Af: Per Andreasen

Flere små træningscentre og crossfitbokse ser indtil videre ud til at komme lettere gennem coronakrisen end de store. Det skyldes blandt andet et tættere bånd til medlemmerne, fortæller Thor Wowk Larsen, konsulent og partner i CMS Denmark.

Den seneste måned har han givet mange timers rådgivning gratis ud til aktører i fitnessbranchen og fået et godt indblik i deres aktuelle situation. Hør mere om det i denne uges afsnit af Fitnews TV.U


Højdepunkter

00:15 – Situationen for CMS Denmark og deres kunder lige nu – og hvorfor kunderne valgte at lukke, inden de blev tvunget til det
(I de første minutter larmede mine børn desværre lige uden for mit vindue. Det stopper ved 2:00)

2:53 – Hvad der fik CMS Denmark til at råde kunderne til at lukke.

5:15 – Hvordan centrene kan forsøge at begrænse deres faste omkostninger og sikre likviditeten.

9:23 – Den udfordrende krisekommunikation – og hvor mange penge der er i at gennemtænke den.

13:14 – Hvordan en differentieret strategi og personlig (telefonisk) kontakt til medlemmerne kan gøre en forskel.


Rådede centrene til at lukke frivilligt

11. marts lukkede SATS sit center i Nærum på grund af mistanke om, at et corona-smittet medlem havde været i centeret for at træne 8. marts. Samme aften opfordrede regeringen alle danskere og danske virksomheder til at tage ansvar for danskernes helbred under corona-pandemien. Det fik både SATS og Fitness World til at lukke alle danske centre frivilligt dagen efter.

Selvom CMS Denmarks kunder ikke har kapitalfonde i ryggen, anbefalede Thor Wowk Larsen, at de fulgte trop af forsigtighed.

“Hvad kan vi alle sammen gøre for, at den her krise er overstået så hurtigt som muligt? Selvom det er en sindssygt svær beslutning og potentiel ruin for mange, er det det eneste rigtige at gøre. Jo hurtigere vi griber til værks, desto hurtigere skulle det være overstået,” siger Thor Wowk Larsen.

I de efterfølgende dage lukkede de fleste af landets fitnesscentre eller skærpede deres krav til hygiejnen i centrene. Andre – herunder århusianske Infitness valgte at skrue op for deres aktiviteter og tilbyde dagskort for at tiltrække endnu flere gæster. Det gav en del negativ omtale og potentiel smittespredning, som Thor Wowk Larsen er glad for, at hans kunder undgik.

“Det er klart, at det er en svær beslutning, når folk stadig mødes i parker eller på café. Hvorfor skal vi så lide? Det gjorde beslutningen nemmere for mange af de små, at Fitness World og SATS lukkede tidligt, og jeg håber, at vi i fremtiden kan stå endnu mere sammen som branche,” siger han.

Værdien af strategisk kommunikation og nudging

Selvom Thor Wowk Larsen har megen ros til overs for de store kæder, mener han også, at der er meget at hente på deres kommunikation. Udgangspunktet var mere eller mindre, at alle fik forlænget deres medlemskaber med en berosætning. Her har de mindre centre gjort det bedre, og det har vist værdien af mere strategisk kommunikation.

“Der er stor forskel på, hvad folk har krav på, og hvad der er rigtigt at gøre. Hvis du gør bero-sætning til den nemme løsningen, vælger en stor procentdel den. I stedet kan du fortælle dine medlemmer, at det er essentielt, at de bevarer deres medlemskab, hvis de vil have et center at vende tilbage til. De af vores kunder, der har gjort det, har ikke set en nedgang. De høster nu frugten af den goodwill og det stærke fællesskab, de har med deres medlemmer,” siger Thor Wowk Larsen.

En af CMS Denmarks kunder, Anja Thy, åbnede sit nye studio 15. marts. Planen var at få besøg af så mange interesserede som muligt, men hun fulgte rådet om forsigtighed og sendte i stedet en live rundvisning på Facebook. Hun har siden fulgt op med online træningstips og har netop lanceret udendørs holdtræning med grønt lys fra myndighederne. Der har været stor opbakning til det hele.

“Jeg håber, at folk vil lære, hvor vigtigt det er at skabe en stærk relation til sine medlemmer,” siger han.