Den nye danske fitness-app Beefit gør det nemt at komme med på den teknologiske udvikling – uden at hele maskinparken skal udskiftes

De fleste, der træner, kender fornemmel­sen af at være nede i centeret, parat til at gå i gang med et sæt, for så lige pludselig ikke kunne huske, hvilken belastning de sidst havde på, da de trænede øvelsen.

Den oplevelse havde Jonas West Alrø og Mikkel Stampe også haft flere gange. Men eftersom de begge to er uddannede ingeniører, og som sådanne nu engang er – løsnings­orienterede – ja, så blev problemet til en udfordring, og udfordringen endte med at blive til en app løsning.

Jonas West Alrø og Mikkel Stampe står bag den nye app, Beefit.

Og tilmed en løs­ning der kan gøre det lettere for fitnesscentre at komme med på den teknologiske udvikling, uden at de behøver at udskifte hele maskinparken.

Jonas og Mikkel, der var blevet færdige som ingeniører i henholdvis 2014 og 15, var efter et par år i konsulentbranchen klar til at blive selvstændige.

Og med idéen til den nye app, som fik navnet Beefit, havde de nu muligheden for at få fod under eget bord.

Herfra gik det stærkt. Det tog omkring et år at udvikle det første produkt, og et år senere var de første endheder klar til at blive monteret hos Loop, hvor det i dag er implementeret i 18 af kædens centre.

Sensoren kan monteres på alle træningsredskaber med vægtmagasin, eftermonteres på kredsløbsudstyr og på udstyr til træning med egen kropsvægt.

Nem at benytte

Som forbuger er det nemt at komme igang, for Beefit tracker automatisk, hvad du gør i fitnesscenteret, samt hvor meget, hvornår og hvordan du gør det.

Man anskaffer sig blot et Beefit-armbånd (pris: 35,-) eller et Beefit-watch (pris: 299,-), der også indeholder puls og skridtæller. Og går ind via appén og indsætter såvel fitnessmål som skridtmål.

Beefit tracker ikke kun motion i fitnesscenteret, den kan også tracke løbe-, cykel- og gåture. Og holde styr på rute, distance, hastighed og regner ud, hvor mange kalorier der forbrændes.

Adskiller sig markant på ét område

Umiddelbart lyder det altsammen meget godt, men der er jo masser af tracking enheder på markedet, der henvender sig til dem, der har svært ved at motivere sig selv, og som tilbyder muligheden for at følge fremskridt og udvikling, og som kan bruges til at sætte mål.

Men der, hvor Beefit adskiller sig markant og virkelig leverer en nyhed, er, at det er lykkedes de to unge ingeniører at udvikle en sensor, der kan eftermonteres på den eksisterende maskinpark. Hvilket i praksis betyder, at man som udbyder kan tilbyde sine medlemmer mere interaktiv træning og resultatmåling, uden at man nødvendigvis behøver at investere i nye redskaber.

På nuværende tidspunk kan denne unikke sensor monteres på alle træningsredskaber med vægtmagasin, ligesom den også kan eftermonteres på kredsløbsudstyr og udstyr til træning med egen kropsvægt, og der arbejdes på en løsning til plateloaded maskiner og håndvægte.

For den enkelte bruger betyder det hurtig adgang, når først man er oprettet, er der intet, som skal indtastes, man presser blot sit armbånd mod Beefit-skanneren på maskinen, får oplyst hvilken belastning, man skal benytte og kan fortsætte øvelsen, som man plejer.

Udover investering i armbånd eller watch, er der ingen omkostninger for brugerne. For det enkelte fitnesscenter består inve­steringen i en sensor til de maskiner, der ønskes tilknyttet, og prisen er omkring kr. 1.500,- per enhed. Det må siges at være en relativ overskuelig investerering for at surfe med på den digitale bølge, der i de her år skyller ind over branchen.

Nye features på vej

Løsningen kan også benyttes som adgangskort til træning, ligesom hver enkelt center har adgang til eget styremodul, hvorfra der kan oprettes konkurrence, se hvilke redskaber der benyttes oftest og hvilke der ikke benyttes.

Ligesom batteritilstand på de enkelte elementer kan aflæses herfra. For sensorer er batteriedrevet og batterier skal skiftes ca. to gange årligt.

Fremadrettet – vil systemet også kunne tilbyde pushmeddelser til medlemmer efter det enkelte centers specifikke ønsker. Hvilket betyder, at man som udbyder også kan positionere sig overfor sine medlemmer, når de f.eks. sidder derhjemme og ser TV.

Det er Fitness Engros, der varetager indsalget af Beefit til fitnessbranchen, og yderligere oplysninger om den nye spændende løs­ning kan indhentes fra dem.