Tekst: Jeppe Bach

Stjernerne i Hollywood sværger til denne træningsform, og nye centre popper med imponerende hastighed op over hele Amerika.

Fitness er mere end blot at kunne løbe lange afstand eller løfte tunge vægte. Selv om de indgår som vigtige elementer af god fysisk form, repræsenterer de kun enkeltområder af det at have en god fysisk form.

For ifølge manden bag Lagree Fitness, franskmanden Sebastien Lagree, så består en god fysisk form af fem grundlæggende elementer: Kredsløb, Styrke, Udholdenhed, Kropssammensætning og Fleksibilitet. Og hele ideén bag hans træningsfilosofi og koncept er netop, at alle de elementer skal tilgodeses på hver eneste klasse, der undervises i.

Umiddelbart når man ser en Lagree-klasse, kan det være nærliggende at tænke, det er jo blot en reformer klasse, der ikke adskiller sig væsentligt fra den reformer bølge, som også har skyllet ind over Danmark de seneste år. Men Lagree Fitness Metoden adskiller sig på to væsentlige områder – de unikke maskiners konstruktion og Sebastien Lagrees egen baggrund.

Historien bag Lagree Fitness

Historien om Lagree Fitness’ succes hænger sammen med franskmandens bagrund. Han startede i ung alder med at dyrke bodybuilding, og det fortsatte han med, da han sidst i 90érne flyttede til USA. Tilbage i 1998 rykkede han til Los Angeles og begyndte at arbejde som personlig træner.

Det var netop i de år, hvor Pilates-bølgen for alvor begyndte at rulle ind over Californien, hvor alle ønskede at træne Pilates, også Sebastien Lagrees klienter. Han begyndte derfor at undervise i Pilates. Men han opdagede dog også ganske hurtigt, at mange af hans klienter ønskede at opnå resultater, som pilates ikke kunne give dem.

I stedet begyndte  han at overføre elementer fra sin bodybuilding træning til reformeren, og indså hurtigt at selvom reformeren ikke var designet til det formål, så kunne han implementere squats, lunges, coretræning etc. på sine klasser. Og inden længe havde han skabt en slags cardio-bootcamp-pilates fusion, som kunderne elskede og aldrig havde set før. Og hans klasser blev hurtigt booket til bristepunktet.

Lagree udviklede sin første Proformer i 2003

Herfra udviklede tingene sig ganske hurtigt. Han åbnede sit første studie i september 2001, og det gik rigtig godt. Men undervejs blev han i stigende grad opmærksom på den traditionelle reformers begrænsninger. Så i 2003 designede han sin egen første maskine – Proformeren – som var en enorm reformer med udbyggede platforme, mere modstand og stærkere kabler. Siden er der kommet flere nyere og bedre varianter, og det seneste skud på stammen hedder naturligvis, med tanke på at franskmanden nu er velintegreret i USA, intet mindre end Megaformer.

Lagree rammer i hjertet af tidsånden

Den traditionelle reformer træning har mange år på bagen, og de mere dynamiske afarter af træning på den maskine, som Joseph Pilates udviklede for næsten 100 år siden, er efterhånden heller ikke en nyhed. Så forklaringen på Lagree Fitness Metodens succes skal nok mere ses i lyset af den tidsånd, vi lever i.

For når vi tidligere valgte et eller to elementer til at afdække vores fitnessbehov, så er der i stigende grad øget bevidsthed om, at vi kan løbe, løfte vægte eller dyrke yoga, men hver af de discipliner dækker i sig selv kun en del af vores fitness behov.

Og når det kommer til et godt helheds workout, der dækker det meste, så er der ikke meget, som kommer på højde med Lagree Fitness Metoden. For de er lykkes med at skabe et high-intensity low impact træningspas, der kan tilpasses til de fleste.

I en tid, hvor det helt store buzz word i branchen er high-intensity, er det et godt alternativ til dem, der ønsker højtintensive træningsmuligheder uden at løbe risikoen for de potentielle skader på leddene, som kendes fra andre højtintensive træningsformer. 

For med Lagree Fitness Metoden kombineres effektivt modstandstræning med udholdenhed, core- og kredsløbstræning med det formål at stimulere styrke, fleksibilitet og balance i sikre rammer.

Og med maskiner, hvis justeringsmuligheder sikrer, at såvel mænd som kvinder i alle aldre og på forskellige niveauer kan drage fordel af at deltage i det, de selv kalder det komplette body workout.

I en tid, hvor kvinder i stigende grad søger imod mere styrke og forstår, at en vis muskeldefinition er sexet, og hvor mænd flytter sig mere henimod fleksibilitet, balance og stærk kropsstamme, så rammer konceptet spot on på tidsånden.

En anden årsag til succesen er, at Lagree Fitness var blandt de først til at lancere 25-minutters træningspas, der dels matcher tidens krav om effektiv tidsudnyttelse, men også har medført, at man har kunne flytte sig fra den oprindelige opfattelse af, at det var dyrt at træne Lagree Fitness.

Men udfra en filosofi om, at kortere træning er billigere, har man dermed kunne åbne op for, at flere har fået råd til træning, har man overkommet prisen som en forhindring for udbredelsen. Og fremadrettet arbejdes der på, at man på et tidspunkt vil kunne tilbyde effektive 15-minutters klasser til $9, som svarer til prisen på en kaffe i Los Angeles.

Lagree Fitness tiltrækker nye brugere

På et marked som det amerikanske, hvor ca. 6 ud af 7 personer ikke har et medlemskab til et fitnesscenter, og hvor stort set alle fitnesscentre kæmper om at få fat i den ene ud af syv, der har ét, har man fra Lagree Fitness side haft stort held med at tiltrække nye brugere.

Og ikke mindst tilbuddet om 25-minutters klasser har tiltrukket nye brugere i stor stil. Et godt eksempel på dette var, da de i 2016 åbnede deres Supra-studie, her meldte over 13.000 mennesker sig ind – på trods af at der allerede var 40 Lagree Fitness-studier på tværs af Los Angeles. Og omkring 80 pct. af dem, der blev tilmeldt, havde aldrig hørt om dem tidligere.

Vækst i fitnesscentre via licens-model

Fra starten med et enkelt studie i 2001 kan der i dag trænes efter Lagree Fitness metoden i mere end 300 steder verden over.  Og udbredelsen er baseret på betaling af et licensgebyr, der giver ret til at bruge navnet og metoden – men det står den enkelte licentager frit for, om de vil det. Det kan dog ikke lade sig gøre at købe de nye Megaformers uden en licens, der også sikrer vejledning og træning, så maskinerne efterfølgende bruges korrekt. Men det er kun ca. halvdelen af licentagerne, der har rene reformer studier, mens andre for eksempel har Megaformers sammen med et barre-studie, TRX, boksning, eller løbebånd.