Symptomerne på depression forsvinder i så høj en grad, når man styrketræner, at det kan betragtes som en klinisk behandling, konkluderer forskere i en ny, stor gennemgang af forskningen.

En del undersøgelser har tidligere peget på, at træning og motion virker mod depression. Men der har også været enkelte undersøgelser, som ikke viste nogen betydelig effekt. Denne uklarhed kan dog være ved at ændre sig.

For en stor meta-analyse viser, at når man styrketræner flere gange om ugen, har det en positiv effekt på depression.  

“Styrketræning reducerer symptomerne på depression i så høj en grad, at det har klinisk betydning og er omtrent lige så effektivt som medicinsk behandling,” udtaler Mats Hallgren, lektor på Karolinska Instituttet i Stockholm.

Og en af medforfatterne på den nye meta-analyse, der er blevet udgivet i tidsskriftet JAMA.

Forskerholdet bag den nye forskningsartikel har analyseret resultaterne fra 33 kontrollerede forsøg med i alt 1.877 mennesker med depression i forskellig grad – fra tegn på depression til en decideret klinisk diagnose på moderat depression, vurderet ud fra spørgeskemaer. 

Deltagerne i hvert af de 33 kontrollerede forsøg var delt tilfældigt op i 2 grupper: Halvdelen af deltagerne deltog i et styrketrænings­program på 150 minutters træning om ugen, fordelt over 2 eller flere træningsgange.

Den anden halvdel af forsøgsdeltagerne skulle ikke ændre vaner.

Resultatet viste, at sammenlignet med deltagerne, der gjorde, som de plejede, fik gruppen, som styrketrænede:

  • Bedre humør
  • Større interesse for aktiviteter af forskellig art
  • Mindre følelse af værdiløshed

Størst effekt på moderat depression

Resultatet kunne ses på tværs af deltagernes alder, køn, sundheds­tilstand, de specifikke øvelser deltagerne lavede og deres forbedringer i fysisk styrke.

Man behøvede altså ikke være sund i forvejen eller blive stærk for at få effekt af træningen på sine depressive symptomer. 

“Vi fandt større forbedringer blandt voksne med en mild til mode­rat depression sammenlignet med voksne uden klare symptomer, hvilket tyder på, at styrketræning kan være særligt effektivt til dem med sværere symptomer på depression,” udtaler Brett Gordon fra University of Limerick til Time Magazine.