Personer, der træner mere end de nuværende anbefalede niveauer af fysisk aktivitet, har dobbelt så stor sandsynlighed for at undgå kroniske sygdomme.

Det er forskere ved Westmead Institute for Medical Research i Australien, der har inter­viewet mere end 1.500 australske voksne over 50 år og fulgt dem over en 10-årig periode.

De af deltagerne, der havde det højeste niveau af fysisk aktivitet, fordoblede deres chancer for at undgå slagtilfælde, hjertesygdomme, angina, kræft og diabetes – samt drastisk øget deres sandsynlighed for at opretholde optimal fysisk og mental form 10 år senere.

Ifølge forsker Bamini Gopinath fra University of Sydney viste dataene, at voksne, der udførte mere end 5.000 MET-minutter hver uge, oplevede den største risikoreduktion for kronisk sygdom.

I øjeblikket anbefaler Verdens Sundheds­organisationen mindst 600 MET-minutter fysisk aktivitet hver uge. Det svarer til 150 minutters rask gang eller 75 minutters løb.

Vores undersøgelse viste, at høj fysisk aktivitet øger sandsynligheden for at overleve 10 år ekstra, fri for kroniske sygdomme og uden at opleve nedsat mentale funktioner,” udtaler hun og fortsætter: ”Vores resultater tyder på, at det fysiske aktivitetsniveau skal være flere gange højere end hvad Verdens Sundhedsorganisation for øjeblikket anbefaler for at opnå en betydelig reduktion af risikoen for kroniske sygdomme.

Nogle ældre voksne kan muligvis ikke engagere sig i aktiviteter, der kræver en hård fysisks indsats. Men vi opfordrer ældre voksne, der er inaktive til at udføre fysiske aktiviteter. Og dem, der i øjeblikket kun udfører moderat motion til at påbegynde mere energiske aktiviteter, hvor det er muligt.”

Forskningen er udarbejdet på data fra Blue Mountains Eye Study, en befolkningsbaseret undersøgelse, der startede i 1992, og som er en af verdens største epidemio­logiske undersøgelser, der måler kost og livsstilsfaktorer mod sundhedsresultater og en række kroniske sygdomme.