Aktiv ferie står højt på danskernes ønskeliste, så det er ikke kun din fantasi, der spiller dig et puds, hvis du føler, at alle omkring dig virker til at være besat af Fitness Camps, spa-ophold, digitale detox, yogaferie eller enhver anden form for retreat.
Tekst: Jeppe Bach / Foto: Jimmy Lund Henriksen
Den tid, hvor drømmen om en god ferie var ensbetydende med at flade ud ved en pool med en kulørt drink i hånden, er for længst forbi. Og selv om ferie for nogen er 14 dage sydpå, så må ferien i dag hellere end gerne indeholde elementer af fysisk aktivitet, ny inspiration eller en pause fra den hektiske hverdag.
Hvor nogen vælger at tage løbeskoene med på ferie og udforske nye løberuter, indlogerer andre sig på et ferieresort med fitnesscenter, så formen kan holdes ved lige, eller tager på specifikke træningsophold, mens andre igen tager på decideret vandre- eller cykelferier.
Men uanset hvad, så har det den samlede betydning, at danskerne i stigende grad vil have sved på panden og forbrænde kalorier i stedet for afslapning ved swimmingpoolen.
Og det en helt naturlig udvikling, at man i dag, hvor rigtig mange har stillesiddende jobs og for lidt fritid til at være aktive, i stigende grad vil bruge ferien på fysiske aktiviteter.
De ældre vil også på aktiv ferie
Denne udvikling bekræftes da også af en befolkningsundersøgelse, som rejseselskabet Spies har fået foretaget gennem analyseinstituttet Epinion. Den viser at: Tre ud af fem danskere mellem 18 og 45 år, der samtidig er i et parforhold, dyrker motion på ferien.
Ligesom den påviser, at hvert fjerde par i samme aldersgruppe har været på aktiv ferie, hvor formålet har været at dyrke motion.
Det er i sig selv ikke så overraskende, for de yngre generationer holder ferie for at holde fri fra alle fællesskaberne uden for familien, og for at gøre noget godt for sig selv og kroppen. Det er blevet en del af den moderne families kultur at være aktive og ikke blot passive forbrugere.
Men udviklingen er også begyndt at smitte af på de ældre forbrugere. For hvor folk i de ældste generationer tidligere i høj grad forbandt ferie med at spise godt og mødes om maden, så vil de også i fremtiden være mere interesseret i nye former for aktiv ferie.
Aktiv ferie i andre omgivelser skaber ny motivation
Hvor mange til daglig træner drevet at et ønske om at være mere aktive eller undgå overvægt, altså mere pligtbetonet end af lyst, ja, så ser det anderledes ud, når træningen foregår under sydens sol.
Nye sanseindtryk fra andre omgivelser er medvirkende til, at træningen bliver en positiv oplevelse for deltagerne. Og når den indelukkede holdsal bliver udskiftet med naturskønne omgivelser, stimuleres man på en ny måde.
Nye afvekslende omgivelser giver et boost til træningsmotivationen, og nye positive oplevelser med en aktivitet, som de ellers finder lidt kedelig og triviel. Alene muligheden for at træne udendørs åbner både op for en smuk natur, men samtidig kan træningen føles mere ekstrem, hvilket også kan være motiverende for fitnessturister.
Flere ønsker i dag at skubbe deres træning til grænsen og udfordre sig selv på et højere plan, og her kan de varierende og barske terræner kombineret med varmen skabe en ramme, hvor træningen kan intensiveres.
Rejsebureauerne kan mærke, at danskerne ønsker at få pulsen op på ferien
Rejseselskabet oplever at efterspørgslen på aktiv ferie kun bliver større.
Tendensen, med at tænke fysisk aktivitet ind i ferien er i voldsom vækst og danskerne træner på livet løs og når de holder ferie.
Men det er ikke kun det store rejse udbydere der mærker den stigende interesse for deres rejser til sports resorts og hoteller med sports aktiviteter. De senere år har der også været en stigende tendens til vækst blandt mindre udbydere med fokus på et speciel segment og en location tilpasset denne aktivitet.
Wellness rejser i voldsom vækst
Det er ikke kun din fantasi, der spiller dig et puds, hvis du føler, at alle omkring dig virker til at være besat af spa-ophold, digitale detox, yogaferie eller enhver anden form for retreat.
Det er faktisk også sådan det forholder sig i virkeligheden. Ifølge Global Wellness Institute er sundhedsrejser nu så blomstrende en industri, at én ud af hver sjette “rejsedollars” på det amerikanske marked nu bruges på denne type rejser. Det er den hurtigst voksende form for rejse med “wellness turisme”, som nu skønnes at være værd 563 mia. USD hvert år.
Den moderne livsstil, hvor vi nærmest er online 24/7 er også en massiv faktor bag wellness rejsernes stigende succes. For når vi konstant bliver bombarderet af arbejde og indtryk fra sociale medier, så opstår der et behov for at slippe stressen og koble sig af hverdagens hektiske aktiviteter og destinationer.
Derfor søges der i stigende grad henimod destinationer, der tilbyder yoga, meditation, kurbade, ro og muligheden for at være tættere på naturen. Og hvor Wellness rejser tidligere var en anelse endimensionelle og hovedsagelig bestod af forkælelse og spa, er de sunde muligheder nu nærmest ubegrænsede.
Der tilbydes alt fra sunde spisesteder og madlavningskurser, vægttab eller boot camps og yoga-uger på hoteller og resorts.
Og i en verden, hvor næsten en tredjedel af befolkningen er overvægtig, og hvor livsstilsændringer er svære at tackle, har tanken om at få støtte til at foretage de nødvendige vaneændringer i et inspirerende miljø vundet bredt indpas, når feriedestinationen skal vælges.
Og mest af alt er mange rejsende trætte af at komme tilbage fra en ferie, der har budt på inaktivitet og for meget dårlig mad, og hvor de føler, at de har brug for ny ferie. Og netop ønsket om at få mere energi og en sundere livsstil er ifølge Wellness Institute også grunden til, at ferie med traditionelle metoder som ayurveda, kinesisk medicin og hammam-ophold opnår øget popularitet over hele verden.
Bootcamps og specifikke trænings-rejser i vækst
I mange år har en del danske fitnesscentre haft en tradition for at arrangere rejser for deres medlemmer. Typisk til et af de større resorts, ud fra en betragtning om at størstedelen af den type “fitnessturister” foretrækker rejser som en del af en gruppe.
Og på den måde skabe ferieoplevelser sammen, hvilket giver dem mulighed for at knytte et stærkere bånd, der også kan overføres til hverdagen. Men ulempen ved denne type “medlemsrejser” har også været, at en mindre gruppe let “forsvandt” blandt stedets øvrige aktiviteter, og det derfor mere blev en f.eks. “La Santa”-oplevelse end en oplevelse med fitnesscenteret som afsender.
De senere år har der da også været en stigende tendens til at finde mindre lokationer, der har faciliteterne til at dække en mindre gruppes behov, og hvor man bedre som arrangør kan sætte sit personlige præg på medlemmernes oplevelser.
Samtidig er der også dukket en lang række mindre resorts op over hele Europa, der tilbyder meget specifikke ophold, hvor fitnessudøverne kan tilmelde sig på egen hånd og intensivt styrke deres kompetencer indenfor lige nøjagtigt den træningsform, de dyrker.
At rejse alene på den måde giver også gode muligheder for at møde andre, der har samme træningsønsker, hvilket igen muliggør et socialt sammenhold via det fællesskab, der opstår baseret på den fælles interesse for træning.