Yoga kan være livline for mange mennesker, der lider af gigt. Men for mennesker med denne sygdom er det vigtigt, at de finder en blid yogavariant, hvor øvelser udføres langsomt og i mindre fysiske udfordrende versioner af de enkelte øvelser.

Blid yoga kan være godt for dem, der beskæftiger sig med tilstande som endometriose, fibromyalgi, gigt, rygsmerter såvel som dem, der er friske efter operationen. Som en hver rutine eller ændring er det dog bedst at konsultere din læge eller en certificeret medicinsk professionel for at sikre dig, hvad der er bedst til dine behov.

Det anslås, at omkring 700.000 danskere lider af gigt, hvilket er ca. 15,3 % af alle voksne i hele landet. Den kroniske tilstand er kendetegnet ved smerter og stivhed i led i kroppen, hvoraf den mest almindelige form er slidgigt, som er forårsaget af slid i leddene.

Forskning antyder, at fysisk aktivitet kan være en af ​​de bedste måder at håndtere gigt, og blid yoga kan hjælpe den enkelte til at bevæge sig mere frit. Ligesom man ved at dyrke blid yoga også får bevæget sig mere, hvilket gør det lettere at håndtere symptomer og afhjælper med smertelindring og stivhed.

Fordelene ved blid yoga varierer fra person til person med gigt og inkluderer, men er ikke begrænset til smertehåndtering, forbedret humør og bedre mobilitet. Det er ikke en kur mod tilstanden, men det kan hjælpe folk til at håndtere deres smerter, føre et mere aktivt liv og øge deres humør i henhold, ifølge forskning fra Johns Hopkins University, hvor 75 gigtpatienter deltog.

”Mennesker med gigt kan være på vagt over for yoga, men med en kyndig instruktør kan de opnå nogle virkelig nyttige fordele,” siger Marcy O’Koon Moss, senior direktør for forbrugersundhed hos den amerikanske gigtforening, som var med til at finansiere studiet. ”Dertil kommer, at det er afslappende, og det hjælper med at lindre stress og forbedrer fokus. Og har du kroniske smerter, kan det være nyttigt.”

Blidt og langsomt er bedst

Blide og langsomme yogaformer er bedst for folk med gigt og andre former for kronisk smerte, fordi man her kan ændre positioner, og selv bestemme, hvor længe de holder den enkelte stilling i forhold til, hvor meget smerte og stivhed de oplever på det givne tidspunkt.

Det anbefales også, at gigtpatienter gør brug af hjælpemidler som puder og skumkiler til støtte af håndled og ankler, og stropper til hjælp til at udføre positioner, hvor det kræves, at der gribes fat i en kropsdel, der ikke kan nås.