Deloitte-rapporten “Deloitte Corporate Wellness Report” er baseret på en undersøgelse af erhvervslivet på verdensplan, og den viser, at 78 % af arbejdsgiverne var på udkig efter at investere i fysiske aktivitetsprogrammer indenfor de næste 3 år.

Og at de fleste af de nuværende virksomheds wellness-programmer inkluderede initiativer med fokus på at fremme fysisk aktivitet.
Blandt de eksisterende programmer er fitness-klasser på stedet og virksomhedsrabatter på medlemskab af fitnesscentre de mest populære.

I USA inkluderede 70 % af virksomhederne dette i deres wellness-strategi i 2018. Virksomhederne erklærede, at deres top tre prioriteter for at udvikle et wellness-program var at forbedre ydeevne og produktivitet, forbedre medarbejderengagement og moral og at tiltrække og fastholde medarbejdere.

Ifølge Concepción Iglesias, sportsleder for Deloitte Spanien – der gennemførte undersøgelsen, giver sektoren store muligheder for fitnessudbydere.

”Der findes en rig mulighed indenfor det erhvervsmæssigt velværemarked, hvor virksomhederne investerer i programmer til at tiltrække og fastholde medarbejdere for at fremme en sund og aktiv livsstil,” udtaler hun. ”Disse programmer bliver mere og mere populære og værdifulde for mange virksomheder! Fitnessbranchen er godt positioneret til at betjene erhvervskunder, hvilket resulterer i et win-win partnerskab. Virksomheder får adgang til et tiltalende wellness-program, mens fitnesscentre drager fordel af stigende trafik og højere indtægter.”

Iglesias tilføjer: “At for størstedelen af de undersøgte virksomheder afhænger niveauet for succes i et fysisk aktivitetsprogram direkte af medarbejdernes engagement. Og de udbydere, der kan tilbyde træningsprogrammer, som kan hjælpe med at give den fornødne valuta for deres investering, vil være meget værdifulde dem.”

Undersøgelsen afslørede også, at mange operatører har anerkendt de muligheder, markedet giver. I alt 56 % af de fitness udbydere, der er interviewet i undersøgelsen, betragter virksomhedernes sundhedsordninger som en ”stor mulighed” for vækst, mens yderligere 36 % angav, at det vil hjælpe med at øge deres samlede indtægter.

Men på trods af potentialet viser rapporten desværre også, at mange operatører ikke er gode nok til at skabe den indledende kontakt med vigtige erhvervskunder eller opretholder den kommunikation på det niveau, der kræves for at sikre sådanne programmer succes. Og det er ærgerligt, for der er ingen tvivl om, at dem, der evner at bygge broen over kløften mellem fitnesscentre og virksomheder, er godt på vej imod succes!