Det er ikke kun din fantasi, der spiller dig et puds, hvis du føler, at alle omkring dig virker til at være besat af Fitness Camps, spa-ophold, digitale detox, yogaferie eller enhver anden form for retreat.

Tekst: Jeppe Bach

Den tid, hvor drømmen om en god ferie var ensbetydende med at flade ud ved en pool med en kulørt drink i hånden, er forlængst forbi. Og selv om ferie for nogen er 14 dage sydpå, så må ferien i dag hellere end gerne indeholde elementer af fysisk aktivitet, ny inspiration eller en pause fra den hektiske hverdag.

Hvor nogen vælger at tage løbeskoene med på ferie og udforske nye løberuter, indlogerer andre sig på et ferieresort med fitnesscenter, så formen kan holdes ved lige, eller tager på specifikke træningsophold, mens andre igen tager på decideret vandre- eller cykelferier.

Hvor der tidligere var mulighed for at dyrke masser af sport og prøve alverdens motionsformer, der trak kunderne til de store resorts, har der de senere år været en stigende tendens til vækst blandt mindre udbydere med fokus på et speciel segment og en location tilpasset denne aktivitet.

Men uanset hvad, så har det den samlede betydning, at danskerne i stigende grad vil have sved på panden og forbrænde kalorier i stedet for afslapning ved swimmingpoolen.

Udviklingen er en ganske naturlig forlængelse af en bevægel­seskultur, der igennem de seneste år har betydet, at danskerne er blevet mere aktive, og alt tyder på, at den udvikling også vil vokse i årene fremover.

Sammenholder man det med udviklingen på arbejdsmarkedet, hvor mange tidligere havde et fysisk hårdt arbejde og derfor havde ferieønsker, som handlede om at få slappet helt af ved at sidde i solen og lave ingenting.

Så er det en helt naturlig udvikling, at man i dag, hvor rigtig mange har stillesiddende jobs og for lidt fritid til at være aktive, i stigende grad vil bruge ferien på fysiske aktiviter.

Ifølge Global Wellness Institute er sundheds rejser nu så blomstrende en industri at én ud af hver sjette “rejse dollars” på det amerikanske marked nu bruges på denne type rejser.

De ældre vil også være aktive

Denne udvikling bekræftes da også af en befolkningsundersøgelse, som rejseselskabet Spies har fået foretaget gennem analyseinstituttet Epinion. Den viser at: Tre ud af fem danskere mellem 18 og 45 år, der samtidig er i et parforhold, dyrker motion på ferien.

Ligesom den påviser, at hvert fjerde par i samme aldersgruppe har været på aktiv ferie, hvor formålet har været at dyrke motion.

Det er i sig selv ikke så overraskende, for de yngre generationer holder ferie for at holde fri fra alle fællesskaberne uden for familien, og for at gøre noget godt for sig selv og kroppen. Det er blevet en del af den moderne families kultur at være aktive og ikke blot passive forbrugere.

Men udviklingen er også begyndt at smitte af på de ældre forbrugere. For hvor folk i de ældste generationer tidligere i høj grad forbandt ferie med at spise godt og mødes om maden, så vil de også i fremtiden være mere interesseret i nye former for aktiv ferie.

Træning i andre omgivelser skaber ny motivation

Hvor mange til daglig træner drevet at et ønske om at være mere aktive eller undgå overvægt, altså mere pligtbetonet end af lyst, ja, så ser det anderledes ud, når træningen foregår under sydens sol.

Nye sanseindtryk fra andre omgivelser er medvirkende til, at træningen bliver en positiv oplevelse for deltagerne. Og når den indelukkede holdsal bliver udskiftet med naturskønne omgivelser, stimuleres man på en ny måde.

Nye afvekslende omgivelser giver et boost til træningsmotivationen, og nye positive oplevelser med en aktivitet, som de ellers finder lidt kedelig og triviel. Alene muligheden for at træne udendørs åbner både op for en smuk natur, men samtidig kan træningen føles mere ekstrem, hvilket også kan være motiverende for fitnessturister.

Flere ønsker i dag at skubbe deres træning til grænsen og udfordre sig selv på et højere plan, og her kan de varierende og barske terræner kombineret med varmen skabe en ramme, hvor træningen kan intensiveres.

Det startede med Club La Santa

Den første, der så muligheder i aktiv ferie, var helt klart Tjæreborg-præsten Ejlif Krogager, som allerede sidst i 70érne så mulighederne i at omdanne et hensygnende lejlighedskompleks på nordøstsiden af vulkanøen Lanzarote til et ferie­center, hvor sportsinteresserede og aktive mennesker kunne kombinere ferie med motion og sport. Og i juni 1983 blev ”La Santa Sport”, som var stedets første navn, indviet.

Men stedet var langt fra en succes til at begynde med. Faktisk var de første år svære. Danskerne var langt fra klar til at udskifte daseferien med motionsaktiviteter. Underskuddene var betydelige og tyngende for Tjæreborg-koncernens samlede resultat, men Ejlif Krogager var urokkelig i sin tro på stedet og kommenterede økonomien således:

”Club La Santa er en guldgrube. Det er kun et spørgsmål om, hvornår vi får guldet gravet op!”

Omgivelserne havde dog ikke helt samme tillid til den fremtidige indtjeningsevne på Club La Santa, så da Ejlif Krogager i 1989 solgte livsværket Tjæreborg Rejser til Spies Rejser, indgik Club La Santa ikke i handlen og forblev i Krogager-familiens hænder.

Og man skulle da også helt hen til 1995, før stedet kunne fremvise overskud på bundlinien. Desværre var det 3 år for sent, for Krogager, der døde i 1992, nåede aldrig at se “guldet” blive udvundet på Club La Santa. Siden 1995 har Club La Santa givet overskud hvert år, og gæsterne kommer nu fra hele verden. Halvdelen af gæsterne er danske, 30% er britiske og ca. 10% er tyske.

Efter den træge start er udviklingen kun gået én vej på stedet, og faktisk var succesen blevet så stor, at det var svært at følge med ef­terspørgslen. Hvilket betød, at man efter en gennemgribende renovering i 2014 åbnede 96 nye suiter, designet af den berømte danske arkitekt Henning Larsen. Ligesom man blandt andet tog et nyt svømmestadion og nye faciliteter til fitness og dans i brug.

Men andre havde spottet den stigende sundhedstrend, og efter Club La Santa i en årrække nærmest havde haft markedet for sig selv, kom der lidt mere konkurrence om de aktive feriegæster, da Kuoni i 2009 lancerede et tilsvarende træningsresort “Playitas” på naboøen Fuerteventura.

Her var bl.a. en olympisk pool med de rigtige mål, nye faciliteter, stort  fitnesscenter og egen golfbane. Ligesom der var 24 villaer med privat pool tæt op ad golfbanen. En form for rummelighed, der begyndte at tiltrække nye gæster med andre krav. Men selv med to store udbydere på markedet var danskernes lyst til aktive ferier langt fra mættet.

Rejsebureauerne kan mærke, at danskerne ønsker at få pulsen op på ferien

Hos Spies kan man tydeligt mærke en udvikling, hvor gæsterne i stigende grad ef­terspørger motionsfaciliteter og omgivelser, der giver dem muligheden for at være aktive, når de holder ferie.

Rejseselskabet oplever i disse år et boom i aktive ferier og har solgt 45 procent flere rejser til en aktiv ferie i 2015 sammenlignet med 2014. Og Spies har en forventning om, at efterspørgs­len kun bliver større.

»Det er en tendens, som er eksploderet de seneste år, og det er noget, der vil blive satset på. Vi har allerede indgået aftaler med instruktører, så man kan gå på aerobic- eller fitnesshold som i Danmark. Vi har også lavet løberuter og cykelruter ved mange af vores hoteller, så gæsterne kan få en god oplevelse i naturen, samtidig med at de får motion eller dyrker yoga,« udtaler Jan Vendelbo fra Spies.

Også hos Star Tour har man opdaget, at danskerne træner på livet løs. Løb, cykling og især fitnessaktiviteter er i voldsom vækst, og den tendens fortsætter på feriedestinationerne.

“Det giver prestige at være sund og aktiv på ferien. Vi tager selfier, mens vi dyrker yoga og nyder en sund smoothie ved poolen, for at fortælle folk derhjemme, at vi har overskud til at pleje os selv udvendigt og indvendigt. Faktisk er der så mange danskere, der vil træne på ferien, at vi nogle gange har lidt svært ved at følge med,” siger Nikolai Johnsen, pressechef i Star Tour.

For at kunne følge med har Star Tour inve­steret i nyt og moderne træningsudstyr, samt uddannelse af fitnessinstruktører. På den måde håber rejsebureauerne at kunne tiltrække de træningsglade danskere nu og i fremtiden.

Den samme tendens gør sig gældende på løberuterne, hvor Star Tour har måttet indtegne faste længder på 3, 5 og 10 kilometer på Blue Star hotellerne for at gøre det nemmere og mere struktureret for danskerne at tage deres faste løbetur.

Også hos Apollo Rejser kender man til denne udvikling. Udover sportsresortet Playitas har man hos Apollo udvalgt en række træningshoteller, som de mener er ekstra gode til dig, der ønsker en ferie med træning – de kalder dem Apollo Sports. Disse træningshoteller tilbyder en særlig mulighed for at kombinere en afslappende ferie med træningspas. 

Men selv med masser af nye specielt tilrettede tilbud til aktive motionester fra de traditionelle rejseudbydere, så er der også en stærk vækst i hele underskoven af mere individuelt tilrettede træningsrejser.

Hvor de store sportsresorts har slået sig op på mulighederne for at dyrke masser af sport og prøve alverdens motionsformer, der spænder fra windsurfing over svøm­ning, dykning og snorkling i vandet, til mountainbike, landevejscykling, In-liner-skating, løb og tennis, kombineret med aerobic- og cirkeltræning, fitness og golf.

Og det er klart, at denne mulighed for at prøve sig frem har tiltrukket mange. Men de har også haft stor succes med jævnlige event-uger med særligt fokus på én sportsgren eller aktivitet, f.eks. yoga eller triatlon. De senere år har der dog været en stigende tendens til vækst blandt mindre udbydere med fokus på et speciel segment og en location tilpasset denne aktivitet. Og det er en udvikling, som er helt i tråd med nye forbrugsmønstre.

Wellness rejser i voldsom vækst

Det er ikke kun din fantasi, der spiller dig et puds, hvis du føler, at alle omkring dig virker til at være besat af spa-ophold, digitale detox, yogaferie eller enhver anden form for retreat.

Det er faktisk også sådan det forholder sig i virkeligheden. Ifølge Global Wellness Institute er sundhedsrejser nu så blomstrende en industri, at én ud af hver sjette “rejsedollars” på det amerikanske marked nu bruges på denne type rejser. Det er den hurtigst voksende form for rejse med “wellness turisme”, som nu skønnes at være værd 563 mia. USD hvert år.

Den moderne livsstil, hvor vi nærmest er online 24/7 er også en massiv faktor bag wellness rejsernes stigende succes. For når vi konstant bliver bombarderet af arbejde og indtryk fra sociale medier, så opstår der et behov for at slippe stressen og koble sig af hverdagens hektiske aktiviter og destinationer.

Derfor søges der i stigende grad henimod destinationer, der tilbyder yoga, meditation, kurbade, ro og muligheden for at være tættere på naturen. Og hvor Wellness rejser tidligere var en anelse en-dimensionelle og hovedsagelig bestod af forkælelse og spa, er de sunde muligheder nu nærmest ubegrænsede.

Der tilbydes alt fra sunde spisesteder og madlavningskurser, vægttab eller boot camps og yoga-uger på hoteller og resorts.

Og i en verden, hvor næsten en tredjedel af befolkningen er overvægtig, og hvor livsstilsændringer er svære at tackle, har tanken om at få støtte til at foretage de nødvendige vaneændringer i et inspirerende miljø vundet bredt indpas, når feriedestinationen skal vælges.

Og mest af alt er mange rejsende trætte af at komme tilbage fra en ferie, der har budt på inaktivitet og for meget dårlig mad, og hvor de føler, at de har brug for ny ferie. Og netop ønsket om at få mere energi og en sundere livsstil er ifølge Wellness Institute også grunden til, at ferie med traditionelle metoder som ayurveda, kinesisk medicin og hammam-ophold opnår øget popularitet over hele verden.

Individualisering blandt forbrugerne åbner for nye muligheder

Nogle af de vigtigste kendetegn for de mo­derne forbrugere er mangfoldighed og ufor­udsigelighed. De designer i stigende grad deres forbrug, så det signalerer den rigtige identitet og livsstil.

Hvilket betyder, at de i højere grad er blevet til kreative individua­lister, der ønsker at sætte et personligt præg på deres forbrug. Og ligesom det kan ske på den måde som tøj og bolig sammensættes på, ja, så har det også indflydelse på rejseønskerne.

Der er fokus på oplevelser, og det er ikke kun selve rejsen, som der er fokus på, men i lige så høj grad den måde den sælges på.

Når vi besøger specialbutikker, ja, så er det lige så meget for at få duften af nyristet kaffe eller smagsprøver på spændende oste. Produktet iscenesættes som en oplevelse, og prisen får mindre betydning.

Når den moderne forbruger gerne vil være i overensstemmelse med at signalere sundhed, overskud og kontrol, så kan det være en del af denne selviscenesættelse, at turen går med veninderne via en mindre yoga­udbyder til et økologisk resort, hvor der udover yoga også er organiske måltider, og hvor stedets ressourcheforbrug er i økologisk balance.

Eller det kunne være cykelentutiasten, der vælger, at det er mere autentisk at bestige de samme bjerge som heltene fra Tour de France end bjergene på en vulkanø.

Vi er også blevet mere bevidste om den eks­terne signalværdi, der ligger i at lufte vores oplevelser på de sociale medier. Og det giver lidt mere street credit at lufte foto af de trætte ben udad vinduet på et lille fransk bjerghotel end fra altanen på et traditio­nelt resort.

For det indgår som et væsenligt ele­ment af selviscenesættelse, at der gerne udbygges med foto på Instagram eller facebook de såkaldte “Braggies”.

Bootcamps og specifikke trænings-rejser i vækst

I mange år har en del danske fitnesscentre haft en tradition for at arrangere rejser for deres medlemmer. Typisk til et af de større resorts, udfra en betragtning om at størstedelen af den type “fitnessturister” foretrækker rejser som en del af en gruppe.

Og på den måde skabe ferieoplevelser sammen, hvilket giver dem mulighed for at knytte et stærkere bånd, der også kan overføres til hverdagen. Men ulempen ved denne type “medlemsrejser” har også været, at en mindre gruppe let “forsvandt” blandt stedets øvrige aktiviter, og det derfor mere blev en f.eks. “La Santa”-oplevelse end en ople­velse med fitnesscenteret som afsender.

De senere år har der da også været en stigende tendens til at finde mindre lokationer, der har faciliteterne til at dække en mindre gruppes behov, og hvor man bedre som arrangør kan sætte sit personlige præg på medlemmernes oplevelser.

Samtidig er der også dukket en lang række mindre resorts op over hele Europa, der tilbyder meget specifikke ophold, hvor fitnessudøverne kan tilmelde sig på egen hånd og intensivt styrke deres kompenten­cer indenfor lige nøjagtigt den træningsform, de dyrker.

At rejse alene på den måde giver også gode muligheder for at møde andre, der har samme træningsønsker, hvilket igen muliggør et socialt sammenhold via det fælleskab, der opstår baseret på den fælles interesse for træning.

Det er ikke kun de yngre forbrugere, der er blevet mere og mere optaget af at spise sundt og være fysisk aktive. Også de ældre køber økologisk, er kritiske over for funktionelle fødevarer og lægger vægt på at se slanke ud.

En udvikling, der ikke er blevet mindre af, at efterkrigstidens store årgange nu er kommet op i årene, men ønsker sig et aktivt liv som ældre. Men hvor det før især var de unge under 50 år, der valgte aktiv ferie, så er de ældre nu også kommet med.

Men hvor de yngre foretrækker at dyrke fitness, styrketræning, løb og yoga på ferien, så tiltrækkes de ældre over 50 år stadigvæk primært af vandreture.

Men som noget nyt vinder cyklen i stigende grad indpas hos de ældre. Her er cykel­ferie stille og roligt blevet mere populært og har i stort omfang givet golfen baghjul. En trend, der allerede er begyndt at afspejle sig hos midaldrende mænd, der i stigende grad bytter golfrejsen ud med en cykelrejse.

Faktist i så høj grad, at det blandt trendspottere allerede har affødt et begreb “MAMIL” (middle-aged man in lycra).