De fleste forbinder løb, cykling, svømning og andre puls-stimulerende aktiviteter med et stærkere hjerte.

Men vægttræning er faktisk også godt. Forskere fra Iowa State University i USA har påvist, at man med mindre end en times ugentlig træning med vægte kan mindske sin risiko for slagtilfælde eller blodprop i hjertet med 40-70 procent.

DC Lee, professor i kinesiologi ved Iowa State University, har påvist, at dit hjerte bliver meget sundere ved selv korte træningspas med vægte. Foto: Christopher Gannon.

Samtidig kan det mindske ens risiko for metabolsk syndrom (et forstadium til type 2 diabetes) med næsten 30 procent, siger forskerne bag undersøgelsen.

Du kan læse mere om studierne bag på Iowa State University’s hjemmeside.

Styrketræning er bedre for hjertet end cardio

En anden undersøgelse har ligefrem antydet, at det er sundere for hjertet at løfte vægte end at gå eller løbe en tur.

Det er forskerne ved St. Georges Universitet i Grenada, der har analyseret kardiovaskulære risikofaktorer, såsom højt blodtryk, og sammenlignede dem med træningsvaner blandt 4.086 ame-rikanske voksne. Det er sket ved hjælp af data fra National Health and Nutrition Examination Survey 2005-2006.

Undersøgelsen så på forholdet mellem ikke blot motion generelt, men to forskellige tilgange – statisk (styrketræning) og/eller dynamiske aktiviteter (som løb).

Forskere opdagede, at det var 30-70 % lavere risiko for kardiovaskulære sygdomme blandt dem, der motionerede generelt – men de største fordele opnåede dem, der dyrkede de statiske aktiviter.

“Såvel styrketræning og aerobisk aktivitet syntes at være sundt for hjertet, selv i små mængder,” udtaler Maia P. Smith, statistisk epidemiolog og assisterende professor ved St. George’s University og fortsætter:

”Den statiske aktivitet syntes dog at være mere gavnlig end den dynamiske, og dem, der udførte begge former for fysisk aktivitet, gik det bedre end dem, der blot øgede omfanget af en type aktivitet.”

En anden opdagelse, som undersøgelsen viste, var, at 36% af de yngre voksne og 25 % af de ældre voksne dyrkede statiske aktiviteter, og 28% af yngre voksne og 21 % af ældre voksne dyrkede dynamiske aktiviteter.

”Det var en interessant afledning af denne undersøgelse, at såvel statisk, som dynamisk aktivitet var næsten lige så populær hos de ældre som de yngre,” fortæller Smith.

”Jeg tror, at det giver læger mulighed for at rådgive deres ældre patienter om, at de vil passe fint ind i fitnesscentre eller på løbehold. For når det kommer til hjertesundhed, er det vigtige at sikre sig, at der udøves fysisk aktivitet. Og læger bør rådgive patienter til at motionere uanset, om det er statisk eller dynamisk, da begge aktivitetstyper har vist sig at være gavnlige.”