En amerikansk undersøgelse af træningsskader påpeger, at folk, der træner høj-intensitets-interval-træning (HIIT), kan have større risiko for skader.

Det er forskning fra Rutgers University i USA, offentliggjort i Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, som viser, at der siden 2007 har været en støt stigning i antallet af skader forbundet med brugen af ​​træningsudstyr.

Ved hjælp af en analyse af folks træningsvaner forbinder undersøgelsen denne stigning med HIIT-træningens voksende popularitet.

Forskerne analyserede registreringer i det amerikanske skadeovervågningssystem fra 2007 til 2016.

De fandt i alt 3.988.902 skader opstået ved brug af ​​specielt træningsudstyr som: Vægtstænger, kettlebells og Boxe – og øvelser som burpees, push-ups og lunges. Øvelser og redskaber, der er almindelige indenfor HIIT-træning.

Forskerne opdagede en støt stigning (i gennemsnit 50.944 skader om året), som de vurderede til at være i overensstemmelse med analyser, som viste væksten i antallet af mennesker, der udfører HIIT træning.

Med hensyn til typerne af skader viste undersøgelsen, at der var en signifikant stigning i nerveskade, indre organskader, hjernerystelser, dislokationer, forstuvelser og knoglebrud i perioden 2007-2016.

De fleste skader involverede knæ, ankler og skuldre – og dem, der havde flest skader, var mænd i alderen 20 til 39 år.

Rapportens konklusion siger: ”I betragtning af stigninger i skader relateret til HIIT træningsprogrammer, bør motionister oplyses om, hvordan man minimerer risikoen for forebyggelige skader.

”Med den særligt høje forekomst af knæ- og ankelskader kan det være hensigtsmæssigt at implementere strækprogrammer og koordinationsøvelser for at forebygge risikoen.

”Læger bør være mere ajour med tidens fitness tendenser, så de bedre kan rådgive patienterne korrekt.” Udtaler Joseph Ippolito, læge på ortopædisk afdeling på Rutgers New Jersey Medical School – og medlem af forskerholdet og tilføjer: ”Disse træningsprogrammer markedsføres som ”en størrelse der passer til alle”, men mange, især nybegyndere, har ikke den fornødne fleksibilitet, mobilitet, kropskerne- og muskelstyrke til at udføre disse øvelser.”

Forskerne understregede dog, at resultaterne ikke skal ses som en årsag til at undlade HIIT-træning, men snarere som en opmuntring til at søge korrekt vejledning og instruktion forud for træningen.

”Vi vil helt sikkert ikke afskrække folk fra denne type motion på grund af dens mange sundhedsmæssige fordele, men vi anbefaler, at de forstår de eksisterende forhold og deres egne fysiske svagheder kan føre til skader,” siger medforfatter Nicole Rynecki.

”Strækøvelser, der kan øge musklernes bevægelsesområdet er vigtige, lige som ikke mindst ældre mennesker bør være opmærksom på deres bevægelighed ikke mindst i skulderleddene, inden de kaster sig ud i HIIT-træning.”