Livet handler om at udleve drømmene

Hun er en efterspurgt personlig træner og halvdelen af den dynamiske duo, der står bag det succesfulde “The Protein Kitchen” koncept. Og nå ja, så skriver hun også om sundhed på sin velbesøgte blog på de sociale medier.

Tekst: Steen Broford / Foto: Jimmy Lund Henriksen

Det lyder umiddelbart som en ordentlig mundfuld, men når man møder 28-årige Cecilie Lind for første gang, så bliver man hurtigt overbevist om, at hun besidder et højt energiniveau og en brændende passion for at vise omverdenen, hvor let, sjovt og velsmagende det kan være at leve sundt. Og så er hun enhver journalists drøm at interviewe, for hun er velartikuleret og udtrykker sig klart og præcist, som når hun f.eks. beskriver sig selv: “Som en ægte livsnyder, madentusiast, træningsnørd og iværksætter med en livsmission, der går på at inspirere, motivere og hjælpe andre til at leve sundt.”

I en verden, hvor sundhed fylder mere og mere, er det ikke usædvanligt at møde unge mennesker, der bobler af begejstring for emneområdet. Men i modsætning til mange andre, der lader det blive ved drømmene, så har Cecilie valgt at følge sin passion og udleve drømmene uden sikkerhedsnet.

 

Sunde vaner var en del af opvæksten

Cecilie er født i Danmark, men tilbragte barndomsårene i USA, og beskriver sig selv som lidt af en sports- og helsenørd. Hun begyndte at spille tennis allerede som 5-årig og dyrkede denne sport på eliteplan i mange år. Også de gode madvaner blev grundlagt tidligt.

For med en mor, der elskede at udvikle egne delikate og sunde opskrifter, havde Cecilie allerede fra en ung alder alle muligheder for at blive inspireret og suge viden til sig. “Min mor sagde altid: Mad skal være en oplevelse og være en belønning til alle dine sanser. Det skal se lækkert ud, dufte godt, smage godt og være sundt på samme tid.”

Den sunde livsstil blev dog udfordret, da Cecilie gik i gang med sine studier. “Da jeg begyndte at få travlt med studierne, stoppede jeg med at spille tennis på eliteplan. Jeg havde dog stadigvæk en stor appetit, så med en studietid der indbefattede masser af øl, en festlig livsstil og ingen træning, tog jeg pludselig en del på. Og det havde jeg det bestemt ikke godt med, for hele mit liv havde jeg været vant til at være sund, stærk og fit.”

Det var på det tidspunkt, at Cecilie for første gang meldte sig ind i Hardwork Studio og stiftede bekendtskab med fitness verden. Efter at have trænet i et stykke tid på egen hånd, uden at vægten havde flyttet sig nævneværdigt, opsøgte Cecilie en personlig træner og begyndte at styrketræne og gradvist begyndte resultaterne at komme. På et tidspunkt blev hun hyret af Nutramino som model og brand-ambassadør med henblik på at udbrede brugen af proteintilskud til det voksende kvindesegment.

 

Mistede sin mor

I juni 2011 blev Cecilie ramt af en forfærdelig tragedie. Hun mistede sin blot 47-årige mor, der gik bort efter et ultra kort leukæmi forløb. “På det tidspunkt, hvor min mor gik bort, arbejdede jeg i Microsoft og studerede IT. Jeg trænede og spiste sundt, men jeg var alt for hård ved mig selv, og de ting, jeg gjorde og skabte, var aldrig godt nok i min egen optik. Jeg værdsatte slet ikke livet og mig selv nok! Jeg fulgte normen, og handlede efter “burde” i stedet for “lykke”. Jeg valgte at konkurrere i Body Fitness efter min mors død. Hele hendes sygdomsforløb var ultrakort; hun blev syg, røg i koma efter nogle dage og døde ugen efter. Det var helt forfærdeligt. Jeg kunne hverken koncentrere mig om job eller studier. Jeg kunne ikke få mig selv igang om morgenen – så min kost og træning blev som terapi, hvor jeg kunne få afreageret. For pludselig skulle jeg rumme vrede, sorg og frustration, samt tanker omkring vores eksistensgrundlag. Træningen og kosten var mine holdepunkter, mens alt omkring mig var kaotisk.”

Moderens død satte også gang i en masse tanker hos Cecilie og fik hende til at genoverveje sit liv. “Jeg begyndte at stille mig selv væsentlige spørgsmål, som: “Var jeg virkelig lykkelig?”, “Stod jeg op om morgenen til noget, jeg inderligt brændte for?” og “Hvad var det vigtigste for mig i livet?”

En af moderens største passioner var at være kreativ i et køkken. Og hun havde en drøm om at starte sit eget sunde cateringfirma, og da hun endelig besluttede sig for at forfølge sin drøm og startede op, gik der ikke mere end 6 måneder, før hun pludseligt gik bort.

“På det tidspunkt gik det op for mig, at livet er kort, og man kan dø i morgen. Og at det er vigtigt for mig, at når den dag kommer, kan jeg se tilbage og erkende, at jeg har gjort det, jeg elsker og har haft modet til at udleve mine drømme.”

Det sikre job i Microsoft blev sagt op på trods af venner og bekendtes advarsler. “Hvordan kan du sige dit job op? var nok den sætning, jeg oftest hørte på det tidspunkt. Men jeg vidste, at det var ikke det, jeg skulle. Jeg kunne ganske enkelt ikke se mig selv sidde bag en skærm resten af livet.”

Samtidigt betød ambassadør jobbet hos Nutramino, at Cecilie var ude og holde en række foredrag, primært henvendt til kvinder omkring, hvordan man kan leve sundere på en nem måde. Og hun var begyndt at lave sunde opskrifter og træningsøvelser, som hun delte på instagram og senere på egen blog.

Med en befriende tilgang om “Jeg er ingen guru”, og et ærligt budskab om “Jeg har ikke den endegyldige løsning til, hvordan I bør leve jeres liv, og hvordan jeres kost og træning bør være!” og med stor respekt for den mangfoldighed der regerer i fitnessverden, men i stedet med fokus på inspiration til, hvordan læserne kan tilbydes alternative måder at spise, træne og tænke for at skabe forandringer, fik Cecilies blog hurtigt luft under vingerne og har i dag mere end 75.000 følgere.

 

The Protein Kitchen

Historien om The Protein Kitchen tog sin begyndelse i starten af 2014, hvor Cecilie Linds succes med at opbygge sin populære blog og profil på Instagram fangede opmærksomheden hos Morten Storgaard fra bureauet Welovedesign.

“Da Morten henvendte sig for at høre, om vi ikke skulle skrive en bog og udgive den direkte uden om traditionelle forlag, blev jeg med det samme tændt på tanken om, at vi på den facon ville kunne bestemme alting selv. Her var der en unik chance for at skrive ikke blot en kogebog, som mange ville få glæde af, men at jeg også på den måde ville være fritaget for at skulle pakke mine budskaber ind i nogle “sælgende overskrifter”, som forlagene har for vane. Men i stedet kunne have fokus på at formidle viden om, hvordan læserne kunne få adgang til protein og gode råvarer, og hvordan de kunne udskifte de usunde ting med de sunde. Men det tændte mig også, at Morten fra starten lagde vægt på, at vores samarbejde ikke blot skulle være omkring en bog, men begyndelsen til noget mere.”

Bogen “The Protein Kitchen” med 34 proteinrige opskrifter var udformet på en enkel og let tilgængelig måde, der sikrede, at den blev brugt, når der skulle laves mad – og ikke bare kom til at stå til pynt på hylden. Og den ramte markedet på det helt rigtige tidspunkt og er efterfølgende blevet oversat til engelsk og tysk. Ligesom den blev fulgt op af bog nummer 2 “Protein Food”.

Ved at eksperimentere med at kreere sine egne sunde opskrifter i køkkenet og med fokus på et højere indhold af protein, de gode kulhydrater og sunde fedtsyrer, opdagede Cecilie, hvor hendes egen passion i fitness- og sundhedsverdenen var. Nemlig i at give omverden et indblik i, hvor uendeligt mange muligheder der findes for at spise godt indenfor sunde rammer.

“Jeg tror på, at folk gerne vil have og ikke mindst fortjener noget ærligt mad, skabt af ordentlige kvalitetsråvarer, og jeg var træt af  af se 14 e-numre på indholdssedlen, hver gang jeg vendte en fødevarer om. Og jeg tænkte, at jeg kunne umuligt være den eneste, der havde det sådan. Samtidigt spøgte min mors drøm om at starte en sund catering i mit baghoved, og jeg tænkte, at det skulle ikke gå med hende i graven. Så da vi gik igang med The Protein Kitchen, og jeg sagde mit fuldtidsjob op hos Nutramino, og gik mine egne veje, havde jeg det, på trods af det var et stort skridt, vildt godt med det, fordi jeg på den måde føler, at hun er med mig.”

Ideén bag The Protein Kitchen er som udgangspunkt at lave sund og frisk mad, og derfra kan maden gå i både glutenfri og veganske retninger. Kyllingerne er franske landkyllinger, laks er stressfri, og der er fokus på dyrevelfærd, ligesom der bruges økologiske produkter så meget, som det kan lade sig gøre.

Fra en ganske beskeden start, hvor der blev leveret havregrynskugler til hylderne i Magasins Mad og Vin på Kgs. Nytorv i København, er virksomheden de senere år vokset med raketfart.

Og i dag tæller kundelisten bl.a. 7-eleven, Joe & the Juice og onlinesupermarkedet Nemlig.coms. Og tiden, hvor de to stiferere var de eneste, som arbejde der, er også forlængst forbi. I dag er der 15 ansatte, og nyeste skud på stammen er en food truck på Papirøen.

“I starten stod jeg selv i køkkenet kl. 3.00 om natten – for derefter at tage ud i butikkerne med en kasse og prøve at få det på hylderne, samle folk til at prøvesmage og samtidigt stå for markedsføring. Det har i den grad været et learning by doing projekt. Vi vidste intet, men måtte undersøge alt fra emballage til fødevarerregler og finde ud af, hvordan man fragter varerne ordentligt etc.”

Friskheden i produkterne nægter The Protein Kitchen at gå på kompromis med. Det har både været med til at åbne døre, men det betyder også en begrænset holdbarhed, som også har spændt ben for store aftaler. For når der benyttes friske råvarer og ingredienser, er holdbarheden kortere, men risiko langt større i forhold til virksomheder, der laver lignende produkter med tilsætningsstoffer.

“Mange butikker ønsker 10 dages holdbarhed, men det er stik imod vores koncept – for hvis man skal opnå så lang holdbarhed, skal der tilsættes kunstige ting, og det nægter vi. Heldigvis bliver bevistheden omkring friske råvarer højere hos forbrugerne, så tiden arbejder for os, og jeg tror på at det nok skal lykkes.”

 

Unik 100% bæredygtigt samarbejde med Joe & the Juice

Et møde med Joe & the Juice kæden tog en uventet drejning, for oprindeligt var planen at overbevise juice-forretningerne om, at de manglede noget, som kunne sælges som tilbehør til kaffen. I stedet fik de udleveret en affaldssæk, fyldt med det frugtkød, der har til overst efter frugter var presset til juice, og som kæden ellers bare smed ud og en udfordring der lød: “Lav noget med det her!”

En udfordring Cecilie angreb hjemme i køkkenet. Valget faldt på muffins, og ret hurtigt smagte de ganske fint. En uge efter var prototypen klar, og i dag sælger Joe & the Juice iværksætterduoens muffins i alle kædens butikker i Danmark såvel som i udlandet.

 

Træning er min legeplads

På trods af et hæsblæsende program finder Cecilie stadigvæk tid i kalenderen til sin egen træning. “Sidste år havde jeg ikke meget energi, men for mig skal træning være en lige så naturlig del af min hverdag som at børste tænder. Så jeg træner 4-5 gange om ugen – og jeg afsætter tiden til det. Træning tømmer mit hoved for arbejde og andre tanker, mens det står på. Og uanset hvor travlt man har, skal man have “mig”-tid – og det er det, min træning er for mig. Jeg elsker at træner – det er min legeplads.”

Træning i dag er for hendes egen skyld, og den adskiller sig markant fra de år, hvor hun konkurrerede i Body Fitness. Og selvom det blev til medaljer til såvel DM som NM og en deltagelse i den prestigefyldte Arnold Classic, så forholder hun sig ganske forbeholdent til denne genre i dag: “Jeg bryder mig ikke om at træne udelukkende for æstetik, men elsker at træne for performance. På trods af det er blev ganske populært, så ville jeg ønske for mange kvinder, at de aldrig valgte at gå den vej. Det skaber et forskruet selvbillede, for man har en tendens til at identificere sig med sin krop i konkurrenceform, og det er en tilstand, som ikke kan bevares året igennem. Og det betyder, at man let kan komme til at betragte alt andet end konkurrenceform som dårlig form, og dermed let få en negativt selvopfattelse, og med en sådanne kan man ikke holde motivationen oppe. For mig var det formålsløst at ødelægge kroppen og gå på kompromis med mig sig selv for at vinde en medalje. Jeg skal ikke blande mig i, hvad andre vælger at gøre – men når du nu spørger mig direkte, så ville jeg ønske at 8 ud af 10 ikke gik den vej. Hvorfor tilbringe så mange dage af sit liv med at tælle ned til konkurrencedagen, og så derefter straks se frem til næste mål. Det bliver meget fanatisk og med alt for meget afsavn. Og jeg ser ikke mange kvinder i den verden, der nyder deres træning.”

 

Fitnesscentrene har endnu ikke set lyset

Med tre forskellige salater og to forskellige ready to go sky – og chia grødprodukter på sortimentet, så burde produkterne være oplagt for fitnesscentre i en tid, hvor flere og flere kunder foretrækker  rigtig mad lavet med kærlighed i stedet for kosttilskud. Men trods det umiddelbare oplagte link er det ikke der, at produkterne er mest synlige. “Smiley Fitness i Hillerød har taget vores produkter ind, og jeg tror på, at flere følger efter i den nærmeste fremtid,” fortæller Cecilie, der også gerne giver nogle gode råd til andre med iværksætterdrømme: “For mig har det været en kæmpe fordel, at jeg har haft ja-hatten på hele vejen igennem. Og bevaret troen på, at selv om jeg måske ikke havde løsningen her og nu, så ville jeg finde den. At sætte nye projekter igang handler i høj grad også om at være indstillet på at tage de lange seje træk. Og der er det efter min opfattelse klart nemmere at give den en skalle, når man brænder for det, man skal stå op til om morgenen.” Cecillie lægger da heller ikke skjul på, at hendes fremtidige ambitionerne er store: “Jeg drømmer om at skabe et koncept, der er internationelt anerkendt, så vi kommer ud i verden med vores budskab om at convenient også sagtens kan være healthy! Og ja, jeg ser naturligvis også gerne vores produkter ude i flere fitnesscentre.“