Ifølge en undersøgelse udført af forskere ved University of Virginia og offentliggjort i Current Biology, kan junkfood føre til vægtøgning – ikke kun fordi det indeholder mange kalorier, men også fordi det afbryder søvnmønstret.

Det er påvist, at det center i hjernen, der producerer dopamin, og hjernens “biologiske ur”, der regulerer de daglige fysiologiske rytmer, er forbundet, og at fødevarer, der indeholder mange kalorier, og som udløser lykkefølelse, såsom junkfood, også forstyrrer vores normale spiserytmer, hvilket resulterer i, at vi overspiser.

I et studie udført på mus, hvor en fedt- og sukkerholdig diæt med højt kalorieindhold var tilgængelig 24/7 kunne det påvises, at dyrene begynde at snacke på alle tidspunkter, hvilket resulterede i fedme og relaterede sundhedsmæssige problemer: Hvorimod at når mus fik mad, der kunne sammenlignes med det, de spiser i naturen, opretholdt de et normal spisemønster, bevægede sig og bevarede deres normalvægt.

”Overspisning under måltider og ikke-planlagte snacks forstyrrer tidsbestemte fordøjelsesprocesser, hvilket yderligere bidrager til vægtøgning,” konkluderede forskerne. ”Og en diæt, der er rig på fedt og sukker, øger ikke kun fødevareforbruget, men giver også forstyrrelser i spisemønstre, hvilket resulterer i et øget madindtag, hvilket understreger vigtigheden af ​​at opretholde faste spisetider for at opnå en korrekt reguleret forbrænding.”

”Vi har i generationer udviklet os under en fødevareknaphed, som vi ikke længere har,” forklarer professor Ali Cüler, der er hovedforfatter af undersøgelsen og fortsætter:

”Derfor er det naturligt for vores organisme at ønske at forbruge så meget som muligt og gemme resten, fordi fordi vi er forprogrammeret til ikke at vide, hvornår det næste måltid kommer. Men i dag, hvor der er rigelig mad og let adgang til fastfood, er det let at overspise. Ikke mindst fordi den slags “junkfood” er designet til at smage godt og ofte indeholder meget fedt, sukker og derfor mange kalorier, og det er grunden til, at smagen er god. Men det gør det også let at overspise, og med tiden har det en pris for vores helbred.”

Før vi fik elektrisk lys, begyndte dagen ved daggry, og folk arbejdede hele dagen, ofte manuelt arbejde og derefter sov de ved solnedgangen. Den menneskelige aktivitet blev kort og godt synkroniseret efter dag og nat. I dag arbejder vi og har fritidsaktiviteter og spiser såvel dag og nat, hvilket påvirker vores biologiske ur, der er udviklet til at fungere efter en søvn/vågen cyklus, der er tidsbestemt til aktivitet om dagen og moderat aktivitet og spisning ved aften/nattetid.

Ifølge Güler betyder det:“Når lyset er tændt hele tiden, og vi spiser når som helst, ændrer det vores spisemønstre og påvirker, hvordan kroppen bruger energi. Og vores undersøgelse påviser, at det ændrer stofskiftet og fører til fedme, der kan forårsage sygdom. Og at hvornår vi spiser er lige så vigtigt, som hvor meget vi spiser. En kalorie er ikke kun en kalorie. Kalorier, der indtages mellem måltider eller i sene aften/natte timer opbevares lettere som fedt, og det er opskriften på dårligt helbred.