovedstadsområdet hvor der fremadrettet åbnes centre i bl.a. Farum, Allerød, Taastrup, Glostrup og Hvidovre.

“Vi regner nok med 20 næste år og 20 igen i 2020. Men så tror jeg også, at vi er ved at være deroppe, hvor grænsen er nået,” siger Brian Schneider.

Foto: LOOP Fitness