Iværksætteren Rasmus Thorup Andersen solgte i sommeren 2017 sit livsværk til den norske fødevarekoncern Scandza til, hvad der formodes at være et trecifret millionbeløb, men fortsætter i direktørstolen og har fokus på yderligere vækst.

Tekst: Steen Broford / Foto: Lothar Friis

Fortællingen om Bodylab Nutrition er mest af alt historien om den klassiske iværksætter. Historien om en ung mand, der fik en god ide og opdagede et hul i markedet, og via hårdt og vedholdende arbejde formåede han at tage virksomheden på en lang rejse.

Fra den ydmyge begyndelse på et kollegieværelse til et stort domicil med omfattende produktion af specialiserede produkter, der sælges i såvel ind- som udland, frem imod et salg af livsværket til en norsk koncern for, hvad der formodes at være et trecifret millionbeløb.

F41-årige Rasmus Thorup Andersen fortsætter efter salget af sit livsværk i direktørstolen og ser frem imod yderligere vækst.

Navnet på den unge mand er Rasmus Thorup Andersen, og historien går helt tilbage til 2001, hvor han var i færd med at færdiggøre sin Cand.merc. uddannelse i Århus. Rasmus boede på daværende tidspunkt på et kollegieværelse og var samtidig aktivt involveret i kollegiets træningscenter.

Han blev interesseret i ernæringens betydning for muskelopbygning og begyndte derfor at undersøge effekten af protein- og kreatinprodukter.

Bodylab startede med frustration over et svært gennemskueligt marked

Denne research på europæiske og amerikanske websites skulle vise sig at være vanskeligere end Rasmus oprindeligt havde forestillet sig.

“Det var et marked, der dengang var præget af nogle få store amerikanske producenter og en lang række halvprofessionelle onlinebutikker, og det var ikke nemt at finde pålidelige oplysninger. Det var meget lidt dokumentation for påstande omkring effekt, og i det hele taget var markedet ret uoverskueligt med hensyn til pris og kvalitet,” fortæller Rasmus Thorup Andersen.

Samtidigt var der en anden og afgørende stor forskel på de amerikanske og de europæiske forbrugere. For hvor man “over there” foretrak farvestrålende emballager og masser af tilsatte sødestoffer, så foretrækker europæiske forbrugere så rene råvarer som muligt.

Når Rasmus talte med sine venner og bekendte i træningsmiljøet, kunne han konstantere, at de delte hans frustrationer og havde de samme problemer med at finde ordentlige produkter. Der var kort sagt et hul i markedet, et fremtidigt potentiale tegnede sig, og der var grundlag for en forretningsplan.

bodylab nutrition lager
Mere end 300.000 produkter pakkes og afsendes årligt – alene til danske kunder.

Rasmus Thorup Andersens venner blev de første kunder

Forretningsplanen blev til Bodylab Nutrition, der startede i 2002 sammen med hjemmesiden www.bodylab.dk. Til at begynde med forsøgte Rasmus Thorup Andersen sig med at importere færdige produkter. Men det viste sig hurtigt, at kvaliteten var for dårlig og prisen for høj. Og han rettede derfor blikket imod mejerierne, der er de primære producenter af valle, som er hovedstenen i proteinpulver.

Og hos mejerierne viste det sig hurtigt, at det såvel var muligt at opnå de rigtige priser og ikke mindst valid information om pulverets kvalitet og indhold. Forhold, som gav ham det helt rigtige udgangspunkt for at begynde at udvikle egne produkter, der tilmed kunne afsættes til priser, som var markant under det daværende prisniveau på markedet.

Det første kundeunderlag blev skabt via en mail med et tilbud til alle Rasmus’ venner fra træningsmiljøet. I løbet af kort tid stod det klart, at der var såvel et marked, som rigtig gode muligheder for ekspansion.

Netop færdig med sin uddannelse og med en start-up kapital på omkring 100.000 kr. påbegyndte Rasmus Thorup Andersen etableringen af de første produktionsfaciliteter i Hadsund.

“Min families support var enestående, og ikke mindst min fars baggrund som ingeniør havde stor betydning for at få skabt det rigtige produktionsapparat,” fortæller Rasmus og fortsætter med klædelig jysk beskedenhed: “Det var et godt tidspunkt at starte på. Onlinehandel var godt på vej, og samtidig var konkurrencen ikke så hård. Det betød, at vi for relativt få midler kunne komme i gang og samtidig få afsat produkterne.”

Bodylab kom i gang på det rigtige tidspunkt

Timingen kunne næsten ikke have været bedre, for det var netop i de år, at udviklingen i danskernes træningsvaner for alvor eksploderede og markedet voksede. Men to andre taktiske genistreger var også stærkt medvirkende faktorer til brandets voksende popularitet.

For med oprettelsen af www.bodybuilding.dk, en hjemmeside hvor brugerne kunne finde inspirerende artikler med råd og vejledning til kost og træning, havde Rasmus skabt grundlaget for en unik markedsføringsplatform, ikke mindst i takt med at siden udviklede sig til at blive en af de mest besøgte træningssider i Danmark.

Men også fordi denne hjemmeside gav virksomheden et direkte link til forbrugerne og dermed muligheden for at aflæse deres ønsker og behov. Og på den måde sikre sig, at produktsortimentet hele tiden var i overensstemmelse med kundernes ønsker og behov.

Samtidigt tilbød Rasmus allerede fra begyndelsen kunderne muligheden for at teste produkterne. Ved blot at betale for portoen, havde alle mulighed for at få en gratis smagsprøve tilsendt i deres ønskede smag. Hvilket betød, at Bodylab hurtigt opnåede en stor kendskabsgrad i træningsmiljøet for et ganske beskedent reklamebudget.

Sortimentet udvikles til mere end proteinpulver

Den voksende interesse for kosttilskud fra en bredere målgruppe betød da også, at sortimentet hurtigt udviklede sig.

“Da vi startede, var vores primære fokus på dem, der trænede meget seriøst, og for hvem et højt proteinindtag var en nødvendighed,” fortæller Rasmus. Men det blev rimeligt hurtigt klart for ham, at forbrugerne havde mange andre behov end protein, og sortimentet blev derfor hurtigt udviddet til også at omfatte andre produkter.

I takt med at der kom nye varer til, blev brugen af proteinprodukter også langt mere udbredt og målguppen ændrede sig.

“Vores oprindelige målgruppe stillede ikke de helt store krav til smag og variation af deres proteinkilder, de havde mere fokus på effekt. Men i takt med flere begyndte at interessere sig for korrekt ernæring, var det vigtigt, at vi også udviklede nye smagsvarianter med bredere appeal, for at indfri det enormt store potentiale, som vi kunne se, at en større udbredelse ville have for os.”

Etableringen af et professionelt smagspanel, der konstant er med til at justere produkterne og udvikle nye, var bl.a. et af de tiltag, som Bodylab satte igang for at skabe nye produkter, der både var velsmagende og indbydende nok til at nå et bredere marked.

Bodylab oplevede voldsom vækst og flyttede til nyt domicil

Op igennem virksomhedens første leveår oplevede man en voldsom vækst, og i 2009 medførte det, at man rykkede ind et nyt 1.000 kvadratmeter domicil på havnefronten i Hadsund. Oprindeligt var Bodylabs koncept bygget på salg direkte fra fabrikken uden om fordyrende mellemled. Man solgte over internettet direkte til forbrugerne, og stod selv for at producere og levere og undgik fordyrende mellemled.

Men i takt med proteindrikke og barer flyttede sig fra et nicheprodukt til mainstream, krævede det også nye salgskanaler. For ikke mindst i takt med at også kvinderne fik øjnene op for værdien af proteinprodukter, blev disse også i højere grad betragtet som sunde snack og mellemmåltider frem for sportsspecifik ernæring. Det betød også, at det var vigtigt at være tilstede i fitnesscentre, convenience stores og dagligvarebutikker.

Efter at have afprøvet flere salgskanaler, førte det til oprettelsen af søstervirksomheden NutriNord, hvis primære forretningsområde er salg ad andre kanaler end det direkte forbrugersalg, samt produktion af white-label produkter, der eksporteres til udlandet.

Functional food og sunde produkter er fremtiden

Er der noget, som kendetegner de fleste succesfulde iværksættere, så er det et knivskarpt blik for, hvor de fremtidige udviklingsmuligheder er tilstede. Netop Rasmus tro på, at Bodylabs produkter med tiden ville kunne finde vej til hylderne i dagligvarebutikker landet over og hans tidlige erkendelse af kvinders stigende betydning på markedet, er begge gode eksempler på en fremsynet strategi og ikke mindst en vellykket implementering af denne.

“Det har været en spændende men også udfordrende process at være med til at føre produkter, der oprindeligt blev betragtet  som nicheprodukter ind på nye markeder. Og vi er naturligvis stolte af, at f.eks. vores proteinbarer i dag bliver solgt i fitnesscentre, kiosker og dagligvarebutikker. Vi følger nøje udviklingen indenfor functional food samt den øgede fokus på sundhed, fordi der er fremtidige udviklingsmuligheder for os der,” fortæller Rasmus Thorup Andersen.

Netop det blik for tidens tendenser og en målrettet satsning på at opfylde behovene hos en kundegruppe, der prioriterer træning og sund livsstil højt, betød også, at Bodylab på kort tid blev markedsledende indenfor udvikling af fit lifestyle produkter.

En hastigt voksende fødevarekategori, der består af færdiglavede, ernæringsforbedrede produkter med fokus på øget proteinindhold og ingen tilsat sukker. I sortimentet finder man et bredt udvalg af produkter til madlavning, bagning, dressinger og toppings, til desserter og snacks: Kort sagt alt fra smørbart proteinrigt chokoladepålæg, over shake & bake proteinpandekager og til sukkerfrie, proteinholdige vingummier. Altsammen produkter der er designet til kunder, som går op i at få dækket proteinbehovet og minimere sukkerindtaget i hverdagen.

Kosttilskud kontrolleres grundigt

Men at bevæge sig ind på det generelle fødevaremarked, var også forbundet med nye udfordringer og konsekvent fokus på kvalitet. For Fødevaremyndighederne stiller strenge krav til dokumentation og hygiejne, og forbrugerne stiller høje krav til smag og varedeklarationer.

“Så vi arbejder hele tiden intenst på at sikre, at kvalitet og service er i top. Og det gælder hele forløbet, lige fra vores indkøb af råvarer til kunden modtager færdigvarerne,” fortæller Rasmus.

Det betyder i praksis, at alle råvarer indkøbes fra nogle af verdens førende leverandører, og Bodylabs medarbejdere hvert år bruger mange ressourcer på at teste og godkende hvert enkelt parti. Ligesom alle offentlige kontrolrapporter naturligvis kan ses på Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Når man i dag ser tilbage på vækstkurven hos Bodylab, så tegner der sig et billede af konstant vækst og fremgang. Men på trods af dette har det naturligvis ikke været uden udfordringer, og vi skal blot små 10 år tilbage i tiden for at finde et scenarie, hvor Rasmus Thorup Andersen faktisk overvejede at sælge sin virksomhed.

Men som den mellemste af tre brødre, der alle driver selvstændig virksomhed, havde han også en god portion vedholdenhed med i bagagen, så i stedet valgte han at ansætte sin første medarbejder. Næppe en beslutning han fortryder i dag, hvor virksomheden beskæftiger mere end 50 medarbejdere på domicil, fabrik og lager i Hadsund. Og hvor man i 2017 havde en omsætning på 140 millioner kroner og et driftsoverskud på 9 millioner kroner.

Selvom virksomheden siden den ydmyge start er vokset til at være blandt Skandinaviens førende producenter af proteinholdige kosttilskud, så var det Rasmus’ overbevisning, at der stadigvæk var masser af potentiale, som manglede at blive indfriet.

“ Vi var også klar over, at det var blevet tid til at lade nogle nye kræfter komme ind over og give Bodylab det næste store løft.”

Rasmus Thorup Andersen, stifter af Bodylab.

“Vores mål har i de seneste par år været at vækste virksomheden så meget som muligt, samt realisere det potentiale, vi har i virksomheden og vores brand. Men vi var også klar over, at det var blevet tid til at lade nogle nye kræfter komme ind over og give Bodylab det næste store løft.”

Den tankegang udmøntede sig i, at Rasmus Thorup Andersen og den øvrige virksomhedsledelse i et års tid inden sommerens salg havde arbejdet intensivt for at finde en ny medejer eller ejer, der kunne være med til at bringe virksomheden op på et nyt niveau.

Med et produktionsapparat der kan producere mere end 6 tons proteinpulver om dagen, er der også brug for masser af lagerplads til opbevarelse af råvarerne.

Rasmus Thorup Andersen fortsætter som direktør

Køberen er den norske fødevarekoncern Scandza, der allerede er kendt på det danske kagemarked med produkter som Bisca og Karen Volf. Og med overtagelsen af 100 procent af ejerandelene har Scandza nu sat sig et mål om at få udbredt Bodylab produkter på både det svenske og det norske marked.

Beskeden om, at handlen var faldet på plads, fik Rasmus Thorup Andersen i starten af juli midt under en koncert på Nibe Festival. For det var her, at der tikkede en mail ind fra Bodylabs advokat, som kunne fortælle, at salget af hans livsværk var faldet på plads, samt at køber havde skrevet under på papirerne.

“Der røg mange tanker gennem mit hoved. Jeg havde ganske vist på fornemmelsen af, at det kunne ende sådan, for jeg havde selv skrevet under på papirerne samme formiddag. Men man ved jo aldrig helt, hvordan sådan noget udvikler sig,” fortæller Rasmus.

Den endelige salgspris er ikke blevet offentliggjort, men baseret på de senere års omsætning og driftsoverskud formodes det, at der er tale om et trecifret millionbeløb.

“Jeg ville egentlig gerne have beholdt en minoritetsandel i virksomheden, men det kunne ikke lade sig gøre. I stedet har jeg indgået en attraktiv earn-out-aftale med Scandza, som løber de næste tre år,” siger Rasmus.

Scandza var interesserede i, at hele det hidtidige ledelseshold forblev en del af Bodylab, og det har de takket ja til. Hvilket betyder, at Rasmus fortsætter som direktør i virksomheden og dermed forbliver en del af det hold, der skal bringe Bodylab til det næste niveau.

“Scandzas ambition med Bodylab er jo ikke at vækste os 5 eller 10 procent om året. De kommer til at sætte en højere ambition for firmaet, og jeg vil gerne være med på rejsen, lære af nogle dygtige mennesker og få en masse input i forhold til, hvordan man driver og vækster en virksomhed. Og den mulighed får jeg med den her ordning,” afslutter Rasmus Thorup Andersen.