Rekruttering er ofte en stor udfordring for de fleste virksomheder, og fitnessbranchen er ingen undtagelse. I denne artikel får du nogle bud på, hvordan du kan øge din succesrate, hvis du skal rekruterer.

Tekst: Thor W. Larsen, managing consultant CMS Denmark Foto Shutterstock

“Jamen hvor finder jeg den rigtige person til stillingen?”

Sådan spurgte en af vores vores kunder i CMS Denmark for nyligt. Og det er langt fra første gang, jeg bliver spurgt om det – og med garanti ikke den sidste.

Uanset hvilken branche man kigger på, er rekruttering altid en stor udfordring, og fitnessbranchen er ingen undtagelse. En af de faktorer, der gør udfordringen endnu større i fitnessbranchen er, at langt størstedelen af virksomhederne, med undtagelse af de store kæder, falder i kategorien for små virksomheder.

Ifølge EU’s definition ryger man i kategorien med de “små”, når ens virksomhed har færre end 50 ansatte, og en årlig omsætning eller en samlet årlig balance under 10 mio. EUR. Mit forsigtige gæt er, at dit firma sikkert også falder i denne kategori.

I større organisationer er der ofte adskillige ansatte eller en hel afdeling, der ikke laver andet en HR og rekruttering. Men er du ejer- eller leder i en mindre fitnessvirksomhed er det blot en af de mange hatte, du skal have på.

Jeg ville ønske, at jeg havde den perfekte opskrift på at finde den rette person til jobbet, men det må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke har. Selv i de store organisationer, hvor der er rigeligt med ressourcer til at have en grundig og top professionel rekruttering- og ansættelsesprocedure går det ofte galt og resulterer i dyre fejlansættelser.

Det tyder på, at der ikke er nogle “vise sten” at besidde, hvad rekruttering angår, og at der heller ikke her er nogle nemme svar og hurtige løsninger. Men i fravær af den perfekte opskrift på at finde den perfekte person til jobbet, vil jeg gerne give mine bud på, hvordan du kan øge sandsynligheden for succes og samtidig minimere risiciene.

Mine råd er baseret på egne erfaringer, fejl og succeser fra lidt over 10 år i fitnessbranchen, hvor jeg selv har været ansat og har været med til at hyre og fyre, været selvstændig og rådgivet en masse andre om samme processer.

Jeg har tidligere skrevet om “Fundamentet for succes i fitnessbranchen”, som handler om at have styr på sin virksomhedsvision, mission og værdier. Skulle du, mod forventning, ikke have læst det endnu, vil jeg anbefale det. Ikke fordi det var specielt dybsindigt eller revolutionerende, men fordi det i min optik netop er helt grundlæggende – ikke mindst når det gælder rekruttering.

Derfor er jeg også svært glad for Simon Sineks citat, der understreger vigtigheden af at hyre folk, der tror på det samme som dig. Selv om det kan virke indlysende eller banalt, så kan det netop kun lade sig gøre, hvis du har gjort dig selv klart, hvad præcist dét er.

Kender du ikke Simon Sinek, kan jeg varmt anbefale at læse hans bog “Start med hvorfor”. Alternativt kan du se hans TED-talk, hvor han beskriver, hvordan du som leder kan inspirere til handling. Den video er allerede blevet set 46.242.009 gange og med god grund, hvis du spørger mig. I den beskriver han også den “gyldne cirkel”:


Den Gyldne Cirkel
Hvorfor: Er forretningen grund-læggende tro. Det er grunden til, at virksomheden eksisterer.

Hvordan: Sådan opfylder virksom-heden den centrale tro.

Hvad: Dette er, hvad virksomheden gør for at opfylde denne centrale tro.


Den centrale pointe fra Sineks side er, at mange virksomheder griber ovenstående an i omvendt rækkefølge. I stedet for at få styr på, hvad deres “hvorfor” er, fokuserer de på, hvad de gør, og hvordan de gør det. Dette gør sig gældende i mange virksomheders markedsføring og generelle kommunikation, men er naturligvis også højaktuelt, når vi snakker rekruttering.

For som Sinek pointerer, så er det meget nemmere at finde dygtige medarbejdere, der er villige til at knokle røven ud af bukserne og give blod, sved og tårer, hvis de deler din virksomheds vision, mission og værdier.

Dette fører mig til næste pointe, som i høj grad hænger sammen med ovenstående. Her vil jeg også tillade mig, at benytte et af mine yndlingscitater fra Sinek.


“ You don’t hire for skills,
you hire for attitude.
You can always teach skills

Simon Sinek

Det er altid besnærende at forsøge at finde den perfekte kandidat, der har masser af relevant erfaring og samtidig har den helt rette indstilling, deler dit “hvorfor” og ikke har et fuldstændigt ublu lønkrav. Min erfaring er dog, at det sjældent lader det sig gøre at fange sådanne “enhjørninge” i praksis, og man derfor må gå på kompromis på enten det ene eller andet.

Ulempen ved at satse på en kandidat, der har masser af relevant erfaring og en “proven track record” er, at de som regel godt ved, hvad de er værd i kroner og ører. Det kan derfor hurtigt blive en bekostelig affære at ansætte en person, der ser dygtig ud på papiret, men som hurtigt viser sig ikke at have den rette indstilling til jobbet eller ikke deler dit “hvorfor”. Det har jeg desværre set mange eksempler på gennem årene.

I sådanne situationer vil det altid være min anbefaling, at man forsøger at finde en løsning til at starte med, hvor man kan bruge et par uger eller måneder på at finde ud af, om det er et godt match. Afhængigt af, hvad det er for en stilling, man søger besat, kan det godt betale sig, at definere nogle mindre opgaver, som man hyrer personen ind til at løse på konsulentbasis.

Det giver dig mulighed for dels at se, hvordan vedkommende griber forskellige opgaver an, vurdere kvaliteten af deres arbejde, men allervigtigst: At se om den indstilling, du søger, er der, og om personen fungerer godt sammen med dine andre ansatte. På kort sigt kan det betyde, at det bliver en smule dyrere, men det er en oplagt mulighed for at reducere risikoen for at lave en fejlansættelse, der koster endnu flere penge i det lange løb.

Den anden mulighed, som Sineks citat lægger op til at “hire for attitude and train for skill”, som det ofte omskrives. I stedet for at ansætte en person, der allerede har erfaring og “proven track record”, finder man en, der har den rette indstilling. Det vil sige en person, der kender dig, din virksomhed, dine ansatte og allerede deler dit “hvorfor”.

Her har du en unik mulighed som centerejer eller -leder i at finde sådanne kandidater blandt dine medlemmer. Dette bliver naturligvis nemmere, jo mere solidt dit fundament er, og desto tydeligere dit “hvorfor” er for medlemmerne. Men uanset hvad, er det en kæmpe fordel at kunne rekruttere blandt medlemmerne, der allerede kender kulturen og stemningen. Det kræver dog, at du har en plan for, hvordan du kan lære en person de “skills”, de ikke besidder i forvejen.

Da jeg i sin tid var ansat som cheftræner i CrossFit Copenhagen, var det præcist det, vi gjorde. Fordi CrossFit stadig var så nyt, var det umuligt at finde nok kvalificerede og erfarne instruktører til de mange centre, der blev åbnet. Derfor lavede vi vores eget trænerkursus, hvor vi inviterede medlemmer, som vi mente havde potentiale til at gøre det godt som instruktører.

Flere af dem, der endte med at blive inviteret, havde aldrig selv overvejet det, fordi de ikke tænkte, at deres tekniske niveau var godt nok. Men hele pointen med kurset var, at give dem nogle grundlæggende “skills” ift. undervisning, og så ellers hjælpe dem med at klarlægge, hvilke tekniske områder de skulle arbejde videre med.

Det er naturligvis noget nemmere at afsætte tid og ressourcer til at lave den slags i en større organisation, men det ændrer ikke på det grundlæggende princip. For uanset virksomhedens størrelse handler det om at betragte sine medlemmer som en kæmpe ressource ift. rekruttering og ansætte for “attitude and train for skill”.

I dag løser vi i CMS Denmark en stor del af den udfordring for de centre, vi arbejder med. Vi leverer bl.a. uddannelse inden for salg af medlemskaber, salg af personlig træning, service og kvalitetssikring, receptionsarbejde, markedsføring samt ledelse og strategi.

Det betyder, at de centerejere og -ledere vi arbejder med ikke selv sidder med den byrde at skulle varetage det ved siden af alt det andet, de laver. For endnu bedre at kunne hjælpe med rekruttering og HR har vores svenske moderselskab lige lanceret en løsning, som jeg håber vi vil kunne tilbyde herhjemme i 2020.