Børn, der er aktive lige efter en indlæringssituation, er 10 pct. bedre til at huske det, de har lært efter en uge – end børn, der ikke er aktive efter indlæringen. Det viser en ny undersøgelse fra Center for Holdspil og Sundhed på Københavns Universitet. Undersøgelsen er foretaget blandt 77 børn i 3. og 4. klasse på Bellahøj Skole i København.
”Den største effekt opnås, når træningen ligger lige efter undervisningen, og når der trænes ved høj intensitet,” udtaler lektor Jesper Lundbye-Jensen, der er er ansvarlig for det nye studie.

De 77 børn blev delt i 3 grupper: En gruppe spillede floorball 3 mod 3, en gruppe var på en løbetur og en kontrolgruppe holdt sig i ro. For alle 3 grupper varede aktiviteten i 20 minutter.
Inden da havde alle børnene øvet sig i den samme computerbaserede præcisionsopgave, som de ikke havde prøvet før. De skulle øve sig i at følge figurer så præcist som muligt på en computerskærm ved at bruge musen.
En time efter indlæringen, et døgn efter og en uge senere blev børnene testet igen for at se, om de kunne huske, hvordan de skulle gennemføre opgaven. Mens de øvede sig i opgaven, forbedrede børnene i de 3 grupper sig lige meget. Men en uge senere præsterede de børn, der havde været aktive, gennemsnitligt 10 procent bedre i deres tests end kontrolgruppen.
”Det er naturligvis læringssessionen og ikke den fysiske aktivitet, der er afgørende for, om børnene lærer noget eller ej. Men de 10 procent, som vores undersøgelse viser, man kan opnå af forbedring igennem fysisk aktivitet, er da bestemt værd at få med. Det er krymmel på toppen,” siger Jesper Lundbye-Jensen.
Studiet viser ikke, om effekten af fysisk aktivitet på hukommelsen holder over en længere periode. Det er Center for Holdspil og Sundhed ved at undersøge i andre studier.